Å vad stoppar man in här då?
Å vad stoppar man in här då?
Hej!
Det här uttaget sitter vid intrumentpanelen och motorreglaget i sittbrunnen.
Säkert bra att ha men vad ska jag ha det till?
Undrar Jocke
Det här uttaget sitter vid intrumentpanelen och motorreglaget i sittbrunnen.
Säkert bra att ha men vad ska jag ha det till?
Undrar Jocke
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Re: Å vad stoppar man in här då?
Skulle börja med att se om det är ingående eller utgående kraft som har avsetts med installationen. om det är ingående kan det vara inkoppling till portabel solpanel
Scanner 391 nr 142
Re: Å vad stoppar man in här då?
Jag har svårt att tro att det är ett intag av något slag. Då borde det varit ett intag med stift. Fast mycket tokigheter har man sett i sina dar, så vem vet......
Re: Å vad stoppar man in här då?
Inte för att jag vet om det är representativt, men jag har en sådan kontakt till min topplanterna.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Standard 2 pol däckskontakt med jord.
Ex: http://www.bryggan.nu/Hemsida/El_Laddni ... A?id=05766
Svar: Till vad du vill som drivs på 12V och som har däckskontaktanslutning.
Ex: http://www.bryggan.nu/Hemsida/El_Laddni ... A?id=05766
Svar: Till vad du vill som drivs på 12V och som har däckskontaktanslutning.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Vet inte hur din båt är beskaffad men kanske kraft till en rorkults autopilot.
Använder du den inte så kanske ett cigguttag till handlampan kan ersätta detta.
Använder du den inte så kanske ett cigguttag till handlampan kan ersätta detta.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Kontakten på bilden brukar vara standard på äldre båtar för anslutning av lampor på masten och sitter vid mastfoten. Min båt har däckbelysning/motorlanterna och då används den 3pol. varianten.
Jag har flera ciggtändaruttag för laddning inne och ett ute och använder det till att driva ankarlampan och dator. Dessa inte så driftsäkra även om de är standard för laddning mm. Jag skulle fråga tidigare ägare och även mäta upp hur kontakten är kopplad. Misstänker att det är 12V matning till förbrukare. Har ett uttag till GPS i min sittbrunnen, men använder ett driftsäkrare 2pol vattenskyddat kontaktdon.
Jag har flera ciggtändaruttag för laddning inne och ett ute och använder det till att driva ankarlampan och dator. Dessa inte så driftsäkra även om de är standard för laddning mm. Jag skulle fråga tidigare ägare och även mäta upp hur kontakten är kopplad. Misstänker att det är 12V matning till förbrukare. Har ett uttag till GPS i min sittbrunnen, men använder ett driftsäkrare 2pol vattenskyddat kontaktdon.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Om du kommer åt på baksidan kan du ju följa kabeln och se var den hamnar.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Å vad stoppar man in här då?
Jocke L skrev:Hej!
Det här uttaget sitter vid intrumentpanelen och motorreglaget i sittbrunnen.
Säkert bra att ha men vad ska jag ha det till?
Undrar Jocke
Ny båt, fast mest för dig ? Välkommen till den spännande värld som definieras av "Förre ägaren och hur tänkte han, egentligen"...
Har den en lös autopilot? Har autopiloten motsvarande kontakt?
Finns det andra el-tillbehör med motsvarande kontakt? Vart går sladdarna på baksidan, kanske till en strömbrtare med en vägledande text?
Var är skruvlocket som brukar höra till? Är det en gammal, oanvänd kontakt som bara sitter där för att inte skapa ett fult hål?
Anders S
Re: Å vad stoppar man in här då?
Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.sangris skrev:Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Det finns däckskontakt utan större stift, bara två lika små. Däckskontakt kan väl användas till vad som helst kommunkkationssignaler etc. Bäst att mäta vad stiften är och om en 12V matning påverkas av strömställare i båten t ex däcksbelysning.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Ok. Jag är väl lite yrkesskadad efter 40 år i elbranchen. Att kalla minus för jord klingar falskt i mina öron. Sedan finns det olika jord, potentialjord, signaljord mm, men i dagligtal blir jord synonymt med skyddsjord. Det blir så lätt fel om man inte använder rätt namn på rätt sak.lvedin skrev:Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.
Men nu är jag med på banan..... Kör hårt, eller ska det vara segla lugnt?....
Re: Å vad stoppar man in här då?
Om du bara har två stift så behöver inte det ena vara grövre, eftersom + och - blir lika stora. Har du flera + så måste följdaktligen den gemensamma - vara grövre.lvedin skrev:Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.sangris skrev:Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Det finns däckskontakt utan större stift, bara två lika små. Däckskontakt kan väl användas till vad som helst kommunkkationssignaler etc. Bäst att mäta vad stiften är och om en 12V matning påverkas av strömställare i båten t ex däcksbelysning.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Beror ju på vad som anslutes. De flesta apparater och ledbelysning skall kopplas in polrätt.Excel 319 skrev:Om du bara har två stift så behöver inte det ena vara grövre, eftersom + och - blir lika stora. Har du flera + så måste följdaktligen den gemensamma - vara grövre.lvedin skrev:Jag kallar min minus som är ansluten i motorblocket för jord (inte skyddsjord), men det kanske bara heter minus på båt ok.sangris skrev:Med jord....? Hmmm....sen när har man skyddsjord på 12V likspänning?
Jag har en likadan fast 4-polig som däckskontakt till belysning i masten. Det större hålet blir gemensamt minus medan de andra tre blir plusspänning till 3-färgslanterna i masttoppen, motorlanterna och spridarbelysning.
Det finns däckskontakt utan större stift, bara två lika små. Däckskontakt kan väl användas till vad som helst kommunkkationssignaler etc. Bäst att mäta vad stiften är och om en 12V matning påverkas av strömställare i båten t ex däcksbelysning.
Kontakten bör ha en styrning så att polfel ej kan uppstå.
Re: Å vad stoppar man in här då?
Hej!
Nu har jag kollat med en kille som kan kallas "Mr Dufour"...
Det är ett 12 V uttag. Dock är den inte gängad på utsidan (som andra däckskontakter är) utan det sitter ett plastskydd på.
Nu vet jag vad det är men kan inte hitta någon bra använding för det. Jag har ratt så för en autopilot behövs det inte. Kanske får skaffa en portabel sökarlampa eller liknande...
/Jocke
Nu har jag kollat med en kille som kan kallas "Mr Dufour"...
Det är ett 12 V uttag. Dock är den inte gängad på utsidan (som andra däckskontakter är) utan det sitter ett plastskydd på.
Nu vet jag vad det är men kan inte hitta någon bra använding för det. Jag har ratt så för en autopilot behövs det inte. Kanske får skaffa en portabel sökarlampa eller liknande...
/Jocke