Ankarlanterna-vindexbelysning

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Kallseglaren
Guldmedlem

Ankarlanterna-vindexbelysning

Inlägg av Kallseglaren » lör 06 sep 2014, 07:38

Bästa forum
Blottar rodnande min okunnighet......
Gör jag mig skyldig till något allvarligt om jag använder min masttoppsmonterade ankarlanterna som vindexbelysning under gång i mörker
Kallseglaren
Maxi 87
338

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Ankarlanterna-vindexbelysning

Inlägg av Lasse L » lör 06 sep 2014, 08:33

Kallseglaren skrev:Bästa forum
Blottar rodnande min okunnighet......
Gör jag mig skyldig till något allvarligt om jag använder min masttoppsmonterade ankarlanterna som vindexbelysning under gång i mörker
Du kan bli sedd som motorbåt.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » lör 06 sep 2014, 16:26

Vindexbelysningen bör vara avskärmad i sidled och bara lysa upp din vindex

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 06 sep 2014, 16:58

Har du en trefärgslanterna (också)? Då kan man göra ett takfönster i den, som lyser upp Windexen (limma på ett plexiglas över ett hål...) Det finns också en köpelösning: http://www.hjertmans.se/article/windexbelysning

Det är obra att tända ankarlanternan. för detta, eftersom man kan förvirra omgivningen att tro att man är ett maskindrivet fartyg när man inte är det (i bästa fall) eller föra en obegriplig ljussignal (i sämsta fall). Det är alltså inte OK, men hur farligt det är kan ju diskuteras.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 06 sep 2014, 18:52

Anders S skrev:Har du en trefärgslanterna (också)? Då kan man göra ett takfönster i den, som lyser upp Windexen (limma på ett plexiglas över ett hål...) Det finns också en köpelösning: http://www.hjertmans.se/article/windexbelysning

Det är obra att tända ankarlanternan. för detta, eftersom man kan förvirra omgivningen att tro att man är ett maskindrivet fartyg när man inte är det (i bästa fall) eller föra en obegriplig ljussignal (i sämsta fall). Det är alltså inte OK, men hur farligt det är kan ju diskuteras.
En trefärgslanterna i masttoppen är lika obra som en ankarlanterna på samma ställe. Förr kunde man tycka att det sparade ström men numera finns ju LED.

:o
/T

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 07 sep 2014, 08:54

Och en trefärgslanterna i mastoppen bör bara användas på öppet hav, inte i skärgård då den ger vilseledande avståndsbedömning pga av den höga placeringen. Och man kan ju inte ha både den och de andra lanternorna tända samtidigt.....

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 07 sep 2014, 09:11

sangris skrev:Och en trefärgslanterna i mastoppen bör bara användas på öppet hav, inte i skärgård då den ger vilseledande avståndsbedömning pga av den höga placeringen. Och man kan ju inte ha både den och de andra lanternorna tända samtidigt.....
På öppet hav ger en trefärgslanterna än en mer vilseledande avståndbedömning pga av den höga placeringen.

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 sep 2014, 13:40

T skrev:
Anders S skrev:Har du en trefärgslanterna (också)? Då kan man göra ett takfönster i den, som lyser upp Windexen (limma på ett plexiglas över ett hål...) Det finns också en köpelösning: http://www.hjertmans.se/article/windexbelysning

En trefärgslanterna i masttoppen är lika obra som en ankarlanterna på samma ställe. Förr kunde man tycka att det sparade ström men numera finns ju LED.

/T
Dels håller jag inte riktigt med dig, dels är det en tillåten lösning. I "regelvärlden" har det en viss betydelse.

Att föra ankarlanternan för att kunna se Windexen är däremot att skapa en öppning för bekymmer om något händer. Nu behöver det ju inte hända något (och gör sällan, det är ju bra) men om man blir påseglad av en annan segelbåt och denna hävdar att "jag höll kurs och fart gentemot ett antaget motordrivet fartyg, och min undanmanöver hade dels kommit tidigare, blivit annorlunda och inte medfört en kollision, om jag inte haft anledning att tro att det var ett maskindrivet fartyg jag mötte" - så kan ju skuld till olyckan bli fördelad på ett sätt som skapar onödiga problem.

Vi har ju exemplet med den ankrade seglebåten och den misstänkt berusade motorbåten i minne?
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 07 sep 2014, 14:46

Anders S skrev:
T skrev:

/T
Dels håller jag inte riktigt med dig, dels är det en tillåten lösning. I "regelvärlden" har det en viss betydelse.
Att föra ankarlanternan för att kunna se Windexen är däremot att skapa en öppning för bekymmer om något händer. Nu behöver det ju inte hända något (och gör sällan, det är ju bra) men om man blir påseglad av en annan segelbåt och denna hävdar att "jag höll kurs och fart gentemot ett antaget motordrivet fartyg, och min undanmanöver hade dels kommit tidigare, blivit annorlunda och inte medfört en kollision, om jag inte haft anledning att tro att det var ett maskindrivet fartyg jag mötte" - så kan ju skuld till olyckan bli fördelad på ett sätt som skapar onödiga problem.

Vi har ju exemplet med den ankrade seglebåten och den misstänkt berusade motorbåten i minne?
Bara för att det är tillåtet behöver det ju inte vara bra? Från en liten båt syns en masttoppslanterna mot himlen på ett avstånd, som är omöjligt att uppskatta. Från ett stort fartyg kan en masttoppslanterna synas i horisonten och uppfattas som sittandes på en båt med normalt placerade lanternor på långt (säkert) avstånd medan den i själva verket kan befinna sig betydligt närmare och riskera att bli nerseglad. Men visst, båda är 'rätt' och man väljer själv.

:eek:
/T

Kallseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Kallseglaren » sön 07 sep 2014, 17:20

Har S/B lanterna i fören, motorlanterna en bit upp i masten som är kombinerad med däcksbelysning (var för sig naturligtvis) och ankarlanterna led högst upp, tänkte inte på att jag blev motorbåt när jag seglar på natten......
Kallseglaren
Maxi 87
338

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » sön 07 sep 2014, 19:04

Nu har jag inte sett vad frågeställaren har för båt, men upp till 7 m är det väl tillåtet att föra en vi runtomlysande lanterna?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 sep 2014, 22:14

jaba skrev:Nu har jag inte sett vad frågeställaren har för båt, men upp till 7 m är det väl tillåtet att föra en vi runtomlysande lanterna?
Det finns en del undantag (lättnader) på svenskt inre vatten, men det viktiga är ju att då förstå att man kan se ut som något man inte är.

Angående hur man skall se på masttoppslanternor vs däcksplacerade lanternor, så kan man fundera på följande:
Sjövägsreglerna ställer rimliga krav på våra små båtar: vi behöver bara synas två distansminuter (lysviddskrav) och för sidoljusen bara en distansminut. För att lysvidden skall uppfyllas krävs dels en tillräckligt ljusstark lanterna, dels att lanternan sitter på tillräcklig höjd. Det kan ju då vara bra att veta att om lanternan skall synas två M , så bör den vara på en ungefär knappt två meters höjd över vattnet. Som tur är räknas ögonhöjden på observatören också in i detta.

Man uppfyller alla formella krav om man har lågt placerade sidoljus och akterlanterna på segelbåten, och de flesta har väl båda delarna, enbart masttoppslanterna (trefärg) är kanske inte så vanligt. Då väljer man det man tror mest på, givetvis, och med två valbara lanternor reder man sig även om någon lampa fallerar. LED-lanternor är ju mycket hållbara.
Anders S

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » mån 08 sep 2014, 13:06

Mina erfarenheter av nattseglingar över öppet hav (överseglingar över Östersjön, Kattegatt eller i Nordsjön) är att jag för min egen del ser stora fördelar med 3-färgslanternan i masttoppen:
- Man syns för andra även vid sjögång. Om det så är bara 1 meters våghöjd riskerar två segelbåtar med lanternorna i pulpit bara att se varandra intermittent.
- Ingen risk att segel eller annat kan skymma någon lanterna i någon vinkel.
- Mörkerseendet förbättras då lanternorna inte lyser upp någon del av segel, båt, pulpit, stag, flaggspel etc.
- Windexen blir belyst :)
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 08 sep 2014, 16:42

andres skrev:Mina erfarenheter av nattseglingar över öppet hav (överseglingar över Östersjön, Kattegatt eller i Nordsjön) är att jag för min egen del ser stora fördelar med 3-färgslanternan i masttoppen:
- Man syns för andra även vid sjögång. Om det så är bara 1 meters våghöjd riskerar två segelbåtar med lanternorna i pulpit bara att se varandra intermittent.
- Ingen risk att segel eller annat kan skymma någon lanterna i någon vinkel.
- Mörkerseendet förbättras då lanternorna inte lyser upp någon del av segel, båt, pulpit, stag, flaggspel etc.
- Windexen blir belyst :)

Jag håller med Andres i detta (Hej Andres!). Nu seglar vi i Öresund där högt placerad lanterna kan vara av värde, med mycket ljus längs land som stör ögat i vattenbrynet och relativt öppet vatten där det (faktiskt) kan gå vågor på en meter mer än emellanåt.

Det bästa är ju att ha båda varianterna, och så väljer man det man tror fungerar bäst. Men högt placerade lanternor brukar alla fartyg ha (sidoljusen på bryggvingarna, t e x), och 15 meter upp är inte så extremt. Då är det klena ljuset från svaga lanternor kanske värre.
Anders S

Skriv svar