Hej!
Undrar om någon på forumet kan tipsa om bra och prisvärda huvudbrytare. De bör vara gastäta och ha kontaktytor som släpar mot varandra. Det behöver bara vara av/på funktion.
Tack!
ChrisE
Huvudbrytare
Re: Huvudbrytare
Ser ut som en med kontaktytor som "bara" trycks mot varandra. Jag tänker, lite oxid på kontaktytor som trycks mot varandra sitter kvar = spänningsfall, lite oxid på kontaktytor som släpar mot varandra lossnar = mindre spänningsfall.
Rätt / fel / spelar ingen skillnad??
/ ChrisE
Rätt / fel / spelar ingen skillnad??
/ ChrisE
Den typen av gastäta brytare, som kostar mellan 300:- och 395:- har fungerat utmärkt på alla de ställen jag sett dem.
Däremot de i plast, som kostar typ 99:-, får ofta problem med tiden. Vanliga fel är spänningsfall över kontakten eller tom att det glappar.
Kuriosa: Det finns en äldre typ av brytare, som är i metall, som har ett vred som består av en böjd stav, som installerades på 70 talet, dessa fungerar otroligt nog fortfarande!
Däremot de i plast, som kostar typ 99:-, får ofta problem med tiden. Vanliga fel är spänningsfall över kontakten eller tom att det glappar.
Kuriosa: Det finns en äldre typ av brytare, som är i metall, som har ett vred som består av en böjd stav, som installerades på 70 talet, dessa fungerar otroligt nog fortfarande!
Ett problem med enkla, billiga brytare (de som kostar 95 kronor finns mycket billigt på ebay, vilket pekar på deras verkliga värde...) är att de behöver motion för att må bra. Så om man har (litet kontraintuitivt, kanske) en huvudbrytare "bara för att" och som man inte använder, så är det dubbelt viktigt att den är av god kvalitet, och är den gastät torde den också vara damm- och fukttät, vilket är bra.
Jag har en av den bättre sorten, som jag använder några gånger per år (bryter strömmen till bogpropellern, viktigt på land) - den krånglar aldrig. Där det finns en enklare brytare ( ex: http://www.ebay.co.uk/itm/AUTO-CAR-TRUC ... 3a9242c4f0 ) måste de brukas (motioneras) regelbundet.
Jag har en av den bättre sorten, som jag använder några gånger per år (bryter strömmen till bogpropellern, viktigt på land) - den krånglar aldrig. Där det finns en enklare brytare ( ex: http://www.ebay.co.uk/itm/AUTO-CAR-TRUC ... 3a9242c4f0 ) måste de brukas (motioneras) regelbundet.
Anders S