båt-el igen...
båt-el igen...
Låg i en naturhamn hela helgen vilket inte brukar vara några problem mtp batterikapacitet - har två 60Ah batterier kopplade i en krets. "Battery brain" på det ena batterie så att det aldrig skall kunna tömmas helt.
Kylskåp (Isotherm med ASU) men ingen värmare, lamporna är under utbyte till LED men de flesta är fortfarande 10W halogen
Söndag morgon var det ingen "kräm" kvar utan batterivakten hade slagit ifrån. Efter att ha kopplat bort det tomma batteriet kunde jag koppla in det som fortfarande hade lite kvar och starta motorn.
Skulle hängt in ett separat startbatteri i våras, men andra projekt kom i vägen. Prio 1 projekt nu till vintern.
Men oavsett det så är man ju lite nyfiken på vad det är som "sög ur" batterierna. De är inte alltför gamla, 3 år. Av samma typ och inköpta samtidigt. Har inte låtit dem gå helt tomma förren nu och underhållsladdat på vintern osv...
Enda skillnaden mot tidigare är att numera så sitter det nästan alltid nån av barnens eller frugans iPhone på laddning i cigguttaget. Hur mycket ström drar det att ladda en helt tömd mobil?
En batt-meter hade antagligen hjälpt mig att ta reda på detta, men nu har jag inte en sån installerad.
Kylskåp (Isotherm med ASU) men ingen värmare, lamporna är under utbyte till LED men de flesta är fortfarande 10W halogen
Söndag morgon var det ingen "kräm" kvar utan batterivakten hade slagit ifrån. Efter att ha kopplat bort det tomma batteriet kunde jag koppla in det som fortfarande hade lite kvar och starta motorn.
Skulle hängt in ett separat startbatteri i våras, men andra projekt kom i vägen. Prio 1 projekt nu till vintern.
Men oavsett det så är man ju lite nyfiken på vad det är som "sög ur" batterierna. De är inte alltför gamla, 3 år. Av samma typ och inköpta samtidigt. Har inte låtit dem gå helt tomma förren nu och underhållsladdat på vintern osv...
Enda skillnaden mot tidigare är att numera så sitter det nästan alltid nån av barnens eller frugans iPhone på laddning i cigguttaget. Hur mycket ström drar det att ladda en helt tömd mobil?
En batt-meter hade antagligen hjälpt mig att ta reda på detta, men nu har jag inte en sån installerad.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: båt-el igen...
En helsickes massa. En iPhone drar mera än din kylbox.Enda skillnaden mot tidigare är att numera så sitter det nästan alltid nån av barnens eller frugans iPhone på laddning i cigguttaget. Hur mycket ström drar det att ladda en helt tömd mobil?
/Anders G
Re: båt-el igen...
Det går väl att lägga till att det är laddaren som ställer till det, Iphonen I FICKAN drar normalt inte mer än kylboxen. Men här blir det annorlunda: Dels drar laddaren en del "på tomgång", sedan signalerar den till telefonen att det bara är att gå loss, för det finns ström i överflöd. Telefonen går inte i ekonomiläge och rör inte vid sitt inbyggda batteri utan laddar detta och går sedan på sladdström. Motsvarande gäller bärbara datorer, som kan många strömspararknep i vanliga fall, men inte då de (felaktigt) tror att det finns hur mycket som helst.AndersGustafsson skrev:En helsickes massa. En iPhone drar mera än din kylbox.Enda skillnaden mot tidigare är att numera så sitter det nästan alltid nån av barnens eller frugans iPhone på laddning i cigguttaget. Hur mycket ström drar det att ladda en helt tömd mobil?
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: båt-el igen...
Jo, även om iPhone är klart effekthungrigare än många andra så drar den väldigt litet så den inte gör något. Men av de orsaker som du nämner så kan ett ohejdat laddande innebära en betydande belastning. Varför inte skaffa en separat solladdare så får de som tycker att telefonen hör till livsnödvändigheterna sköta sitt själv?
/Anders G
Re: båt-el igen...
Solcell har varit på tapeten, men det finns bara ett ställe som det går att placera en panel - på luckgaraget.AndersGustafsson skrev:Jo, även om iPhone är klart effekthungrigare än många andra så drar den väldigt litet så den inte gör något. Men av de orsaker som du nämner så kan ett ohejdat laddande innebära en betydande belastning. Varför inte skaffa en separat solladdare så får de som tycker att telefonen hör till livsnödvändigheterna sköta sitt själv?
Och på luckgaraget ligger gummibåten (ihoprullad) när den inte används + att man förlorar väl en hel del i verkningsgrad/effekt med den placeringen mtp att panelen inte är riktad mot solen utan tom ibland skuggas av bom/mast.
Min båtplats med aktern mot väster gör dessutom att sprayhooden delvis skulle skugga delar av panelen.
Andra placeringar på stolpar o liknande går bort då båten även används till en hel del kappsegling.
Nej, det får nog bli ett (litet, mtp vikten) extra startbatteri och ett skiljerelä + battery brain på förbrukarsidan så att baterierna inte töms helt.
Och så blir det endast laddning av telefoner och dator när motorn är igång
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 262
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Re: båt-el igen...
Jag köpte en vikbar solpanel på 60w( finns även som 100w) som komplement till den fast monterade på luckgaraget. Det är, tror jag, 6 paneler insydda i tyg, likt kapellväv, vilket gör att Du viker ihop allt till en liten väska när den inte används. Kan ligga på däck, på kapellet/sprayhooden, hänga på bommen eller var du vill. Inte tung, inga vassa hörn, inga utskjutande metalldetaljer. Lätt att flytta på för bästa orientering mot solen.
Jag modifierade den direkt genom att byta kabel och kontakt till något mer robust samt sprayade all textil med impregnering.
Helnöjd efter en säsong!
Jag har inga intressen i företaget, vill bara tipsa om en för mig väl fungerande pryl.
Här köpte jag:
http://www.medsolen.se/vikbara-solceller
Med vänlig hälsning,
/Ola
Jag modifierade den direkt genom att byta kabel och kontakt till något mer robust samt sprayade all textil med impregnering.
Helnöjd efter en säsong!
Jag har inga intressen i företaget, vill bara tipsa om en för mig väl fungerande pryl.
Här köpte jag:
http://www.medsolen.se/vikbara-solceller
Med vänlig hälsning,
/Ola
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: båt-el igen...
Jag menade någonting i stil med denna.Solcell har varit på tapeten, men det finns bara ett ställe som det går att placera en panel
/Anders G
Re: båt-el igen...
Installera en battmeter eller motsvarande så har du koll på laddtillståndet och kan också läsa av momentana uttaget.HansH skrev:Låg i en naturhamn hela helgen vilket inte brukar vara några problem mtp batterikapacitet - har två 60Ah batterier kopplade i en krets. "Battery brain" på det ena batterie så att det aldrig skall kunna tömmas helt.
Kylskåp (Isotherm med ASU) men ingen värmare, lamporna är under utbyte till LED men de flesta är fortfarande 10W halogen
Söndag morgon var det ingen "kräm" kvar utan batterivakten hade slagit ifrån. Efter att ha kopplat bort det tomma batteriet kunde jag koppla in det som fortfarande hade lite kvar och starta motorn.
Skulle hängt in ett separat startbatteri i våras, men andra projekt kom i vägen. Prio 1 projekt nu till vintern.
Men oavsett det så är man ju lite nyfiken på vad det är som "sög ur" batterierna. De är inte alltför gamla, 3 år. Av samma typ och inköpta samtidigt. Har inte låtit dem gå helt tomma förren nu och underhållsladdat på vintern osv...
Enda skillnaden mot tidigare är att numera så sitter det nästan alltid nån av barnens eller frugans iPhone på laddning i cigguttaget. Hur mycket ström drar det att ladda en helt tömd mobil?
En batt-meter hade antagligen hjälpt mig att ta reda på detta, men nu har jag inte en sån installerad.
Att mäta är att veta
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: båt-el igen...
Hur kommer du fram till det?AndersGustafsson skrev:En helsickes massa. En iPhone drar mera än din kylbox.Enda skillnaden mot tidigare är att numera så sitter det nästan alltid nån av barnens eller frugans iPhone på laddning i cigguttaget. Hur mycket ström drar det att ladda en helt tömd mobil?
En iPhone 5S jobbar på 3,8 V internt och har en batterikapacitet på 1570 MAh eller 5,96 Wh.
En iPhone-laddare ger typiskt en laddström ut på max 1A / 5V vilket även med lite förluster i laddaren inte borde betyda att laddaren drar mer än kanske lite över 0,5 A från båtens 12 V el, vilket skulle innebära 12 Ah eller möjligen lite mer på ett dygn om laddaren går för fullt hela tiden -- vilket jag misstänker att den inte gjort. När telefonen är fulladdad och i vila sjunker förbrukningen och en helt obelastad laddare (ingen telefon inkopplad) ska dra i princip noll.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: båt-el igen...
Om ifån har dom egenskaper ni beskriver är det kanske dags att byta till nåt annat? Fast jag tror att en del av er bara tror att ni vet.
Min Samsung Galaxy S3 slurpar i sig hela 0,3 A vid laddning. När laddningen överstiger ca 95 % avtar strömförbrukningen successivt för att stanna på noll när telefonen är fulladdad. Batteriets kapacitet är knappt 8 Wh, spänningen är 3,8 V. Den som orkar kan ju räkna ut hur lång tid det tar att ladda telefonen om den är helt urladdad? Laddsladdens egenförbrukning är 0,0 A.
Det går åt många telefoner om man ska lyckas tömma en batteribank.
/T
Min Samsung Galaxy S3 slurpar i sig hela 0,3 A vid laddning. När laddningen överstiger ca 95 % avtar strömförbrukningen successivt för att stanna på noll när telefonen är fulladdad. Batteriets kapacitet är knappt 8 Wh, spänningen är 3,8 V. Den som orkar kan ju räkna ut hur lång tid det tar att ladda telefonen om den är helt urladdad? Laddsladdens egenförbrukning är 0,0 A.
Det går åt många telefoner om man ska lyckas tömma en batteribank.
/T
Re: båt-el igen...
Låter rimligt, du har förmodligen en laddare som levererar 0,5A / 5V i laddström. Gissningsvis uppnår du de 95% laddning på ca 4 timmar om telefonen är avstängd, mer om den är igång men i vila och ännu mer om den används aktivt under tiden den laddas.T skrev:Om ifån har dom egenskaper ni beskriver är det kanske dags att byta till nåt annat? Fast jag tror att en del av er bara tror att ni vet.
Min Samsung Galaxy S3 slurpar i sig hela 0,3 A vid laddning. När laddningen överstiger ca 95 % avtar strömförbrukningen successivt för att stanna på noll när telefonen är fulladdad. Batteriets kapacitet är knappt 8 Wh, spänningen är 3,8 V. Den som orkar kan ju räkna ut hur lång tid det tar att ladda telefonen om den är helt urladdad? Laddsladdens egenförbrukning är 0,0 A.
Det går åt många telefoner om man ska lyckas tömma en batteribank.
/T
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: båt-el igen...
Nu tror jag att beräkningsherrarna (som säkert räknar rätt) bortser från att telefonen kanske är tillslagen. Då slutar förstås inte telefonen att dra ström bara för att den är laddad, och den drar dessutom mer under tiden den laddar. Samma principiella "problem" gäller för bärbara datorer. Ett typiskt värde för "billaddare" är att de anges dra 2A max. Jag tror att en Ajfån helst vill ha minst en (1) A (plattorna vill ha två), och med förluster och verkningsgrad i åtanke kanske man kan förenkla till att den drar 1 A då den laddar och en halv A då den bara driver telefonen (telefonen sparar inte ström då den är kabelansluten om den inte är lärd detta).
Jag skulle mao inte utgå från att strömförbrukningen upphör då laddningen är avklarad, om man inte kopplar ur laddaren. Naturligtvis är det beskrivna missödet (tomt batteri) något som samlats ihop över tid, men strömtjuvar som kyl, datorer, instrument etc måste man se upp med. Lampor är ju litet enklare att tänka på, de lyser ju...
Jag skulle mao inte utgå från att strömförbrukningen upphör då laddningen är avklarad, om man inte kopplar ur laddaren. Naturligtvis är det beskrivna missödet (tomt batteri) något som samlats ihop över tid, men strömtjuvar som kyl, datorer, instrument etc måste man se upp med. Lampor är ju litet enklare att tänka på, de lyser ju...
Anders S
Re: båt-el igen...
Jag har inte gjort några beräkningar överhuvudtaget. Jag tror inget heller. Jag har mätt. Eller rättare sagt studerat min batterimonitor.
Självfallet drar telefonen ström när den är fulladdad och påslagen men den förbrukningen torde vara mindre än 0,05 A om det är bra täckning. Min batterimonitor visar inte noggrannare än 0,1 A och visar den noll så är det nära nog noll. Definitivt inte 0,5.
Jag kollade senast idag och jag har kollat många gånger under sommaren. Både telefon och platta, dock inga äppelprodukter som uppenbarligen måste vara väldigt speciella i detta sammanhang.
/T
Självfallet drar telefonen ström när den är fulladdad och påslagen men den förbrukningen torde vara mindre än 0,05 A om det är bra täckning. Min batterimonitor visar inte noggrannare än 0,1 A och visar den noll så är det nära nog noll. Definitivt inte 0,5.
Jag kollade senast idag och jag har kollat många gånger under sommaren. Både telefon och platta, dock inga äppelprodukter som uppenbarligen måste vara väldigt speciella i detta sammanhang.
/T
Re: båt-el igen...
Ack, bäste herr T, jag tror du inte tänker på att telefonen kanske används för surf och spel, kanske musik. Kanske finns det mer än en, dessutom.T skrev:Jag har inte gjort några beräkningar överhuvudtaget. Jag tror inget heller. Jag har mätt. Eller rättare sagt studerat min batterimonitor.
Självfallet drar telefonen ström när den är fulladdad och påslagen men den förbrukningen torde vara mindre än 0,05 A om det är bra täckning. Min batterimonitor visar inte noggrannare än 0,1 A och visar den noll så är det nära nog noll. Definitivt inte 0,5.
Jag kollade senast idag och jag har kollat många gånger under sommaren. Både telefon och platta, dock inga äppelprodukter som uppenbarligen måste vara väldigt speciella i detta sammanhang.
/T
Anders S