Tänkte börja svajankra...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jocke L
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 21:58

Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Jocke L » mån 01 sep 2014, 10:56

Hej,

Som rubikren antyder vill jag börja svajankra lite framöver. Har inte gjort det tidigare och det kommer att vara i skyddade vikar och liknande, dvs. väldigt lugna förhållanden. Mest om man kommer sent och det inte finns några bra platser i naturhamnen eller om man ska gå tidigt dagen efter. Har ett elspel med 15 kg Bruce i aktern.

På båten, en Dufour 34, som väger ca 6 ton har jag i dagsläget ett 10 kg Bruce (typ) med ca 45 meter blyad lina i fören. Inget ankarspel.

Räcker det eller borde jag komplettera med något. Några meter kätting? Byta till större ankare (15 kg Bruce eller kanske XX kg Delta)?

Som sagt är det inte en lösning som kommer att användas jätteofta så jag vill inte lägga alltför mycket pengar…

Tack på förhand!
/Jocke

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Lasse L » mån 01 sep 2014, 14:03

Har oxå spel i aktern. :oops:
Ankrar bak och flyttar förtöjningen till fören.
Kan göras med på-knuten lina om kättingen är för tung att dra fram.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Kjelle » mån 01 sep 2014, 14:13

Vi svajankrar ofta. Båt 3,5 ton. 10 kg Delta och 10 kg Bruce (kopia) som alternativ. ca 3 m kätting. 50 m flätad ankarlina alternativ 14 mm treslaget. När vi ankrar (från fören) kör vi alltid fast ankaret med motor - ca 50% pådrag och kontrollerar att ankaret inte draggar. Väljer plats utgående från vindrapporter så att vi ligger i lä - inte så mycket pga risk för draggning men väl för lugn och ro. Självklart ska man ha tillräckligt utrymme för ett vindskifte. Vid ankring på botten med sten så har vi en lina till kronan (eller vad det heter på Delta resp Bruce) så att ankaret kan lyftas "bakvägen".

Jocke L
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 02 dec 2008, 21:58

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Jocke L » mån 01 sep 2014, 14:44

Tack Lasse,

Låter som den bästa lösningen!

/Jocke

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Gaidin » mån 01 sep 2014, 15:23

Svajankrade en hel del i somras med en för mig ny båt på 6,5 tom.
Jag har 15kg Bruce i fören med endast kätting. Ankarspelet för detta är trasigt varvid jag använd akterankaret i stället, 10Kg bruce med ca 2 meter kätting, jag har knutit linan i fören.

Jag har ännu inte draggat med detta lite underdimensionerade ankare men inte heller legat på utsatt plats. Mina erfarenheter är att det inte är vinden som river upp ankaret utan vågorna. Enda gången jag draggat var när det kom in ganska grov sjö som fått båten att studsa och rycka upp ankaret.

Lägg ut extra mycket lina, så mycket du kan med och orkar, backa fast ankaret så märker du snabbt om det sitter bra.

Det största problemet med svajankring som jag upplever det är att lägga sig på lagom avstånd från andra som ankrar i viken. Min båt är långkölad och rör sig lite annorlunda mot de flesta andra båtar så jag glider inte lika snyggt med vinden som övriga och vid ett par tillfällen har jag fått flytta mig för att inte riskera att komma för nära.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av sangris » mån 01 sep 2014, 20:12

Snor tråden lite, men jag, precis som Gaidin så tycker jag problemet är att lägga sig på behörigt avstånd från andra. Jag är inte någon hängiven svajankrare så jag har kanske för liten erfarenhet, men det gånger jag ankrat så har jag upplevt att det är svårt att bedöma avståndet till andra båtar. Jag hittar en fin "lucka" där jag går in och droppar mitt ankare, backar därefter och lägger ut tre meter kätting som är schacklad till en 14mm lina till en längd av ca 3-4 ggr vattendjupet. Men varje gång är jag orolig för att jag ligger för nära andra. Vad gör jag för fel?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av toaen » tis 02 sep 2014, 10:24

sangris skrev:.................. varje gång är jag orolig för att jag ligger för nära andra. Vad gör jag för fel?
Du svajankrar för lite. :wink:

När man hamnar i en populär ankarvik och det är mycket båtar - känner jag lika dant.

Senast fick jag dessutom inget ordentligt fäste, så jag tog upp ankaret och gick längre förut och ankrade om.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av WhitePearl » tis 02 sep 2014, 13:38

Svajankring är.mycket trevligt.
Mina erfarenheter/tips för svajankra.

Rätt ankare för rätt botten. På vår förra båt hade vi ett Bruce ankare i fören, men vi hade vissa problem i de fall det var mycket sjögräs. Numera har vi ett 16 kg Delta och upplever inte alls dessa problem längre.

Ha alltid rätt längd kätting/lina ute, vi brukar sikta på ca: 4 gånger djupet.

Se till att få fäste. Börja med att släppa ut mycket lina, kanske 5-6 ggr djupet. När båten sedan fallit av och ankaret börjat fästa, backa sakta i ett par minuter så att ankaret gräver ner sig. Backar man för fort sträcker man linan och lyfter ankaret ur botten. Sträck sedan upp kätting/lina till rätt längd.

Ankarsegel, dessa gör underverk för att minska pendling och gör nattsömnen lugnare.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av sangris » tis 02 sep 2014, 18:30

Kanske är det så att jag är lite för snabb i att backa fast ankaret. När jag lagt ankaret och gjort fast ankarlinan så backar jag med ca halvgas ett par tre gånger. Tycker mig ha märkt att jag går sakta bakåt vid dessa manövrar. Det kanske är så att ankaret inte hinner att få fäste i botten?

Jag brukar försöka lägga ankaret på ca tre meters djup och sedan släppa ut ca en båtlängd av ankarlinan. Det betyder att jag lägger ungefär tre gånger djupet, men det kanske är för lite då...? (Båten är 8,4 meter). Jag har tre meter kätting och därpå en 14 mm lina (tror jag det är). Som huvudankare har jag ett Sea Grip 10 kg alternativt en Bruce-kopia på 7,5 kg som normalt hänger i aktern, men som jag någon gång dragit fram och lagt fast i fören. Till detta ankare har jag tre meter kätting och därpå ett Ankarolina-band. Båten beräknar jag ha en vikt av ca 3 ton, med all sommarutrustning som man stuvar med sig och som sällan används....

Några synpunkter på mitt sätt att ankra eller ytterligare råd, tages tacksamt emot!

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av jaba » tis 02 sep 2014, 20:28

5gånger ankardjup är bättre, 3 gånger är minimum.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Anders S » tis 02 sep 2014, 20:30

sangris skrev:Kanske är det så att jag är lite för snabb i att backa fast ankaret. När jag lagt ankaret och gjort fast ankarlinan så backar jag med ca halvgas ett par tre gånger. Tycker mig ha märkt att jag går sakta bakåt vid dessa manövrar. Det kanske är så att ankaret inte hinner att få fäste i botten?

Jag brukar försöka lägga ankaret på ca tre meters djup och sedan släppa ut ca en båtlängd av ankarlinan. Det betyder att jag lägger ungefär tre gånger djupet, men det kanske är för lite då...? (Båten är 8,4 meter). Jag har tre meter kätting och därpå en 14 mm lina (tror jag det är). Som huvudankare har jag ett Sea Grip 10 kg alternativt en Bruce-kopia på 7,5 kg som normalt hänger i aktern, men som jag någon gång dragit fram och lagt fast i fören. Till detta ankare har jag tre meter kätting och därpå ett Ankarolina-band. Båten beräknar jag ha en vikt av ca 3 ton, med all sommarutrustning som man stuvar med sig och som sällan används....

Några synpunkter på mitt sätt att ankra eller ytterligare råd, tages tacksamt emot!
Till att börja med, fundera på dina ankare. Sea Grip (de Luriga brödernas uppfinning) är inte ett pålitligt ankare, utan snarare en sorts insjö- och sjögrässkärande dragg, som bara fungerar ibland. Det finns de som tror på det, men inte jag, sorry. Likaså är det väl bekant att Bruce-kopior är opålitliga, därför att det är så enastående viktigt att ankaret har helt rätt form och proportioner. "Äkta Bruce" får (befogat) beröm har man en kopia är det bara tur om den ligger inom toleranserna. Om inte, så arbetar inte ankaret rätt mot botten. Man kan ha tur och få en variant som fungerar, men det verkar som att Kinagjuterierna inte har tillräcklig precision. Även styrkan kan vara tveksam.

Jag har haft en mängd ankare genom åren, och de jag hållit fast vid (och de hållit fast) är ett överstort stockankare och 10, och 15 kg Fin-Bruce till för 5-6 år (?) sedan. Därefter har jag (efter att ha tagit intryck av Gunnar S) använt ett 20 kg tungt Delta-ankare, med utmärkt resultat. 15 kg FinBruce använder jag som akterankare (och därmed reservankare), och det gungerar. Båten väger tio ton, jag använder kätting genomgående. Tekniken är att lägga ankaret, dejsa för vinden (driva med vinden) så att kättingen inte ligger på ankaret, och sedan lägger jag ut mellan 5-6 ggr djupet + litet till för gott mått. Därefter drar jag fast ankaret så jag ser att kättingen står rejält spänd. Vi ankrar inte riktigt lika mycket som Gunnar S (frid över hans minne), men vi ankrar ofta och nästan alltid i skärgården.

I ditt fall tror jag att du kommer att märka skillnad om du byter till ett Delta-ankare på 10-12 kg och behåller ankartåget du har nu. Det är alls icke nödvändigt med kätting hela vägen, men det underlättar när grejorna väger såpass att man inte kan ta in dem utan ankarspel. Du ligger (bedömt och gissningsvis - hur är det med ryggen?) på den sida där man kan reda sig även utan ankarspel.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av sangris » tis 02 sep 2014, 21:43

Först vill jag försvara mig med att Sea Grip ankaret följde med båten när jag köpte den :oops: Väldigt bra ankare att klämma fingrarna i när man ska fälla ihop det, men har i min enfald trott att det är ett bra ankare med sitt vassa fly.... Bruce-kopian inhandlades förra året på den i Sverige värdsberömda båttillbehörskedjan Hjertmans. Säljer de sådan "skit" av kopior så den inte är att lita på?
Helt rätt gissat. Jag har inget ankarspel, men ryggen talar tydligt om för mig att den får slita ont.... :cry:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tänkte börja svajankra...

Inlägg av Anders S » ons 03 sep 2014, 06:07

sangris skrev:Först vill jag försvara mig med att Sea Grip ankaret följde med båten när jag köpte den :oops: Väldigt bra ankare att klämma fingrarna i när man ska fälla ihop det, men har i min enfald trott att det är ett bra ankare med sitt vassa fly.... Bruce-kopian inhandlades förra året på den i Sverige värdsberömda båttillbehörskedjan Hjertmans. Säljer de sådan "skit" av kopior så den inte är att lita på?
Helt rätt gissat. Jag har inget ankarspel, men ryggen talar tydligt om för mig att den får slita ont.... :cry:
Det är inget fel att pröva det som följer med.

Frågan om "Hjertmans, Bruce och skräp" känns inte som att det går att svara på, eftersom det är så gåtfullt vilka Bruce-kloner som fungerar som avsett. Bedömningarna av Bruce-kopior (och det finns inga andra att köpa nya, Bruce-ankaret tillverkas inte längre) är ständigt över hela skalan, och varierar från helt OK till uselt. Men om du upplever att ditt ankare inte fungerar bra, så kan det vara alldeles riktigt, alla Bruce -varianter fungerar inte som det är tänkt.
Anders S

Skriv svar