Montera skotskena vinklat.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Spider » tor 09 okt 2014, 19:35

Jag har ju en rätt udda båt där även storskotet har en lite udda lösning. Den gör att det bli väldigt mycket linor på akterdäck och jag har nu beslutat att montera en vanlig skotskena i stället. Skotskenan kommer hamna i 45grader lutning vilket komplicerar montaget något(ingen leverantör säger att deras skenor klarar 45graders vinkel) En variant är att montera ett rör på båten och på röret montera skenan vinklad. Några andra förslag?,

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Peter_K » tor 09 okt 2014, 19:47

En bild..?
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Spider » tor 09 okt 2014, 19:51

Har aldrig lyckats lägga upp en bild tyvärr. Förstår att det är svårt att förstå hur jag menar. Skotskenan kommer att sitta på akterdäck, vinkeln mellan däcket och storskotet kommer bli 45grader beroenda av att skenan kommer akter om bommen. Vete tusan om det blev lättare att förstå :(

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Peter_K » tor 09 okt 2014, 20:04

Hmm, njae. Sådär...
Vad är det för båt?
Men man vill väl få skenan vinkelrät mot draget så det inte blir bryt i den, så tillverka ett vinklat underlag av trä, plast eller metall..? Frågan är snarare ifall det är så bra att ha skenan bakom sig? Hade så på förra båten och jag tyckte lösningen blev baklänges, det var svårt att kolla seglets form när man skotade.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Spider » tor 09 okt 2014, 20:22

Det är en Windex 92. Placeringen är mycket bra, endast lösningen med linor ( lite som Laserjollen) är det som ska ersättas med skena. Ett vinklat fäste är det hela frågan gäller, frågan är bara hur? Bultarna som håller fästet bör gå vinkelrätt genom däck, medan bultarna som håller skenan i föstet bör gå vinkelrätt mot skenan. Kan någon enkelt förklara hur man lägger upp en bild för det har jag en.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Excel 319 » tor 09 okt 2014, 21:35

Om jag skulle göra ett sådant montage skulle jag kika lite på fästen för självslående fock och sedan modifiera till den egna båtens förutsättningar.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Spider » tor 09 okt 2014, 22:06

Excel 319 skrev:Om jag skulle göra ett sådant montage skulle jag kika lite på fästen för självslående fock och sedan modifiera till den egna båtens förutsättningar.
Den tanken har slagit mig, men eftersom skenan är rak och inte böjd så räcker det inte med fästpunkter enbart i ändarna och på mitten så som själslående skenor ofta är monterade.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Peter_K » fre 10 okt 2014, 12:12

Hittade den här bilden.
Sittbrunnen ser inte speciellt udda ut tycker jag?
Bild

Varför kan man inte montera en skena på bridgedäcket..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Anders S » fre 10 okt 2014, 13:28

Peter_K skrev:Hittade den här bilden.
Sittbrunnen ser inte speciellt udda ut tycker jag?
Bild

Varför kan man inte montera en skena på bridgedäcket..?
Om inte annat därför att skotet då trasslar med sprayhoden. Kanske seglar man emellanåt i läskigt väder?

Jag skulle tro att en skena som monteras på anpassade mellanlägg kan fungera utmärkt.

För att lägga upp en bild:

Ladda up en bilaga -> bäddra fram din bild -> tryck "bifoga filen" -> tryck "placera inom inlägget" Exempelfil:
_ASV1720.JPG
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Spider » fre 10 okt 2014, 13:34

Peter, skenan ska sitta på akterdäck och skotningen ske från bommen. Så vill jag ha det även i fortsättningen. Det framgår inte av bilden hur skotningen går till, men skotet löper ut från bommen så sittbrunnen är heltvfri och ska så förbli. Aldrig mer än skena i sittbrunnen för mig efter att ha seglat med den lösningen båten är ritad för. Det är faktiskt min båt på bilden ser jag. Jag har provat ladda upp men får svaret att den är för stor och fattar inte hur jag gör den mindre.......sa jag att jag är ett pucko på datorer?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Anders S » fre 10 okt 2014, 14:24

Spider skrev: Jag har provat ladda upp men får svaret att den är för stor och fattar inte hur jag gör den mindre.......sa jag att jag är ett pucko på datorer?
Öppna bilden i valfritt bildbehandlingsprogram (t o m Paint fungerar, men inte smidigt) - använd där "resize" tills bilden är lagom stor - jag testade nedan med en omöjligt stor bild, som minskades i sida/höjd till 25% .
Bilagor
_ASV2000 mindre.jpg
Dn här bilden är nedskalad till 25 % av sida/längd. Den är från början 1.2 Mb, nu betydligt mindre (typ 25 KB)
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Montera skotskena vinklat.

Inlägg av Spider » fre 10 okt 2014, 14:43

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_windex_92_drawing.jpg
Privat med ny bild. Här syns det hur lutningen är på skotet. Det dom inte syns är att haländen kommer ut or bommen mitt över sittbrunnen, men det kvittar ju för montaget.
Provat, skulle det stå. Mycket stavfel när jag klantsr på telefonen.

Skriv svar