Inför vintern
Inför vintern
Inför vintern brukar jag bara tömma vattentanken, pumpa ut så mycket vatten som möjligt ur pentrypumpen och tömma toalettstolen.
Har fungerat under alla år, men inför förra vinter fick jag för mig att slå i en skvätt glykolblandning i toastolen. Har nu haft nu problem med backventilen (septitanken ligger högre), men det kanske inte var glykolens fel.
Någon år har jag även haft problem med läckande pentrypump, men vet inte heller om det beror på frost eller allmänt slitage. Läckaget var så litet att det bara kom någon droppe då och då, men likaväl blev det stora mängder vatten i båten.
Hur som helst, ser att Seasea nu säljer ett frysskydd (artikel 7081)som man kan ha i toaletter och i vattentanken. Känner mig lite tveksam att ha det i vattensystemet, men det kanske är helt ofarligt.
Någon som provat?
Göran A
Har fungerat under alla år, men inför förra vinter fick jag för mig att slå i en skvätt glykolblandning i toastolen. Har nu haft nu problem med backventilen (septitanken ligger högre), men det kanske inte var glykolens fel.
Någon år har jag även haft problem med läckande pentrypump, men vet inte heller om det beror på frost eller allmänt slitage. Läckaget var så litet att det bara kom någon droppe då och då, men likaväl blev det stora mängder vatten i båten.
Hur som helst, ser att Seasea nu säljer ett frysskydd (artikel 7081)som man kan ha i toaletter och i vattentanken. Känner mig lite tveksam att ha det i vattensystemet, men det kanske är helt ofarligt.
Någon som provat?
Göran A
Re: Inför vintern
Inte svar på frågan, men en våtdammsugare gör underverk för att tömma slangar, tankar och andra ställen vatten samlas. Pentrypumparna tar jag hem, anslutningarna har ju snabbkopplingar och pumpar kostar ju en del.
Re: Inför vintern
Jag häller spolarvätska i toaletten då det inte är lika miljöfarligt som glykol då det ska spolas ut nånstans till våren. Dessutom har jag hört att glykol inte är så vänligt mot gummipackningar heller.
Vattentanken tömmer jag bara. Pumpar ut så mycket jag kan sen suger jag med våtdamsugare i vattenpipen, samtidigt som jag pumpar med fotpumpen. På så vis tömmer jag pumpen också så mycket det går. Häller inget extra frostskydd i vattentanken.
Läckande pump beror nog mest på slitage, misstänker jag (beror ju lite på ålder). Men får du in stora mängder vatten i båten så läcker det väl någon annanstans. Har du smakat på vattnet? Salt eller sött? Är det salt kommer det från havet, är det sött kan det vara regnvatten som letar sig in. Kan vara svårt att lokalisera regnvattenläcka.
Vattentanken tömmer jag bara. Pumpar ut så mycket jag kan sen suger jag med våtdamsugare i vattenpipen, samtidigt som jag pumpar med fotpumpen. På så vis tömmer jag pumpen också så mycket det går. Häller inget extra frostskydd i vattentanken.
Läckande pump beror nog mest på slitage, misstänker jag (beror ju lite på ålder). Men får du in stora mängder vatten i båten så läcker det väl någon annanstans. Har du smakat på vattnet? Salt eller sött? Är det salt kommer det från havet, är det sött kan det vara regnvatten som letar sig in. Kan vara svårt att lokalisera regnvattenläcka.
Re: Inför vintern
Bäst är väl att följa instruktionerna till toaletten, http://webserver.flak.no/vbilder/60091_manual_se.pdf
Is i vattentanken har ingen betydelse, töm bar ur så mycket vatten som möjligt.
Se sedan till att rör, pumpar och kranar är någorlunda torra.
Mackey
Is i vattentanken har ingen betydelse, töm bar ur så mycket vatten som möjligt.
Se sedan till att rör, pumpar och kranar är någorlunda torra.
Mackey
Re: Inför vintern
Jaha.... Där ser man så tokigt det kan bli....
Re: Inför vintern
Glykol är inte miljöfarligt....skrapa av det översta lagret i debatten och du skola finna ljuset.
mvh
mvh
Re: Inför vintern
Utveckla gärnarobban999 skrev:Glykol är inte miljöfarligt....skrapa av det översta lagret i debatten och du skola finna ljuset.
mvh
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Inför vintern
Glykol är givetvis miljöfarligt på så sätt att det är giftigt för diverse djur (och människor) - särskilt etylenglykol. Propylenglykol är inte lika giftig.
Däremot finns det tillsatser i motorglykol (antikorrosion med med mera) som kanske inte är helt lämpliga att släppa ut i stora mängder. Givetvis skall man inte släppa ut människogjorda kemikalier i onödan, men i miljösammanhang är "glykol" inte så hiskeligt.
Däremot finns det tillsatser i motorglykol (antikorrosion med med mera) som kanske inte är helt lämpliga att släppa ut i stora mängder. Givetvis skall man inte släppa ut människogjorda kemikalier i onödan, men i miljösammanhang är "glykol" inte så hiskeligt.
Anders S
Re: Inför vintern
Det är i vart fall inte tillåtet att hälla ut i vasken och då sätter jag likhetstecken med miljöfarligt....
Och inte hälla ut i naturen (läs havet) för det är giftigt, må vara mer eller mindre, men giftigt är det....
Och inte hälla ut i naturen (läs havet) för det är giftigt, må vara mer eller mindre, men giftigt är det....
Re: Inför vintern
GREFABs hamnar har uppsamlinskärl för glykolen.
Hundägarna är förbannade på de som släpper ut glykolblandat vatten på land när de vinterkonserverar.
Hundarna "älskar" den söt blandningen och kan i värsta fall avlida.
Hundägarna är förbannade på de som släpper ut glykolblandat vatten på land när de vinterkonserverar.
Hundarna "älskar" den söt blandningen och kan i värsta fall avlida.
Re: Inför vintern
Jag har inte förstått vitsen med att hälla glykol i toan. Den lilla vattenmängden som blir kvar i skålen kan inte skapa någon frostsprängning. Den ligger ju i botten på ett öppet kärl. Jag är mer orolig för vattnet som står mellan backventilen och septictanken, som ligger högre än toan. Därför tar jag varje år bort backventilen och förvara den på samma sätt som impellern. Det verkar den må gott av, för jag har inte behövt byta den sedan jag började med detta.
Re: Inför vintern
Jag använder en vattendammsugare för att tömma från insidan, och det och en torrspolning löser som regel alla problem med frost i pumpar och sådant. Det viktiga är att öppna alla ventiler och köra alla pumpar lagom torra (det är svårt att tömma ut allt vatten, och det behövs inte heller. Men alla kranar skall stå öppna på land, det hjälper).
Sedan har vi (de flesta av oss) kulventiler numera. Dessa skall motioneras på land - man kan inte se på dem om de är av den frostsäkra typen, eller om de är av typen som har en kammare som innehåller vatten då ventilen står öppen. Genom att motionera ventilen tömmer man den hur som helst. Skjutventiler ("kran med ratt") och koniska kikventiler (Blakes) är inte så kritiska på just detta, men har andra nackdelar (Blake=priset).
När det gäller glykol (motorglykol) skall den samlas upp om det går (dvs, samla i en hink, och litet spill på marken kan vara acceptabelt. Men ur miljöfarosynpunkt är glykol betydligt mindre illa än till exempel bottenfärgrester. Det som är akut obra är att glykolen är giftig. Det som är vettigast är förstås att man dränerar kylsystemet på vatten, och på det sättet tar bort frostrisken. För att frostsäkra råvattenkretsen "på riktigt" krävs avsevärda mängder glykol, och kör man ut alltsammans har man heller ingen glädje av rostskyddet. Sedan får man ett annat bekymmer, och det är att alltsammans rinner ut i sjön, vilket är värre än att hälla det på land. Kemikalier ställer sedan till det i reningsverken, så bara därför skall man låta bli.
Sedan har vi (de flesta av oss) kulventiler numera. Dessa skall motioneras på land - man kan inte se på dem om de är av den frostsäkra typen, eller om de är av typen som har en kammare som innehåller vatten då ventilen står öppen. Genom att motionera ventilen tömmer man den hur som helst. Skjutventiler ("kran med ratt") och koniska kikventiler (Blakes) är inte så kritiska på just detta, men har andra nackdelar (Blake=priset).
När det gäller glykol (motorglykol) skall den samlas upp om det går (dvs, samla i en hink, och litet spill på marken kan vara acceptabelt. Men ur miljöfarosynpunkt är glykol betydligt mindre illa än till exempel bottenfärgrester. Det som är akut obra är att glykolen är giftig. Det som är vettigast är förstås att man dränerar kylsystemet på vatten, och på det sättet tar bort frostrisken. För att frostsäkra råvattenkretsen "på riktigt" krävs avsevärda mängder glykol, och kör man ut alltsammans har man heller ingen glädje av rostskyddet. Sedan får man ett annat bekymmer, och det är att alltsammans rinner ut i sjön, vilket är värre än att hälla det på land. Kemikalier ställer sedan till det i reningsverken, så bara därför skall man låta bli.
Anders S
Re: Inför vintern
Jodå, det kan frysa sönder även om kärlet är öppet. Min bottendel till toan frös sönder för ett tiotal år sedan trots att jag tömt, men inte sett till att allt vatten var borta. Vatten expanderar åt alla håll då det fryser till is.Excel 319 skrev:Den lilla vattenmängden som blir kvar i skålen kan inte skapa någon frostsprängning. Den ligger ju i botten på ett öppet kärl.
Kulventiler ställer jag alltid halvöppna. På så sätt töms den lilla kammaren som är vattenfylld och risken för frostsprängning föreligger inte.
Re: Inför vintern
I toan stoppar jag ner några hoprullade pappershandukar, fungerar som en veke, som suger upp "den sista skvätten", som dunstar bort.
Re: Inför vintern
Trashävert? Känns det till?Lasse L skrev:I toan stoppar jag ner några hoprullade pappershandukar, fungerar som en veke, som suger upp "den sista skvätten", som dunstar bort.
Man kan också använda en bit plastsvamp, om man tycker det är enklare. En av effekterna är att det inte fryser sönder, dvs "sönder". Är man fundersam det allra minsta om man har båten i sjön (man vill ju troligen inte stänga ventilerna till självlänsarna i så fall) så kan man trycka ner löst passande rbitar av rörisolering. Den ventilerar icke, men den ger en mjuk buffert mot frysning.
Anders S