T skrev:Nu är det min tur att tro lite... Jag tror inte att telefonen slurpar i sig mer ström om den används till spel eller surf eller vad som helst, varför skulle den det? Däremot tror jag att den, i de fallen, tar längre tid på sig att bli fulladdad. Detta är inget jag kollat men det ska jag göra i övermorron.
Med min surfplatta är det definitivt så att den inte laddar mer bara för att den används. Den drar mellan 0,3 och 0,4 A ur 12 V-systemet alldeles oavsett om den används eller inte. Detta medför, när jag kör en del nav-program, att jag får upp en varning om att mer ström förbrukas än vad som laddas in. Detta är anledningen till att jag kollat rätt mycket under sommaren. Jag har använt en del olika 'laddsladdar' och oavsett märkning har plattan inte förbrukat mer än, säj 0,35 A, i snitt.
Men som sagt, jag ska testa telefonen med ett navprogram och GPS och se om det blir nån skillnad.

/T
Givetvis kan en laddare som är
strömbegränsad inte dra mer än strömbegränsningen tillåter. Är din laddare strömbegränsad på en nivå som inte medger att du använder telefonen samtidigt som du laddar, så blir det ingen skillnad på strömförbrukningen om du startar plattan/telefonen. Däremot tömmer du batteriet. Normalt tillåter telefonladdare att man har telefonen igång som telefon, men om man surfar och streamar en film till skärmen drar den
mycket mer. GPS-funktionen drar också ganska mycket. Ett av skälen till detta är att USB-porten (som har blivit en defaktostandard för telefon- och plattladdning) inte garanteras lämna mer än en halv A (500mA) och drar telefonen mer, så måste batteriet kanske tas i anspråk. Alla USB-enheter är inte lika, det är en minimistandard. I båtar, fordon, köpeladdare etc finns därför ofta en USB-adapter som bara är till för att ge ström. Dessa ger 5V stabiliserat ut, och kan vara på rätt mycket mer än 0,5 A. Sedan är frågan om laddstyrningen i telefonen eller plattan kan utnyttja detta - Ipad kan.
Men rent allmänt: Om man en gång per dygn skall ladda sin smartphone från båtbatteriet och smartphonen har ett batteri (kollar på min egen telefon) på 1,5 Ah och man har tre sådana ombord, så drar man ur sitt batteri med (skattat) minst det dubbla (verkningsgrad, förluster etc) varje dygn. Om man har två 60 AH-batterier (nominellt 120AH) har man med fulladdade batterier kapacitet att ladda tre telefoner 13 gånger. Eftersom vi redan vet att redan "allt möjligt annat" som drar ström ombord brukar innebära att man får extraladda batterier emellanåt, så är det i alla fall inte orimligt att telefoner
en masse kan påverka elbudgeten över tid.