Dags för ny genua

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » tor 23 okt 2014, 23:23

Min genua 1 har gjort sitt, så för en vecka sedan (idag torsdag) skickade jag ut offertförfrågningar på ny genua 1 till min båt. Jag vände mig till fem etablerade, namnkunniga segelmakerier. Det är ju oktober, så jag anar att man inte har häcken full.

Eftersom jag är som jag är, och anar att segelmakaren har bäst koll på sina produkter skickade jag en beskrivning av min båt, av mig och vem jag är, hur min besättning ser ut, hur och var jag seglar, hur och var jag använder båten. Vad jag förväntar mig av ett segel.

Resultatet; ett segelmakeri har svarat av fem. Och då INTE det segelmakeri jag köpte kryssfocken av förra året. Inga offerter, inga bekräftelser på mottagen förfrågan - ingenting från fyra av fem.
Att stöta på bär mig emot. Är man inte intresserad av att offerera utan tjat, hur intresserad är man då av att sy ett segel jag är nöjd med?

Är det vad man ska förvänta sig?
Är jag inte intressant som kund, trots att jag handlat segel de senaste åren på två av de fyra som inte svarat?
Vad är er erfarenhet?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Anders S » fre 24 okt 2014, 07:01

Peter_K skrev:Min genua 1 har gjort sitt, så för en vecka sedan (idag torsdag) skickade jag ut offertförfrågningar på ny genua 1 till min båt. Jag vände mig till fem etablerade, namnkunniga segelmakerier. Det är ju oktober, så jag anar att man inte har häcken full.

Eftersom jag är som jag är, och anar att segelmakaren har bäst koll på sina produkter skickade jag en beskrivning av min båt, av mig och vem jag är, hur min besättning ser ut, hur och var jag seglar, hur och var jag använder båten. Vad jag förväntar mig av ett segel.

Resultatet; ett segelmakeri har svarat av fem. Och då INTE det segelmakeri jag köpte kryssfocken av förra året. Inga offerter, inga bekräftelser på mottagen förfrågan - ingenting från fyra av fem.
Att stöta på bär mig emot. Är man inte intresserad av att offerera utan tjat, hur intresserad är man då av att sy ett segel jag är nöjd med?

Är det vad man ska förvänta sig?
Är jag inte intressant som kund, trots att jag handlat segel de senaste åren på två av de fyra som inte svarat?
Vad är er erfarenhet?
Hm? En vecka?

Ur ett småföretagarperspektiv tror jag att du ställer rätt stora krav. Du har en detaljerad offert och signalerar "jag bryr mig" och om man skall ta din fråga på allvar kanske man helt enkelt inte kan svara på den på en vecka? Var en god människa, ring dem och fråga om de fått ditt brev! Sedan ger det sig väl vem du kan diskutera med? Var och en av dina offertgivare tror ju att du är en enstakakund eller inte-kund (på den info du givit dem).

Detta sagt, så är jag inte direkt förvånad. Jag ställde en motsvarande fråga (men smaskigare) för ett par år sedan till tre lokala förmågorr (Hamel, Gran i Malmö och Lind i Helsingborg), men jag hade storsegel och en helt ny rigg, inklusive mast med i förfrågan. En, säger en, segelmakare (Lind) masade sig ner till båten (körde till båten, alltså, för att kunna ge en offert) och brydde sig i seriös omfattning. Men han kom inte alldeles av sig själv, de andra två kom inte alls. Givetvis blev det "no contest" vem som fick det jobbet, i synnerhet som Lind dessutom kunde ge ett löfte att det inte på något sätt var ett problem med rullstorens utrymme och visade varför det gamla storseglet var hopplöst att rulla in (all buk var insydd i liket, tids- och arbetsbesparande jämfört med bredsömmar). Inom ramen för vad båten kan prestera rent allmänt presterar seglet dessutom alldeles utmärkt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » fre 24 okt 2014, 07:25

Jag besökte en av ostkustens segelmakare i sensomras i ett annat ärende än segel. När vi började prata om deras skärmaskin så sa dom "den använder vi knappt längre, vi köper panelerna ifrån Kina, som de flesta andra". På golvet låg hi tech segel av diverse typer för det var det som dom själva skar och designade. Jag tror tyvärr att om man är en " familjeseglare" som börjar ställa specifika krav som en segelmakare kan ana minsta risk med att inte nå upp till, alternativt att offertgivandet blir för tidskrävande så tackar man hellre nej (tyvärr genom att inte svara). Vinsten på standardsegel är så låg så tiden man lägger får inte bli för lång, hellre en diskussion med kunder som köper dyrare segel, där det finns en chans att få bättre betalt. Detta är ingen sanning som jag skriver, bara en uppfattning jag har fått efter många år av eget företagande, vara några i fritidsbåtssektorn.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Dags för ny genua

Inlägg av tompelompe » fre 24 okt 2014, 09:09

Jag har bara erfarenhet av Gransegel i Stockholm. Jag ringde upp och ville ha en offert på en fock, inga problem, deras förslag var att komma ut till båten och ta alla mått på plats och diskutera bästa lösning. Vi träffades i ca 2 timmar och pratade olika alternativ på skärning, material osv. Enligt mig väldigt bra service. Tittar man på priset så är det nog möjligt att det inte blev den billigaste focken men det övervägs av service innan och efter köp.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » fre 24 okt 2014, 09:47

tompelompe skrev:Jag har bara erfarenhet av Gransegel i Stockholm. Jag ringde upp och ville ha en offert på en fock, inga problem, deras förslag var att komma ut till båten och ta alla mått på plats och diskutera bästa lösning. Vi träffades i ca 2 timmar och pratade olika alternativ på skärning, material osv. Enligt mig väldigt bra service. Tittar man på priset så är det nog möjligt att det inte blev den billigaste focken men det övervägs av service innan och efter köp.
Det här är nog vad som passar en segelmakare bra, ett samtal från kunden, då kan dom bedömma intresset. Ett möte vid båten, då har dom möjlighet att få ordet på plats direkt. Effektivt, få timmar och snabbt avslut.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Seawolf » fre 24 okt 2014, 11:06

Peter_K skrev:Min genua 1 har gjort sitt, så för en vecka sedan (idag torsdag) skickade jag ut offertförfrågningar på ny genua 1 till min båt. Jag vände mig till fem etablerade, namnkunniga segelmakerier. Det är ju oktober, så jag anar att man inte har häcken full.

Eftersom jag är som jag är, och anar att segelmakaren har bäst koll på sina produkter skickade jag en beskrivning av min båt, av mig och vem jag är, hur min besättning ser ut, hur och var jag seglar, hur och var jag använder båten. Vad jag förväntar mig av ett segel.

Resultatet; ett segelmakeri har svarat av fem. Och då INTE det segelmakeri jag köpte kryssfocken av förra året. Inga offerter, inga bekräftelser på mottagen förfrågan - ingenting från fyra av fem.
Att stöta på bär mig emot. Är man inte intresserad av att offerera utan tjat, hur intresserad är man då av att sy ett segel jag är nöjd med?

Är det vad man ska förvänta sig?
Är jag inte intressant som kund, trots att jag handlat segel de senaste åren på två av de fyra som inte svarat?
Vad är er erfarenhet?
Du bör betänka att om en segelmakare har gott renomme och nöjda kunder, så har han häcken full med att producera segel, och har mindre tid att spana på offertförfrågningar.
En annan segelmakare kanske har mindre renomme och missnöjda kunder, har har all tid i världen att spana offertförfrågningar och att intresserat ta del av dina berättelser.....

Detta gäller inte bara segelmakerier.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Dags för ny genua

Inlägg av paliswe » fre 24 okt 2014, 15:10

Jag träffade Lundh Sails på båtmässan i Henån och lämnade intresseanmälan för en ny rullgenoa. Fick ett mejl att de fått många förfrågningar och att det skulle ta en vecka.
Efter en månad mejlade jag och frågade om man kunde få en offert, fick då en som var väldigt kortfattad och för mig obegriplig (jag har inte följt med i alla materialval och skärningsmöjligheter som finns idag) så jag åkte ner till dem, då jag bor alldeles nära. Då fick jag svar på frågorna och jag gjorde en beställning.
Fakturan kom två dagar senare så på den fronten var de snabba :)

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Mackey » fre 24 okt 2014, 15:56

Jag tycker du bör få någon form av svar, det fick jag av alla när jag mailade för fyra år sedan.
En vecka är som någon skrev kanske lite kort tid. Tänk på att det är höstlov nästa vecka så då kommer du säkert inte heller att få någon offert.

Sedan var det ju roligast att prata med var och en för att höra vad de tyckte och tänkte att jag borde köpa som passar det sätt vi använder båten på. Muntlig kommunikation är absolut att föredra när det gäller segelköp.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » fre 24 okt 2014, 16:01

...där ramlade offert nr 2 in...
Hittills är det de segelmakerierna med mest meriter (...tror jag... alla säger ju att de har det..?), eller "hetaste" i alla fall, som svarat.
Som sagt, det är trevligt om man fick en bekräftelse på mottaget mail och att man behandlar snarast etc. Jag fattar också att man inte skiter ur sig offerter hur som helst, det är mest den totala radiotystnaden jag inte begriper.
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Dags för ny genua

Inlägg av oceansailor » fre 24 okt 2014, 16:08

Kanske kan man acceptera att offerten inte är klar på en vecka ( nej det tycker jag egenteligen inte! ) men att man inte får ett svar att man jobbar med saken är så slött så att man häpnar.

Finns inga ursäkter. Vad mer köpsignaler väntar man på?

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Dags för ny genua

Inlägg av GaryGary » fre 24 okt 2014, 23:11

Håller med Ocean Sailor. Vägrar att tjata mig till att få köpa på nåder.
Jag köper mina direkt från Polen. Litet loft och ägaren har själv god kännedom om min båt.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » lör 25 okt 2014, 07:54

Peter_K, hur ser offerterna ut? När du varit ganska precis (som jag uppfattar det) till segelmakarna så blir jag lite intresserad hur det påverkar offerterna? Är det så att dom tänker lika, eller väldigt olika trots dina uppgifter om hur du seglsr osv.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Peter_K » lör 25 okt 2014, 08:02

Sammanfattning av de två offerterna är att båda uttryckligen tackade för beskrivningen av hur jag använder båten etc, och att det var till hjälp. Den förste segelmakaren har valt ut ett segel, ett membransegel, medan den andra offererar tre olika; ett dacron, ett laminat, ett membran.
Hittills känns kandidat nr 1 bäst ut; snabbt och bra svar, återkoppling på motfråga, priset känns spontant rätt. Jag känner folk som är nöjda med deras segel och service.
Får se hur resterande offerter ser ut - om och när de kommer.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dags för ny genua

Inlägg av Spider » lör 25 okt 2014, 10:29

Spontant känns det ju som att bara den första brydde sig om din specificering, den andre helgarderar...........

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Dags för ny genua

Inlägg av oceansailor » lör 25 okt 2014, 11:34

Magkänsla skall man inte underskatta! Viktigt att sedan jämföra, storlek, dukvikt, förstärkningar, m.m. mellan likvärdiga alternativ. Detta brukar dock vara ganska svårt eftersom en segelmakare kanske rekommenderar (med rätta) en kraftigare duk.
Hur som helst, lycka till med segelvalet. Hösten är ju rätt tid att beställa segel. Då brukar det vara extremt lite att göra i den branschen vilket borde innenära genomarbetade offerter :wink:

Skriv svar