Hur få bort alger från teakdäck?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av LasseT » lör 04 okt 2014, 20:44

Hej,

Har tyvärr slarvat med tvätt/underhåll av teaken i sittbrunnen i sommar (också). Tänkte att jag skulle fixa det idag. Startade med att skrubba (mjuk borste) med såpvatten. La sedan på Lefants teakcleaner och sköljde av. Resultatet blev sådär. Där det var grönt av alger blev det inte bättre :(

Så nu undrar jag vilka metoder som ni kan rekomendera för att bli av med det gröna från teaken?

Jag har gärna ett silvergrått däck så behöver inte se nytt ut. Jag har naturligtvis sökt här på forumet o hittar mycket om hur man ska behandla teak men inte direkt något om hhur man får bort alger. Boracol verkar vara bra för att förhindra algpåväxning. Hjälper det också mot redan påväxt?

/Lasse T

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Darefelt » sön 05 okt 2014, 07:16

Biltema har kommit med en teak cleaner och en teak brightner, funkade bra för mig!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Jaramaz » sön 05 okt 2014, 20:07

Mjuk borste och såpa är väl inte världens effektivaste kombo. Algerna ger sig nog om du jobbar mera, men det kan bli en hel del mera.

Så du kanske skall experimentera med en lite hårdare borste och starkare rengöringsmedel?

Jag har faktiskt aldrig haft svårt att få bort algerna från teaken, men inte brytt mig så mycket om att använda såpa.

För länge sedan var det populärt att köra med Klorin. Inte så miljövänligt. Har själv aldrig tyckt det är kul, bara lukten förtar nöjet.

/J

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av feeling286 » mån 06 okt 2014, 04:48

Hej, nu har jag bara teak i sittbrunnen iofs. Men där tar jag bara färskvatten och en vit schotchbrite. Blir grått och fint.

H / Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Anders S » mån 06 okt 2014, 07:07

Problemet med teak (liksom allt annat utomhus) löser man genom att (först) lyfta bort ytsmutsen med tensider och sköljvatten. Här är det ingen skillnad på träet och resten av båten, men skiten syns ju lättare på vit celcoat än på naturfärgat trä. Men teaken är lika skitig, var så säker. Jag har genom åren använt litet olika grejor, såsom maskintvättmedel (Via), Biltemas fälgtvätt (!), vanligt diskmedel och (såklart) såpa. Jag har också använt högtryckstvätten, men det har jag slutat med när effekterna blev uppenbara (rännor i trät). Mjuk borste och någon sorts tvättmedel räcker långt och skadar minst.

Sedan måste eventuell växtlighet utrotas, och där fungerar Boracol. Att bli av med grönmöglet är steg ett och kan kräva starkare dosering, sedan kan man hålla teaken fri med underhållsdosering. Numera använder jag (dvs den mer ordningssamma hälften av mig, den sk "äkta hälften"), just Boracol för att behandla teaken. Troligen är Boracol det man landar i efter att ha blivit av med grön- och svartmöglet, och där är grönmöglet enklare att bli av med, även om man får borsta och skrubba (också) om det är riktigt illa.

Till Lasse föreslår jag att använda Boracol nu i höst, en rjäl vårtvätt (som vanligt) Boracol igen till våren och sedan behandling med Boracol varje vår. Då tror jag det blir bra.
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Excel 319 » mån 06 okt 2014, 16:45

Jag använder Bensaltensid i stället för Boracol. Resultatet och hanteringen är ungefär det samma men jag tycker det är trevligare att hantera ett preparat som inte är så alkaliskt som Boracilen är. Kan fräta på oskyddad aluminium.
http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Jonta » tis 07 okt 2014, 11:34

Jag har med framgång och utan bieffekter använt högtryckssprutan med en sk. Terasstvätt.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av seniorseglare » tis 07 okt 2014, 19:39

Anders S råd är alldeles utmärkt - det är där man landar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Anders S » tis 07 okt 2014, 19:45

Jonta skrev:Jag har med framgång och utan bieffekter använt högtryckssprutan med en sk. Terasstvätt.
En vattendriven borste är inga problem, men fy rackarns, vad strålen kan ställa till det, i synnerhet på "ekonomisågad" teak. Var snäll mot teaken! (Grattis till att ha ett däck man kan köra terasstvätten på, för övrigt...)
Anders S

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Jonta » tor 09 okt 2014, 18:15

På min terasstvätt finns det 4 olika inställningar för trycket.Jag använder för övrigt den tvätten till att tvätta skrov och däck också,stänker inte så mycket på grannbåtarna.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av consensus » sön 12 okt 2014, 19:37

Herregud, använd inte högtrycktvätt, scotchbritesvampar o dyl till teakdäck eller teak i sittbrunnen. Det är det bästa sättet att förstöra trät.

Läs Hallberg Rassys enkla bruksanvisning sid 40 --> http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf

Tvätta med mjuk svamp och såpa. Skölj med färskvatten. Sen pensla boracol 1-2 ggr per år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Anders S » mån 13 okt 2014, 06:33

consensus skrev:Herregud, använd inte högtrycktvätt, scotchbritesvampar o dyl till teakdäck eller teak i sittbrunnen. Det är det bästa sättet att förstöra trät.

Läs Hallberg Rassys enkla bruksanvisning sid 40 --> http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf

Tvätta med mjuk svamp och såpa. Skölj med färskvatten. Sen pensla boracol 1-2 ggr per år.
Högtrycksspolning ödelägger teak (även den som är av en kvalitet som knappast går att få tag på (kvartersågat, stående årsringar) men skotchbrite-svampar ("den sträva sidan") har fortfarande ett användningsområde: De är ett skonsammare alternativ till slippapper om man har oljad teak och vill snygga till denna. Inombords kan man ibland finna att grabbräcken och annat är smutsiga med ingrodd smuts, och då kan man använda den sträva sidan ihop med tvättmedel. Som jag förstod det använde Jonta en roterande borsta och det är något annat än en hård stråle.
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Excel 319 » mån 13 okt 2014, 14:11

En terrasstvätt är i min värld en sådan här http://www.karcher.se/se/Press/Tidigare ... er_300.htm och är direkt olämplig till teakdäck. Är det däremot en roterande borste http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 2__Borstar så borde det inte skada däcket.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Anders S » mån 13 okt 2014, 14:53

Excel 319 skrev:En terrasstvätt är i min värld en sådan här http://www.karcher.se/se/Press/Tidigare ... er_300.htm och är direkt olämplig till teakdäck. Är det däremot en roterande borste http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 2__Borstar så borde det inte skada däcket.

En oerhört enkel test: "Vill jag köra anordningen över min fot, och tror jag i så fall att det är bra för foten?" :P

Tycker mao precis som du, ifall terasstvätten egentligen är en"roterande högtryck", om den nu inte blir ordentligt mycket beskedligare därmed. Det som inträffar med högtryckstvätt är att man spolar bort det mjuka träet i årsringarna (vårveden) och så blir teaken räfflad.
Anders S

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hur få bort alger från teakdäck?

Inlägg av Jonta » tis 14 okt 2014, 15:32

Borste som roterar! Betydligt skonsammare än levang som används i träets längdriktning.

Skriv svar