bogpropeller
bogpropeller
Har köpt en Monsun 31, till sommaren ska jag montera in en bogpropeller, vad ska man välja för märke och vad bör man tänka på så det inte blir fel..
Re: bogpropeller
Kolla vilka märken som räknas som kända och välj, finns säkert någon egenskap som du uppskattar som fäller avgörandet, hittade en länk
här[url]http://www.hagaris.se/monsun/bogpropeller/bog1.htm[/url].
Surfa runt lite själv och kolla hur andra gjort, verkar vara en rätt dammig verksamhet, vi har ett eget batteri till bogen, med autosäkring, kanske en bra ide och då följer
funderingar om kabeldiameter och annat skoj, men det finns en del ingenjörer här på forumet som kan ta den detaljen......
här[url]http://www.hagaris.se/monsun/bogpropeller/bog1.htm[/url].
Surfa runt lite själv och kolla hur andra gjort, verkar vara en rätt dammig verksamhet, vi har ett eget batteri till bogen, med autosäkring, kanske en bra ide och då följer
funderingar om kabeldiameter och annat skoj, men det finns en del ingenjörer här på forumet som kan ta den detaljen......
Tips; använd båten en säsong och se om du inte kan klara dig utan.
Alla borde ha skägg
Jag håller med PeterK, prova en säsong. På min båt använder jag bogpropellern ett par gånger per säsong, och (noga taget) det skulle gå bra ändå. Propellern var med vid köpet i mitt fall. Jag anser inte att den är avgörande, men jag vill heller inte ta bort den, men hade knappast heller satt dit den.
Alla behöver dock inte tycka så, och vill man ha en så kan man säkert ha glädje av den emellanåt. Då kan man tänka på följande: De med nerfällbar lucka är minst bromsande, de med tunnel bromsar en del och är samtidigt inte lika dyra (ingen är billig). När man monterar (gäller båda) är det viktigt att tänka på att man skall kunna komma åt runt tunneln/klaffmekanismen. Tänk också på vad som finns under tunneln. På min båt sitter det en ekolodsgivare där. Den är inte näpen att komma åt. Vid monteringen dammar det, man måste grovslipa stora ytor, det skall vara torrt, det skall vara varmt (det är ju ett avsevärt hål i skrovet och stora krafter inblandade) , och man behöver kunna plasta (laminera) runt hela tunneln, även undertill. Planera detta väl, så att de besvärliga lamineringarna görs med maximal åtkomlighet.
Bogpropellrar är inte tysta. På vår båt kan man väcka tonåringar (eller nyss avlidna) med oljudet.
Det kan vara vettigt att budgetera in ett batteri extra, nära propellern (och som kan försörja ett ankarspel). batteriladdningen kan då göras via en CTEK-laddaqre och den förmögenhet du sparar i 90 kvmm-kablar räcker till batteri och laddare, mest troligt. (Begagnad) svetskabel kan vara ett alternativ.
Alla behöver dock inte tycka så, och vill man ha en så kan man säkert ha glädje av den emellanåt. Då kan man tänka på följande: De med nerfällbar lucka är minst bromsande, de med tunnel bromsar en del och är samtidigt inte lika dyra (ingen är billig). När man monterar (gäller båda) är det viktigt att tänka på att man skall kunna komma åt runt tunneln/klaffmekanismen. Tänk också på vad som finns under tunneln. På min båt sitter det en ekolodsgivare där. Den är inte näpen att komma åt. Vid monteringen dammar det, man måste grovslipa stora ytor, det skall vara torrt, det skall vara varmt (det är ju ett avsevärt hål i skrovet och stora krafter inblandade) , och man behöver kunna plasta (laminera) runt hela tunneln, även undertill. Planera detta väl, så att de besvärliga lamineringarna görs med maximal åtkomlighet.
Bogpropellrar är inte tysta. På vår båt kan man väcka tonåringar (eller nyss avlidna) med oljudet.
Det kan vara vettigt att budgetera in ett batteri extra, nära propellern (och som kan försörja ett ankarspel). batteriladdningen kan då göras via en CTEK-laddaqre och den förmögenhet du sparar i 90 kvmm-kablar räcker till batteri och laddare, mest troligt. (Begagnad) svetskabel kan vara ett alternativ.
Anders S
Min son jobbar som skeppare inom yrkessjöfarten och han brukar uttrycka sig lite skämtsamt att "det är bättre att lära sig manövrera sin båt än att montera en bogpropeller". Jag håller oftast med honom när man i hamnarna ser att många använder den mycket bullerskapande bogproppen i stället för att använda sitt roder. Sedan finns det ju givetvis situationer där en bogpropp är suverän hjälp. Men frågan är om de är värt priset på en liten fritidsbåt. Jag har en segelbåt på 28 fot, alltså bara en knapp meter kortare än Monsun 31 och jag skulle aldrig tänka mig att montera en dylik tingest. Då lägger jag hellre de pengarna på annan utrustning. Men som sagt, var och en gör som den vill, men mitt råd blir som de andra skriver, testa en sesong och se om behovet verkligen finns. Nu vet ju inte jag om detta är din första båt eller hur båterfaren du är, men sonens uttryck är inte fel. Lär dig manövrera din båt!
Var mycket tidig med att installera bogpropp på min motorbåt 33 fot långkölad och för litet roder.Anders S skrev:Jag håller med PeterK, prova en säsong. På min båt använder jag bogpropellern ett par gånger per säsong, och (noga taget) det skulle gå bra ändå. Propellern var med vid köpet i mitt fall. Jag anser inte att den är avgörande, men jag vill heller inte ta bort den, men hade knappast heller satt dit den.
Köpte Vetus 2 Hkr, lite för svag bytte efter 15 år till 4 Hkr.
Har nu Max Pover sedan 5 år tillbaka.
2 hästarn kommer att installeras i min Adagio 27. Visst är det lyx, kört en säsong utan och det har gått bra.
Men den finns och bör användas.
Kan i dag inte tänka mej att vara utan, "törs" gå in på trånga ställen och vet att man kommer ut.
Jag lider inte av bogproppsjukan, som är att den alltid skall användas, troligtvis för att andra skall höra att den finns.
Har ett batteri i fören, till bog o ankarspel, det är parallellkopplat med startbatterierna, 7 m därifrån med 10 kvmm kabel.
Extraladdare behövs ej.
Vetus bogen har fungerat problemfritt i alla år.
Max Pover 4 Hkr fick jag byta, på garantin, efter ett halvår Drev "släpt" i växelhuset. Har sedan fungerat till belåtenhet.
För en månad sedan la Maxen av propellrarna hade blivi tulpan och musselodling. Så det var att ta upp och måla efter 3 år i sjön.
Jag installerad bogpropp på kompisens Beneteau 411 under provisoriska förhållanden i Grekland.
Soptunna = arbetsbänk.
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.
En felvändning i tråden, hur slipper man detta växande på mässingen?
Vill fortsätta med anoder..?
Med vad målar ni som lyckats?
Man tar bort anoderna och håller mässingen blank ( så att koppar exponeras för vattnet)Besqua skrev:En felvändning i tråden, hur slipper man detta växande på mässingen?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det beror ju en del på var man har båten och hur mycket man använder bogisen. Det strömmar rätt bra i röret, så antingen skall man använda den ofta eller inte alls, till att börja med, färgen eroderar och då växer allt man inte "jagar bort".
Propellerbladen är ofta i plast, där måste man måla. Själva propellerarmen (minidrevet) är troligen av brons (inte mässing), röret är väl (oftast på våra båtar av samma material som skrovet. Så anoden skyddar alltså bronsdrevet, och det är väl rimligt att göra så. I röret målar jag med självpolerande bottenfärg, propellern har jag målat (flera lager) med hard racing. Det enda som fått snäckor i år (jag är ju en del på kusten, inte bara nere i Öresund) är drevet, som jag inte målat lika intensivt.
Det är ju inte heller alltid så enkelt att komma in i röret, men det hjälper att åtminstone ta ut propellern. Skulle det bli snäckor i röret är det inte riktigt bra för effekten, blir propellern igenväxt försvinner det mesta av förmågan.
Ett tillägg till installationsdiskussionen: Det påtalas ofta att det är bra att ha propellern långt föröver, och då fattar alla att det handlar om hävarmen till att börja med (längre föröver, längre momentarm, mer vridförmåga). Det är också bra därför att ett (relativt) kort rör är gynnsamt rent strömningsmässigt, och då kommer man också åt att ytbehandla litet lättare.
Propellerbladen är ofta i plast, där måste man måla. Själva propellerarmen (minidrevet) är troligen av brons (inte mässing), röret är väl (oftast på våra båtar av samma material som skrovet. Så anoden skyddar alltså bronsdrevet, och det är väl rimligt att göra så. I röret målar jag med självpolerande bottenfärg, propellern har jag målat (flera lager) med hard racing. Det enda som fått snäckor i år (jag är ju en del på kusten, inte bara nere i Öresund) är drevet, som jag inte målat lika intensivt.
Det är ju inte heller alltid så enkelt att komma in i röret, men det hjälper att åtminstone ta ut propellern. Skulle det bli snäckor i röret är det inte riktigt bra för effekten, blir propellern igenväxt försvinner det mesta av förmågan.
Ett tillägg till installationsdiskussionen: Det påtalas ofta att det är bra att ha propellern långt föröver, och då fattar alla att det handlar om hävarmen till att börja med (längre föröver, längre momentarm, mer vridförmåga). Det är också bra därför att ett (relativt) kort rör är gynnsamt rent strömningsmässigt, och då kommer man också åt att ytbehandla litet lättare.
Anders S
Visst finns det tillfällen då en fjollvisp skulle underlätta, men lite osportsligt är det 
Vad kommer Craftsman ifrån dom har både bogpropellrar och motorer till bra priser, men är det nån kvalité, är det nån här på forumet som vet eller har erfarenhet av detta märke..
Ta nu inte mitt ord på det här, men tittar man på företaget (Google) och sortimentet så skulle det kunna vara gammalt Vetusfolk inblandat (Craftsman är en holländsk firma, http://www.craftsmanmarine.com/ . Sortiment och produkter verkar vara mycket "liknande" och som alla sådana företag, så farmar man ut oerhört mycket produktion på underleverantörer. För ögat ser till exempel bogpropellrarna ut som Sleipners produkt, och det behöver inte betyda annat än att båda firmorna köper in stommen till sina produkter från samma håll. När det gäller båtmotorer är det samma sak, Craftsman köper in den produkten via Mitsubishi, men vad man sedan gör och hur en del av tillbehören ser ut kan skilja.Anders-pe skrev:Vad kommer Craftsman ifrån dom har både bogpropellrar och motorer till bra priser, men är det nån kvalité, är det nån här på forumet som vet eller har erfarenhet av detta märke..
Vad betyder det för oss? I första hand underhåll och reservdelar. En bogpropeller av traditionellt snitt sliter man inte ut (mest troligt, se ovan...), men den kan korrodera eller behöva en ny brytpinne, en ny propeller eller anoder blir bristvara med åren. Motorer skall vi inte prata om - där är underhåll A och O, och att byta vitala marindelar på en 25 år gammal, i övrigt fullt duglig motor kräver (såklart) att delarna finns. Hur man skall kunna ta höjd för detta vid köpet begriper inte jag, utan det handlar bara om "tur" när man väljer. Den firma som var hur trovärdig som helst 5 eller tio år tillbaka i tiden kan vara uppköpt eller gått i putten och man får helt enkelt bestämma sig för att det kan vara så. Ingen ger löfte om att Yanmar (jättestora) eller Volvo (stora) finns kvar på marknaden, men däremot är ju reservdelsförsörjning till en tillräckligt stor underhållsbas fortfarande business. I Craftsmans fall tittar man bå basmotorn (Mitsubishi) och sedan kollar man runt på vilka företag som har den som bas i sin marinmotor (många!). Detta bör innebära att det kommer att finnas delar över tid, även om det inte är Vetus, Craftsman etc som saluför dem.
Jag tror dock inte man kan tänka så avseende "mindre" tillbehör, som bogpropellrar.
Anders S