NASA Battmeter BM-1 resp BM-2

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skeebum
Trogen medlem

Re: NASA Battmeter BM-1 resp BM-2

Inlägg av Skeebum » ons 17 sep 2014, 07:16

Vill du sälja din BM1 så är jag intresserad.

Mvh Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » ons 17 sep 2014, 08:14

Skeebum skrev:Vill du sälja din BM1 så är jag intresserad.

Mvh Ola
Du har PM!
:-)

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 17 sep 2014, 08:34

Ni som har nasa battmeter, jag har en fråga :

nollställer den själv AH när batteriet blir fulladdat eller måste man manuellt gör detta ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 sep 2014, 09:56

peterh skrev:Ni som har nasa battmeter, jag har en fråga :

nollställer den själv AH när batteriet blir fulladdat eller måste man manuellt gör detta ?

Nej, den räknar ut batteriläget själv. Det man måste ange är en korrekt batterikapacitet. Sedan belastar man batterierna en stund och så kalibreras mätaren mot batteribanken. Detta görs genom att a) batteribankens kapacitet är känd (du berättar), b) spänningen utan belastning är känd, c) belastningen (några lampor och lanternor, det skall vara relativt mycket och jämn belastning) är känd (mätaren mäter belastningen själv) och sedan mäts strömförbrukning en stund tillsammans med spänningsfallet, med Peukerts formel som badata för kalibreringen. Kritiska parametrar är antalet AH i batteribanken.

Denna mätning anger då laddningsgraden, och sedan ställer sig mätremsan för kvarvarande kapacitet där instrmentet anser att den bör vara. Den har då tittat på hur nbatteriet reagerat på belastningen, vilken utgångsspänning som gäller oc vilken slutspänning man får.

Det här är enkelt och blir ganska rätt (eller tom mycket rätt), men batteriernas åldring kommer inte med i ekvationen. Hur stor nominell kapacitet batteriet har vet vi, men vi vet sällan vad som är kvar efter några år. Därför behöver man skatta hur stor kapacitet banken har (den lär minska med tiden) och kalibrera om. Jag har en batteritestare som jag använder på våren, för att fånga upp om något batteri havererat. En enkel grej, som stressar batteriet en smula och sedan tittar man på hur det uppträder via en voltmeter. Ser batteriet friskt ut antar jag att det är friskt och så anger jaq ett litet mindre AH-värde än det nominella på batteribanken (400 Ah blir 360 eller så).

Det jag anser vara mest av värde är att man ser den momentana förbrukningen och spänningen. "Tankmätaren" (som räknar AH ut och AH in) bekräftar sedan att det gått rimligt mycket ström, fram och tillbaka, och kommer därmed indirekt att visa när batterierna blir sulfaterade. Men man måste fortfarande begripa hur batterier fungerar (eller inte, om de är dåliga) annars kan man bli lurad. Kulle man ha svårt sulfaterade batterier kanske de bara har 20% av nominell kapacitet, men är de fulladdade visar de ändå spänning därefter. Sedan håller de inte laddning (intern strömförbrukning), vilket inte BM1:an kommer att ha en aning om - den mäter in, ut och batteriets status.
Anders S

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » ons 17 sep 2014, 21:46

Bygg en egen Italiensk tankmätare, klart roligare: http://jappelino.blogg.se
Kan bli lite klurigt med filtret mot lastmotståndet dock.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 21 sep 2014, 14:51

Här kommer så facit...

I butiken öppnades varsin förpackning för BM-1 respektive BM-2..
Trumvirvel...

Det var som jag trodde och hoppades,,

Kablaget mellan shunt och instrument är identiska!

Själva shunten skiljer sig givetvis och kabel mellan shunt och batteri är grövre för BM-2.

Latmasken slapp tillbedja uppgraderingsguden och dra nytt kablage upp till instrumentet!

Bytet tog fem minuter!

Mvh

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 25 sep 2014, 09:34

Kalle Kula skrev:Här kommer så facit...

Trumvirvel...

Själva shunten skiljer sig givetvis och kabel mellan shunt och batteri är grövre för BM-2.

Latmasken slapp tillbedja uppgraderingsguden och dra nytt kablage upp till instrumentet!

Bytet tog fem minuter!

Mvh

/Ola
Så bra. Hoppas nu den visar rätt... (surmulen Smiley som himlar med ögonen och skakar på huvudet ej insatt) Säljer du nu din BM1, så får ju köparen också en ny kabel, hoppas den fungerar där också... (är de lika, så är de lika, och det står faktiskt inte att det är förbjudet att kapa kabeln, något som en del andra batterimätare varnar för) :mrgreen:

Mer av intresse kan ju vara om du nu kan se hur mycket bogisen drar (det gör inte jag, den mäts inte i min inkoppling men om shunten kan medge 200A tar man inga risker) och om du ser du mer än 100A till batterierna, ens korta stunder. Det är ju mer en indikation av om din dunder-regulator verkligen kan maxa såpass. Nu tror jag kanske att du frivilligt inte vill tömma batterierna så djupt att deras mot-EMK blir så låg att de kan acceptera 100 A + i laddström, men ändå. Berätta gärna.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 25 sep 2014, 10:17

Anders S skrev:
Kalle Kula skrev:Här kommer så facit...

Trumvirvel...

Bytet tog fem minuter!

Mvh

/Ola
Så bra. Hoppas nu den visar rätt... (surmulen Smiley som himlar med ögonen och skakar på huvudet ej insatt) Säljer du nu din BM1, så får ju köparen också en ny kabel, hoppas den fungerar där också... (är de lika, så är de lika, och det står faktiskt inte att det är förbjudet att kapa kabeln, något som en del andra batterimätare varnar för) :mrgreen:

Mer av intresse kan ju vara om du nu kan se hur mycket bogisen drar (det gör inte jag, den mäts inte i min inkoppling men om shunten kan medge 200A tar man inga risker) och om du ser du mer än 100A till batterierna, ens korta stunder. Det är ju mer en indikation av om din dunder-regulator verkligen kan maxa såpass. Nu tror jag kanske att du frivilligt inte vill tömma batterierna så djupt att deras mot-EMK blir så låg att de kan acceptera 100 A + i laddström, men ändå. Berätta gärna.
Återkommer med en rapport i ärendet kring monsterregulatorn till våren..
:-)

Jo, nog var det så att BM-1´an köptes av en läsare i denna tråd..det var liksom det som gjorde att jag bytte nu..
Annars var jag inne på att avvakta..

Jag kommer inte att kunna detektera bogprop & ankarspel, jag har dem inte kopplade på det viset och heller inte över shunten. Valde att göra så då jag inte ansåg att de skulle medföra någon större felkälla.. Höga strömmar, javisst, men korta tider och aldrig utan att motorn är igång och laddar..

Har dock mätt med tångamperemeter på bogen och kommer jag ihåg rätt så var det runt 135A på den..men som sagt minnet sviktar...det var förra våren jag mätte upp.

Näre vännen som skriver under namnet Cruisaren har monsterregulatorn sedan några år. Hans generator levererar inte långt från sin märkeffekt initalt..utan batterikok..

Det skall bli intressant att se vad resultatet blir i min konfiguration.

Mvh

/Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 03 mar 2015, 08:55

En trevande vår har gett sig till känna hör på västkusten. Presenningen kvar fortfarande men lite inombordsfix har inletts. Som många andra är det sugtömingsmöjlighet på agendan, det skall på plats och säkert kommer det att användas..
Modifieringsarbetet med monsterregulatorn har också påbörjats. Plockade ur generatorn och tog hjälp av ett proffs på elektroverkstan i stan där jag bor. Han mätte upp generatorn och gjorde de modifieringar på insidan som behövdes.
Därefter körde han den i testbänken och den setup som fanns där. Med regulatorn inkopplad så lämnar generatorn då drygt 30 procent mer laddning än med standardregulatorn.

Han förklarade för mig att hans bänksetup inte motsvarar min konfiguration och att jag med en hungrig batteribank kan påräkna ännu större skillnad. Hoppas..

Tänkte bara ge en liten update..
Slutrapport kommer när skutan är i sjön och jag fått lite erfarenhet av att köra med monsterregulatorn.

(För den som inte sett tråden innan modifierar jag alltså min inombordare med en extern intelligent regulator för generatorn. Detta i syfte att förbättra batteriladdningen. Regulatorn jag valt är en Sterling PDAR)

Med vänlig hälsning,
/Ola

Skriv svar