Sätta spinnaker som gennaker

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Sätta spinnaker som gennaker

Inlägg av Mackey » fre 19 sep 2014, 14:06

Jag vet inte om jag har kommit på något revolutionerande egentligen, men för mig är det det.
Kanske är det ett bra tips till andra.

Igår förklarade jag för hustrun vad det var för skillnad på spinnaker och gennaker och sa ungefär följande;
  • En gennaker är till för de som tror att man måste segla undanvind med spinnaker.
  • En gennaker är enklare att sätta än en spinnaker.
  • En gennaker är sydd mer som en stor genua i spinnakertyg fast oftast med större buk.
  • En gennaker har ett "ganska" sträckt förlik och har ett halshorn som är fäst i nivå med däcket och ofta framför förseglet.
och slutligen kom jag fram till detta.

En gennaker är ungefär som när vi seglar spinnaker på halvvind, dvs. med bommen långt fram nära förstaget och nedsläppt så långt som möjligt för att få ett så sträckt lovartslik som möjligt. Enklare att sätta och segla eftersom man bara behöver ett skot, ingen gaj, ingen bom, inget upphal och inget nedhal. Så här...

Bild

Sagt och gjort, fast med ena hornet i relingslisten.
Det funkade utmärkt tom. med en gammal radialspinne.

Synpunkter?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Sätta spinnaker som gennaker

Inlägg av Peter_K » sön 21 sep 2014, 10:20

Svårt att reglera halshornshöjd och vinkel efter vinden.
Det blir obra när man gippar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » sön 21 sep 2014, 13:02

Jo, det är klart.
Lite otydligt uttryckt i mitt första inlägg, men min tanke var just att när man vet att man kommer segla halvvind (+/- 30 grader) en någorlunda lång tid så kan man göra på det här viset.

Kanske är det snarare när man har korta sträckor med halvvind och i övrigt bidevind metoden lämpar sig bäst eftersom det går snabbt att få upp spinnakern på det här viset om man inte förberett bommen i god tid.

Mackey
Comfort 32

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 21 sep 2014, 15:06

Jag lät sy om min spinnaker till en gennaker för ett par år sedan eftersom den aldrig kom till användning för att det var bökigt att sätta och ta ner. Inte förrän igår testseglade jag gennakern med belåtenhet. Nu var det iof väldigt svaga vindar, men jag fick ett humm om funktionaliteten.
Bättre att sy om spinnakern än att sätta den som en gennaker, tror jag. Om man inte vill satsa på en "fabrikssydd" gennaker.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » sön 21 sep 2014, 19:53

9059801568.jpg
Typ så här??
Har med tänkt tanken, Har en spinn liggandes som jag inte kan använda För struligt att hantera om man är själv.
Skulle antingen sänka båten eller mig själv.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » mån 22 sep 2014, 12:07

Ja, precis så gjorde jag.

Seglar man ensam på halvvind är det klart lättare än "normalt".

En nackdel jag själv kan se är att om vinden vrider eller tar i mer än man räknat med kan det kanske bli lite bökigt att få ner spinnakern när man inte kan lägga sig på läns. Det borde i och för sig bara vara att släppa skotet och hala.

Mackey
Comfort 32

Skriv svar