Flexiteek eller liknande
Flexiteek eller liknande
Är de någon som på ett ungefär vet va de kostar att få däcket omlagt på en 33 fots båt (Maxi 999)?
Förarbetet gör jag själv.
Förarbetet gör jag själv.
Re: Flexiteek eller liknande
När jag kollade med Flexiteek (några år sedan) så ville de ha mer än det kostade att lägga ett nytt teak-däck (och då skulle jag ändå få ta bort det gamla däcket själv). Har ingen åsikt om huruvida det är rimligt eller inte, bara en indikation på prisnivån.
Om du gör allt arbete själv (tar bort gammalt däck, tätar/slipar alla skruvhål och mallar av däcket) så kan du nog komma undan något billigare.
Om du gör allt arbete själv (tar bort gammalt däck, tätar/slipar alla skruvhål och mallar av däcket) så kan du nog komma undan något billigare.
Inte svar på frågan, men jag målade däcket om det kan vara ett alternativ..? Lättare, billigare (+att jag gillar inte plast-teak)
Alla borde ha skägg
Det är ett alternativ, särskilt om det inte finns 1000 spacklade skruvhål och en utjämnad eller bortslipad halkskyddsyta. I det senare fallet är det ett alternativ som kanske inte blir så snyggt som man vill. I ditt fall blev det ju så snyggt man kan begära.Peter_K skrev:Inte svar på frågan, men jag målade däcket om det kan vara ett alternativ..? Lättare, billigare (+att jag gillar inte plast-teak)
Anders S
I mitt fall fanns det just bortslipat halkskyddsmönster och 1000 spacklade skruvhål. Däcket spacklades sedan helt slätt - halkskyddsfärg fungerar bäst på släta däck.Anders S skrev:Det är ett alternativ, särskilt om det inte finns 1000 spacklade skruvhål och en utjämnad eller bortslipad halkskyddsyta. I det senare fallet är det ett alternativ som kanske inte blir så snyggt som man vill. I ditt fall blev det ju så snyggt man kan begära.Peter_K skrev:Inte svar på frågan, men jag målade däcket om det kan vara ett alternativ..? Lättare, billigare (+att jag gillar inte plast-teak)
O tack, jag är nöjd med resultatet. Men, skönheten ligger i betraktarens öga, och i mitt öga är detta snyggare än dyr plast-teak.
Alla borde ha skägg
Jag la om ca 10-11 kvm för två år sedan med Flexiteek. Tror det landade på ca 60 000-65000:-. Då ingick mallning och montering/limning av skarndäcket samt allt lim och nåtmassa. Det var rätt byngligt att plocka med Flexiteekskarndäcksbiten. Den var ca 10-11 meter lång och vägde sina modiga och de båda skarndäckslängderna satt ihop vid fördäcket runt ankarboxen, som ett par långa byxor ungefär... Den fick leverantören limma dit.
Det var totalt 21 st paneler till sittbrunn, durk, badplattform osv. Dessa limmade och nåtade jag själv på plats, inga som helst problem. Det som tog tid och ork var att pilla bort den gamla teaken; Stämjärn och hammare samt en del svordomar... Ca 150 timmar tog det. Sen tillkom naturligtvis lite plastning och igenspackling av alla hål.
I runda slängar kostade en vanlig panel i sittbrunn ca 2500:-/kvm och specialbitar med fiskben runt skarven vid ankarboxen ca 4000:-/kvm.
Resultatet blev riktigt bra!! Finns bara en nackdel med Flexiteeken, den blir jämarns varm på när solen ligger på!
/P
Det var totalt 21 st paneler till sittbrunn, durk, badplattform osv. Dessa limmade och nåtade jag själv på plats, inga som helst problem. Det som tog tid och ork var att pilla bort den gamla teaken; Stämjärn och hammare samt en del svordomar... Ca 150 timmar tog det. Sen tillkom naturligtvis lite plastning och igenspackling av alla hål.
I runda slängar kostade en vanlig panel i sittbrunn ca 2500:-/kvm och specialbitar med fiskben runt skarven vid ankarboxen ca 4000:-/kvm.
Resultatet blev riktigt bra!! Finns bara en nackdel med Flexiteeken, den blir jämarns varm på när solen ligger på!
/P
Isiteek lägga själv?
Det är idag ett ganska hett däcksmaterial