Huvudbrytare

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Huvudbrytare

Inlägg av chrise » mån 06 okt 2014, 11:41

Hej!

Undrar om någon på forumet kan tipsa om bra och prisvärda huvudbrytare. De bör vara gastäta och ha kontaktytor som släpar mot varandra. Det behöver bara vara av/på funktion.

Tack!
ChrisE

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Huvudbrytare

Inlägg av consensus » sön 12 okt 2014, 19:18

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » tis 14 okt 2014, 11:58

Ser ut som en med kontaktytor som "bara" trycks mot varandra. Jag tänker, lite oxid på kontaktytor som trycks mot varandra sitter kvar = spänningsfall, lite oxid på kontaktytor som släpar mot varandra lossnar = mindre spänningsfall.

Rätt / fel / spelar ingen skillnad??

/ ChrisE

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tis 14 okt 2014, 16:23

Den typen av gastäta brytare, som kostar mellan 300:- och 395:- har fungerat utmärkt på alla de ställen jag sett dem.
Däremot de i plast, som kostar typ 99:-, får ofta problem med tiden. Vanliga fel är spänningsfall över kontakten eller tom att det glappar.
Kuriosa: Det finns en äldre typ av brytare, som är i metall, som har ett vred som består av en böjd stav, som installerades på 70 talet, dessa fungerar otroligt nog fortfarande!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 okt 2014, 07:02

Ett problem med enkla, billiga brytare (de som kostar 95 kronor finns mycket billigt på ebay, vilket pekar på deras verkliga värde...) är att de behöver motion för att må bra. Så om man har (litet kontraintuitivt, kanske) en huvudbrytare "bara för att" och som man inte använder, så är det dubbelt viktigt att den är av god kvalitet, och är den gastät torde den också vara damm- och fukttät, vilket är bra.

Jag har en av den bättre sorten, som jag använder några gånger per år (bryter strömmen till bogpropellern, viktigt på land) - den krånglar aldrig. Där det finns en enklare brytare ( ex: http://www.ebay.co.uk/itm/AUTO-CAR-TRUC ... 3a9242c4f0 ) måste de brukas (motioneras) regelbundet.
Anders S

Skriv svar