Inför vintern

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Inför vintern

Inlägg av Göran A » lör 20 sep 2014, 09:57

Inför vintern brukar jag bara tömma vattentanken, pumpa ut så mycket vatten som möjligt ur pentrypumpen och tömma toalettstolen.
Har fungerat under alla år, men inför förra vinter fick jag för mig att slå i en skvätt glykolblandning i toastolen. Har nu haft nu problem med backventilen (septitanken ligger högre), men det kanske inte var glykolens fel.
Någon år har jag även haft problem med läckande pentrypump, men vet inte heller om det beror på frost eller allmänt slitage. Läckaget var så litet att det bara kom någon droppe då och då, men likaväl blev det stora mängder vatten i båten.
Hur som helst, ser att Seasea nu säljer ett frysskydd (artikel 7081)som man kan ha i toaletter och i vattentanken. Känner mig lite tveksam att ha det i vattensystemet, men det kanske är helt ofarligt.
Någon som provat?

Göran A

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Inför vintern

Inlägg av Vilse » lör 20 sep 2014, 10:18

Inte svar på frågan, men en våtdammsugare gör underverk för att tömma slangar, tankar och andra ställen vatten samlas. Pentrypumparna tar jag hem, anslutningarna har ju snabbkopplingar och pumpar kostar ju en del.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Inför vintern

Inlägg av sangris » lör 20 sep 2014, 11:46

Jag häller spolarvätska i toaletten då det inte är lika miljöfarligt som glykol då det ska spolas ut nånstans till våren. Dessutom har jag hört att glykol inte är så vänligt mot gummipackningar heller.
Vattentanken tömmer jag bara. Pumpar ut så mycket jag kan sen suger jag med våtdamsugare i vattenpipen, samtidigt som jag pumpar med fotpumpen. På så vis tömmer jag pumpen också så mycket det går. Häller inget extra frostskydd i vattentanken.

Läckande pump beror nog mest på slitage, misstänker jag (beror ju lite på ålder). Men får du in stora mängder vatten i båten så läcker det väl någon annanstans. Har du smakat på vattnet? Salt eller sött? Är det salt kommer det från havet, är det sött kan det vara regnvatten som letar sig in. Kan vara svårt att lokalisera regnvattenläcka.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Inför vintern

Inlägg av Mackey » lör 20 sep 2014, 14:22

Bäst är väl att följa instruktionerna till toaletten, http://webserver.flak.no/vbilder/60091_manual_se.pdf

Is i vattentanken har ingen betydelse, töm bar ur så mycket vatten som möjligt.
Se sedan till att rör, pumpar och kranar är någorlunda torra.

Mackey
Bilagor
Jabsco - glykol.JPG
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Inför vintern

Inlägg av sangris » lör 20 sep 2014, 20:11

Jaha.... Där ser man så tokigt det kan bli.... :D

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Inför vintern

Inlägg av robban999 » sön 21 sep 2014, 07:26

Glykol är inte miljöfarligt....skrapa av det översta lagret i debatten och du skola finna ljuset.

mvh

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Inför vintern

Inlägg av peterh » sön 21 sep 2014, 08:59

robban999 skrev:Glykol är inte miljöfarligt....skrapa av det översta lagret i debatten och du skola finna ljuset.

mvh
Utveckla gärna
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Inför vintern

Inlägg av Anders S » sön 21 sep 2014, 09:12

Glykol är givetvis miljöfarligt på så sätt att det är giftigt för diverse djur (och människor) - särskilt etylenglykol. Propylenglykol är inte lika giftig.

Däremot finns det tillsatser i motorglykol (antikorrosion med med mera) som kanske inte är helt lämpliga att släppa ut i stora mängder. Givetvis skall man inte släppa ut människogjorda kemikalier i onödan, men i miljösammanhang är "glykol" inte så hiskeligt.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Inför vintern

Inlägg av sangris » sön 21 sep 2014, 15:00

Det är i vart fall inte tillåtet att hälla ut i vasken och då sätter jag likhetstecken med miljöfarligt....
Och inte hälla ut i naturen (läs havet) för det är giftigt, må vara mer eller mindre, men giftigt är det....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför vintern

Inlägg av Lasse L » sön 21 sep 2014, 16:24

GREFABs hamnar har uppsamlinskärl för glykolen.
Hundägarna är förbannade på de som släpper ut glykolblandat vatten på land när de vinterkonserverar.
Hundarna "älskar" den söt blandningen och kan i värsta fall avlida.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Inför vintern

Inlägg av Excel 319 » mån 22 sep 2014, 07:55

Jag har inte förstått vitsen med att hälla glykol i toan. Den lilla vattenmängden som blir kvar i skålen kan inte skapa någon frostsprängning. Den ligger ju i botten på ett öppet kärl. Jag är mer orolig för vattnet som står mellan backventilen och septictanken, som ligger högre än toan. Därför tar jag varje år bort backventilen och förvara den på samma sätt som impellern. Det verkar den må gott av, för jag har inte behövt byta den sedan jag började med detta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Inför vintern

Inlägg av Anders S » mån 22 sep 2014, 09:34

Jag använder en vattendammsugare för att tömma från insidan, och det och en torrspolning löser som regel alla problem med frost i pumpar och sådant. Det viktiga är att öppna alla ventiler och köra alla pumpar lagom torra (det är svårt att tömma ut allt vatten, och det behövs inte heller. Men alla kranar skall stå öppna på land, det hjälper).

Sedan har vi (de flesta av oss) kulventiler numera. Dessa skall motioneras på land - man kan inte se på dem om de är av den frostsäkra typen, eller om de är av typen som har en kammare som innehåller vatten då ventilen står öppen. Genom att motionera ventilen tömmer man den hur som helst. Skjutventiler ("kran med ratt") och koniska kikventiler (Blakes) är inte så kritiska på just detta, men har andra nackdelar (Blake=priset).

När det gäller glykol (motorglykol) skall den samlas upp om det går (dvs, samla i en hink, och litet spill på marken kan vara acceptabelt. Men ur miljöfarosynpunkt är glykol betydligt mindre illa än till exempel bottenfärgrester. Det som är akut obra är att glykolen är giftig. Det som är vettigast är förstås att man dränerar kylsystemet på vatten, och på det sättet tar bort frostrisken. För att frostsäkra råvattenkretsen "på riktigt" krävs avsevärda mängder glykol, och kör man ut alltsammans har man heller ingen glädje av rostskyddet. Sedan får man ett annat bekymmer, och det är att alltsammans rinner ut i sjön, vilket är värre än att hälla det på land. Kemikalier ställer sedan till det i reningsverken, så bara därför skall man låta bli.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Inför vintern

Inlägg av sangris » mån 22 sep 2014, 18:19

Excel 319 skrev:Den lilla vattenmängden som blir kvar i skålen kan inte skapa någon frostsprängning. Den ligger ju i botten på ett öppet kärl.
Jodå, det kan frysa sönder även om kärlet är öppet. Min bottendel till toan frös sönder för ett tiotal år sedan trots att jag tömt, men inte sett till att allt vatten var borta. Vatten expanderar åt alla håll då det fryser till is.

Kulventiler ställer jag alltid halvöppna. På så sätt töms den lilla kammaren som är vattenfylld och risken för frostsprängning föreligger inte.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför vintern

Inlägg av Lasse L » mån 22 sep 2014, 19:21

I toan stoppar jag ner några hoprullade pappershandukar, fungerar som en veke, som suger upp "den sista skvätten", som dunstar bort.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Inför vintern

Inlägg av Anders S » mån 22 sep 2014, 20:48

Lasse L skrev:I toan stoppar jag ner några hoprullade pappershandukar, fungerar som en veke, som suger upp "den sista skvätten", som dunstar bort.
Trashävert? Känns det till?

Man kan också använda en bit plastsvamp, om man tycker det är enklare. En av effekterna är att det inte fryser sönder, dvs "sönder". Är man fundersam det allra minsta om man har båten i sjön (man vill ju troligen inte stänga ventilerna till självlänsarna i så fall) så kan man trycka ner löst passande rbitar av rörisolering. Den ventilerar icke, men den ger en mjuk buffert mot frysning.
Anders S

Skriv svar