Å vad stoppar man in här då?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Jocke L
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 21:58

Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Jocke L » ons 03 sep 2014, 20:18

Hej!

Det här uttaget sitter vid intrumentpanelen och motorreglaget i sittbrunnen.

Säkert bra att ha men vad ska jag ha det till?

Undrar Jocke
Bilagor
bild.JPG

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Mats Brage » ons 03 sep 2014, 20:32

Skulle börja med att se om det är ingående eller utgående kraft som har avsetts med installationen. om det är ingående kan det vara inkoppling till portabel solpanel
Scanner 391 nr 142

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av sangris » ons 03 sep 2014, 20:36

Jag har svårt att tro att det är ett intag av något slag. Då borde det varit ett intag med stift. Fast mycket tokigheter har man sett i sina dar, så vem vet......

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av davidi » ons 03 sep 2014, 20:40

Inte för att jag vet om det är representativt, men jag har en sådan kontakt till min topplanterna.

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av lvedin » ons 03 sep 2014, 21:25

Standard 2 pol däckskontakt med jord.
Ex: http://www.bryggan.nu/Hemsida/El_Laddni ... A?id=05766

Svar: Till vad du vill som drivs på 12V och som har däckskontaktanslutning.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av sangris » ons 03 sep 2014, 21:33

Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Besqua » ons 03 sep 2014, 22:07

Vet inte hur din båt är beskaffad men kanske kraft till en rorkults autopilot.
Använder du den inte så kanske ett cigguttag till handlampan kan ersätta detta.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Vilse » tor 04 sep 2014, 00:43

Kontakten på bilden brukar vara standard på äldre båtar för anslutning av lampor på masten och sitter vid mastfoten. Min båt har däckbelysning/motorlanterna och då används den 3pol. varianten.

Jag har flera ciggtändaruttag för laddning inne och ett ute och använder det till att driva ankarlampan och dator. Dessa inte så driftsäkra även om de är standard för laddning mm. Jag skulle fråga tidigare ägare och även mäta upp hur kontakten är kopplad. Misstänker att det är 12V matning till förbrukare. Har ett uttag till GPS i min sittbrunnen, men använder ett driftsäkrare 2pol vattenskyddat kontaktdon.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av hedgehog » tor 04 sep 2014, 06:29

Om du kommer åt på baksidan kan du ju följa kabeln och se var den hamnar.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Anders S » tor 04 sep 2014, 07:04

Jocke L skrev:Hej!

Det här uttaget sitter vid intrumentpanelen och motorreglaget i sittbrunnen.

Säkert bra att ha men vad ska jag ha det till?

Undrar Jocke

Ny båt, fast mest för dig ? Välkommen till den spännande värld som definieras av "Förre ägaren och hur tänkte han, egentligen"... :D

Har den en lös autopilot? Har autopiloten motsvarande kontakt?
Finns det andra el-tillbehör med motsvarande kontakt? Vart går sladdarna på baksidan, kanske till en strömbrtare med en vägledande text?
Var är skruvlocket som brukar höra till? Är det en gammal, oanvänd kontakt som bara sitter där för att inte skapa ett fult hål?
Anders S

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av lvedin » tor 04 sep 2014, 15:14

sangris skrev:Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.

Det finns däckskontakt utan större stift, bara två lika små. Däckskontakt kan väl användas till vad som helst kommunkkationssignaler etc. Bäst att mäta vad stiften är och om en 12V matning påverkas av strömställare i båten t ex däcksbelysning.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av sangris » tor 04 sep 2014, 16:13

lvedin skrev:Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.
Ok. Jag är väl lite yrkesskadad efter 40 år i elbranchen. Att kalla minus för jord klingar falskt i mina öron. Sedan finns det olika jord, potentialjord, signaljord mm, men i dagligtal blir jord synonymt med skyddsjord. Det blir så lätt fel om man inte använder rätt namn på rätt sak.
Men nu är jag med på banan..... Kör hårt, eller ska det vara segla lugnt?.... :D

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Excel 319 » tor 04 sep 2014, 22:12

lvedin skrev:
sangris skrev:Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.

Det finns däckskontakt utan större stift, bara två lika små. Däckskontakt kan väl användas till vad som helst kommunkkationssignaler etc. Bäst att mäta vad stiften är och om en 12V matning påverkas av strömställare i båten t ex däcksbelysning.
Om du bara har två stift så behöver inte det ena vara grövre, eftersom + och - blir lika stora. Har du flera + så måste följdaktligen den gemensamma - vara grövre.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Lasse L » fre 05 sep 2014, 05:57

Excel 319 skrev:
lvedin skrev:
sangris skrev:Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.

Det finns däckskontakt utan större stift, bara två lika små. Däckskontakt kan väl användas till vad som helst kommunkkationssignaler etc. Bäst att mäta vad stiften är och om en 12V matning påverkas av strömställare i båten t ex däcksbelysning.
Om du bara har två stift så behöver inte det ena vara grövre, eftersom + och - blir lika stora. Har du flera + så måste följdaktligen den gemensamma - vara grövre.
Beror ju på vad som anslutes. De flesta apparater och ledbelysning skall kopplas in polrätt.
Kontakten bör ha en styrning så att polfel ej kan uppstå.

Jocke L
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 21:58

Re: Å vad stoppar man in här då?

Inlägg av Jocke L » mån 08 sep 2014, 19:49

Hej!

Nu har jag kollat med en kille som kan kallas "Mr Dufour"...

Det är ett 12 V uttag. Dock är den inte gängad på utsidan (som andra däckskontakter är) utan det sitter ett plastskydd på.

Nu vet jag vad det är men kan inte hitta någon bra använding för det. Jag har ratt så för en autopilot behövs det inte. Kanske får skaffa en portabel sökarlampa eller liknande...

/Jocke

Skriv svar