båt-el igen...

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: båt-el igen...

Inlägg av T » mån 08 sep 2014, 19:01

Nu är det min tur att tro lite... Jag tror inte att telefonen slurpar i sig mer ström om den används till spel eller surf eller vad som helst, varför skulle den det? Däremot tror jag att den, i de fallen, tar längre tid på sig att bli fulladdad. Detta är inget jag kollat men det ska jag göra i övermorron.
Med min surfplatta är det definitivt så att den inte laddar mer bara för att den används. Den drar mellan 0,3 och 0,4 A ur 12 V-systemet alldeles oavsett om den används eller inte. Detta medför, när jag kör en del nav-program, att jag får upp en varning om att mer ström förbrukas än vad som laddas in. Detta är anledningen till att jag kollat rätt mycket under sommaren. Jag har använt en del olika 'laddsladdar' och oavsett märkning har plattan inte förbrukat mer än, säj 0,35 A, i snitt.
Men som sagt, jag ska testa telefonen med ett navprogram och GPS och se om det blir nån skillnad.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: båt-el igen...

Inlägg av Anders S » tis 09 sep 2014, 09:06

T skrev:Nu är det min tur att tro lite... Jag tror inte att telefonen slurpar i sig mer ström om den används till spel eller surf eller vad som helst, varför skulle den det? Däremot tror jag att den, i de fallen, tar längre tid på sig att bli fulladdad. Detta är inget jag kollat men det ska jag göra i övermorron.
Med min surfplatta är det definitivt så att den inte laddar mer bara för att den används. Den drar mellan 0,3 och 0,4 A ur 12 V-systemet alldeles oavsett om den används eller inte. Detta medför, när jag kör en del nav-program, att jag får upp en varning om att mer ström förbrukas än vad som laddas in. Detta är anledningen till att jag kollat rätt mycket under sommaren. Jag har använt en del olika 'laddsladdar' och oavsett märkning har plattan inte förbrukat mer än, säj 0,35 A, i snitt.
Men som sagt, jag ska testa telefonen med ett navprogram och GPS och se om det blir nån skillnad.

:o
/T
Givetvis kan en laddare som är strömbegränsad inte dra mer än strömbegränsningen tillåter. Är din laddare strömbegränsad på en nivå som inte medger att du använder telefonen samtidigt som du laddar, så blir det ingen skillnad på strömförbrukningen om du startar plattan/telefonen. Däremot tömmer du batteriet. Normalt tillåter telefonladdare att man har telefonen igång som telefon, men om man surfar och streamar en film till skärmen drar den mycket mer. GPS-funktionen drar också ganska mycket. Ett av skälen till detta är att USB-porten (som har blivit en defaktostandard för telefon- och plattladdning) inte garanteras lämna mer än en halv A (500mA) och drar telefonen mer, så måste batteriet kanske tas i anspråk. Alla USB-enheter är inte lika, det är en minimistandard. I båtar, fordon, köpeladdare etc finns därför ofta en USB-adapter som bara är till för att ge ström. Dessa ger 5V stabiliserat ut, och kan vara på rätt mycket mer än 0,5 A. Sedan är frågan om laddstyrningen i telefonen eller plattan kan utnyttja detta - Ipad kan.

Men rent allmänt: Om man en gång per dygn skall ladda sin smartphone från båtbatteriet och smartphonen har ett batteri (kollar på min egen telefon) på 1,5 Ah och man har tre sådana ombord, så drar man ur sitt batteri med (skattat) minst det dubbla (verkningsgrad, förluster etc) varje dygn. Om man har två 60 AH-batterier (nominellt 120AH) har man med fulladdade batterier kapacitet att ladda tre telefoner 13 gånger. Eftersom vi redan vet att redan "allt möjligt annat" som drar ström ombord brukar innebära att man får extraladda batterier emellanåt, så är det i alla fall inte orimligt att telefoner en masse kan påverka elbudgeten över tid.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: båt-el igen...

Inlägg av HansH » tis 09 sep 2014, 10:39

Mer input till den intressanta debatten... :)
Det var tre iPhones + en iPad. Minst en av dem låg på laddning (även nattetid) hela tiden.
När sonen laddade mha sin USB/Cig-laddare så spelade/surfade han under tiden - om det nu har nån inverkan. Ni är ju inte överrens om detta.
Kylskåpet var på hela tiden + som tidigare sagt 4-5st 10W lampor ett par timar på kvällarna.
Och JA, jag borde ha en battmeter vilket jag även skrivit tidigare. Men nu hade jag inte det av olika skäl...

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: båt-el igen...

Inlägg av Gaidin » tis 09 sep 2014, 11:11

Spelar man på enheten samtidigt som den laddar, så går det ju mer ström så klart.

Det korta svaret på din fråga om tre telefoner och en padda kan dra ur dina batterier är ju uppenbarligen ja, det var väl det som hände?
Enda sättet att få mer konkreta svar på hur mycket ström som går åt är att mäta. Olika laddare har olika förluster.

Nu vet jag inte hur du gjort men det vanliga är väl att man sätter in en USB-port i cigguttaget och laddar från den. Det finns väl ungefär en miljard olika modeller på dem och säkerligen är det skillnader i förluster. Det behöver alltså inte vara avhängt vilken telefonmodell man har. Själv har jag en med en lysdiod, den drar givetvis ström även om inget är inkopplat men den kommer inte att dra ut mitt batteri inom överskådlig tid.

En telefon drar dessutom olika mycket beroende på hur långt den har till masten och hur mycket den pratar på nätet. En dum app kan ju dra ur ett batteri på bara några timmar, vilket jag själv varit med om.

Så; Det går inte att ge dig ett korrekt svar. Köp en amperemätare och mät, då får du veta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: båt-el igen...

Inlägg av Anders S » tis 09 sep 2014, 11:22

HansH skrev:Mer input till den intressanta debatten... :)
Det var tre iPhones + en iPad. Minst en av dem låg på laddning (även nattetid) hela tiden.
När sonen laddade mha sin USB/Cig-laddare så spelade/surfade han under tiden - om det nu har nån inverkan. Ni är ju inte överrens om detta.
Kylskåpet var på hela tiden + som tidigare sagt 4-5st 10W lampor ett par timar på kvällarna.
Och JA, jag borde ha en battmeter vilket jag även skrivit tidigare. Men nu hade jag inte det av olika skäl...
Då kanske vi kan modifiera Anders Gustavssons drastiska uttalande (en Iphone drar som en kylbox) till att alla dina I-phones och paddan drar som en kylbox... :D

Har man realtidsmätning, så ser man vad som händer (jag har en sådan här: http://www.nasamarine.com/proddetail.ph ... -1_Battery ), men om man inte har det får man skatta och bokföra tider. Men det kan ju tänkas att era I-grejor kan ha dragit en hel del extra och batterier är mycket "Lyckoslanten" - tar man ut mer än man sätter in är eländet ett faktum. Slösa må förefalla det hetaste dejtet av de två, men Spara håller bättre i längden. Vill du ha en förklaring till strömbristen är I-grejorna förmodligen din Slösa. Trevlig, kul men kostar att ha kul med.

Jodå, alla laddbara enheter som tar ström ur båtbatteriet drar mer om de samtidigt används. Antingen blir laddtiden längre eller så blir laddströmmen större. Så är det.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: båt-el igen...

Inlägg av AndersGustafsson » tis 09 sep 2014, 11:31

Då kanske vi kan modifiera Anders Gustavssons drastiska uttalande (en Iphone drar som en kylbox) till att alla dina I-phones och paddan drar som en kylbox...
Framförallt så får vi modifiera stavningen...

De 12V till USB laddare jag köpt till båten har en uppmätt verkningsgrad på 87% antar att det är ganska typiskt för switchade laddare av asynkron typ. En vanlig iPhone laddare är på 1A och en iPad laddare på 2A. Så säg då att en iPhone-laddare tar 0,5A då du laddar. En bra kompressorbox drar 0,5 ..1A i medeltal.

Min erfarenhet med smartphones och speciellt Apples dito, i kombination med ungar är att de behöver laddas hela tiden.

Poängen är att laddning av smartphones tar en hel del ström, jämförelsevis mycket. Det är nog ganska många som blir förvånade hur mycket.
/Anders G

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: båt-el igen...

Inlägg av T » ons 10 sep 2014, 21:21

Oavsett vad ni tror att ni hittills kommit fram till, drar min telefon, vid laddning, lika mycket ström ur 12 V-systemet oavsett om den används eller bara ligger stand-by. Precis som jag trodde.

:eek:
/T

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: båt-el igen...

Inlägg av andres » ons 10 sep 2014, 21:33

T skrev:Oavsett vad ni tror att ni hittills kommit fram till, drar min telefon, vid laddning, lika mycket ström ur 12 V-systemet oavsett om den används eller bara ligger stand-by. Precis som jag trodde.

:eek:
/T
Laddaren ger max utström hela tiden så länge något tar emot den, om du använder telefonen samtidigt tas en del upp av telefonens skärm, processor, radiokommunikation etc och det tar istället längre tid att ladda batteriet.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: båt-el igen...

Inlägg av T » ons 10 sep 2014, 21:43

andres skrev:...
Laddaren ger max utström hela tiden så länge något tar emot den, om du använder telefonen samtidigt tas en del upp av telefonens skärm, processor, radiokommunikation etc och det tar istället längre tid att ladda batteriet.
Det är du inte den förste att påpeka.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: båt-el igen...

Inlägg av Anders S » tor 11 sep 2014, 06:27

andres skrev:
T skrev:Oavsett vad ni tror att ni hittills kommit fram till, drar min telefon, vid laddning, lika mycket ström ur 12 V-systemet oavsett om den används eller bara ligger stand-by. Precis som jag trodde.

:eek:
/T
Laddaren ger max utström hela tiden så länge något tar emot den, om du använder telefonen samtidigt tas en del upp av telefonens skärm, processor, radiokommunikation etc och det tar istället längre tid att ladda batteriet.
Det troliga är väl att laddaren är svårt strömbegränsad, just för att aldrig stressa ett USB-uttag över sin konventionella gräns. Har konstruktörerna tänkt till lär ju det vara laddaren som är strömbegränsande, så att inte strömkällan riskerar att överbelastas. USB-uttag i datorer lovar ju inte mer än 500 mA.

Exempelvis (exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/Black-Univers ... 27e8dac006 ) finns det en mängd sådana här och snarlika, just för att komma runt det problemet. Jag lovar inte att detta är en "bra grej", för denna har jag inte provat. Vill man inte vänta på Kinaleverans kan man köpa motsvarande, litet dyrare, litet tryggare på Kjell eller andra prylmånglare. Deras marginaler på sådant krafs blir dock uppenbarade.
Anders S

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: båt-el igen...

Inlägg av tompelompe » tor 11 sep 2014, 16:56

I min båt så drar min iPhone 4s. 0,4 ah vid enbart laddning och 0,5 ah när man dessutom använder den och surfar tex. Som navigator har jag en iPad 2 gen och den drar samma 0,4 ah vid enbart laddning och 0,5 ah när Seapilot är igång. Med Seapilot igång så är förbrukning och laddning nästan lika med lite ökning av batteristatusen.
Bilagor
ipad.jpg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: båt-el igen...

Inlägg av T » tor 11 sep 2014, 21:05

Min absoluta övertygelse, inte bara tro, är att det inte spelar nån roll hur många ampere 'ciguttagspluggen' lämnar ifrån sig, utan vad det handlar om är hur mycket smartapparaten vill ta emot. Jag har provat en laddsladd som ska ge 5 V och 2 A men som ändå inte förbrukar mer än 0,35 A ur 12 V-systemet, likadant med andra varianter. Jag är helt säker på att det i plattan/telefonen finns nån form av reglering av laddströmmen så att den inte kan bli för hög och förorsaka några skador.
Den Äppelapparat som sas förbruka 0,4 A vid enbart laddning och 0,5 A vid laddning + användning (eller hur det nu var) hur pass fulladdad var den vid mättillfället?.
För övrigt tycker jag det blir rätt förvillande att använda enheten ampere i det här sammanhanget, särskilt när man börjar jämföra med kylskåp... bättre är att använda watt, som ju blir lite mer spänningsoberoende.

:o
/T

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: båt-el igen...

Inlägg av tompelompe » tor 11 sep 2014, 21:31

T skrev:Min absoluta övertygelse, inte bara tro, är att det inte spelar nån roll hur många ampere 'ciguttagspluggen' lämnar ifrån sig, utan vad det handlar om är hur mycket smartapparaten vill ta emot. Jag har provat en laddsladd som ska ge 5 V och 2 A men som ändå inte förbrukar mer än 0,35 A ur 12 V-systemet, likadant med andra varianter. Jag är helt säker på att det i plattan/telefonen finns nån form av reglering av laddströmmen så att den inte kan bli för hög och förorsaka några skador.
Den Äppelapparat som sas förbruka 0,4 A vid enbart laddning och 0,5 A vid laddning + användning (eller hur det nu var) hur pass fulladdad var den vid mättillfället?.
För övrigt tycker jag det blir rätt förvillande att använda enheten ampere i det här sammanhanget, särskilt när man börjar jämföra med kylskåp... bättre är att använda watt, som ju blir lite mer spänningsoberoende.

:o
/T
iPaden hade 32% kvar på batteriet och iPhonen 45% när jag mätte 0,4 ah vid laddning och 0,5 ah vid användning. Ciggpluggen är specad att ge 1,5 ah.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: båt-el igen...

Inlägg av peterh » fre 12 sep 2014, 07:11

tompelompe skrev:
T skrev:Min absoluta övertygelse, inte bara tro, är att det inte spelar nån roll hur många ampere 'ciguttagspluggen' lämnar ifrån sig, utan vad det handlar om är hur mycket smartapparaten vill ta emot. Jag har provat en laddsladd som ska ge 5 V och 2 A men som ändå inte förbrukar mer än 0,35 A ur 12 V-systemet, likadant med andra varianter. Jag är helt säker på att det i plattan/telefonen finns nån form av reglering av laddströmmen så att den inte kan bli för hög och förorsaka några skador.
Den Äppelapparat som sas förbruka 0,4 A vid enbart laddning och 0,5 A vid laddning + användning (eller hur det nu var) hur pass fulladdad var den vid mättillfället?.
För övrigt tycker jag det blir rätt förvillande att använda enheten ampere i det här sammanhanget, särskilt när man börjar jämföra med kylskåp... bättre är att använda watt, som ju blir lite mer spänningsoberoende.

:o
/T
iPaden hade 32% kvar på batteriet och iPhonen 45% när jag mätte 0,4 ah vid laddning och 0,5 ah vid användning. Ciggpluggen är specad att ge 1,5 ah.
På tal om ordbruk : att skriva "0,4 ah vid laddning" är direkt fel. Du menar "0,4 A" ( inte AmpereHours som är Ampere X timmar)
Att använda Ampeter i bil/båt sammanhang tycker jag är fullt relevant då man har en begränsad kapacitet att räkna mot,
t.ex ett batteri på 80Ah. Skulle man använda w som mått för förbrukarna får man ändå räkna om till Ah för att bedöma
hur mycket en viss förbrukare tär på batteriet.

Om Någonting drar 0.4 A och är inkopplat i 8 timmar så har man förbrukat 3.2 Ah
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: båt-el igen...

Inlägg av tompelompe » fre 12 sep 2014, 09:09

Då tar jag bort håna

Skriv svar