Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av ErikG » sön 24 aug 2014, 07:43

Vår traktor på klubben har blivit med lite grövre drag...
Hur utökar man enklast hålets storlek från exempelvis 40 till 43 mm? (Minns fn inte måtten, bara ett exempel).

Förutsättningar: lastbilsdrag, ej enkelt demonterbart, långt och tungt så ändring görs om möjligt på plats.
Tjockt platt metallgods. Jag har själv inte tillgång till proffsverktyg och har inte skärbrännare i garderoben.

Skärbrännare fungerar förstås, men det verkar svårt att skära ett någorlunda jämnt hål? Låter som en dyr lösning.
Grov borr. Kan det fungera utan att monteras i pelarmaskin?
Slipstift av något slag? Enklast men tar troligtvis LÅNG tid.

Fler idéer eller tips?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2014, 08:15

Adapter! Smeden gör dig en kort bit plattstål, med rätt diameter på hålet. Denna skruvar du sedan fast, med (säger vi) fyra eller sex M12, det största hål jag kan tänka mig att man kan göra rent praktiskt med normala (men inte "dåliga") verktyg.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av Besqua » sön 24 aug 2014, 08:20

Spontant utan att sett eller till fullo begripit förutsättningarna, enklast skärbrännare.
Eller så kollar du runt bland jordbruks sidor efter flexibla lösningar, kanske ngt att sätta
på hydralarmarna?
Gör förändringen på traktorn, smidigt att kunna sänka och höja draget, men så kanske det
fungerar i dag?
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=30320

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av ErikG » sön 24 aug 2014, 15:49

Tackmför tipsen så här långt, ungefär det jag kommit fram till själv.
Adapter skrev jag ju inte, det är kanske den enklaste egentligen, särskilt då jag redan har en för vanlig dragkrok.

Fast lättast är kanske som en smed jag råkade träffa just idag av alla dagar förseslog...
Göra en extra, lite smalare sprint till traktorn. Vet dock inte vad de gamla gubbarna säger om det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2014, 17:16

ErikG skrev:Tackmför tipsen så här långt, ungefär det jag kommit fram till själv.
Adapter skrev jag ju inte, det är kanske den enklaste egentligen, särskilt då jag redan har en för vanlig dragkrok.

Fast lättast är kanske som en smed jag råkade träffa just idag av alla dagar förseslog...
Göra en extra, lite smalare sprint till traktorn. Vet dock inte vad de gamla gubbarna säger om det.
Gör man sprinten rätt är det inga problem. Två bussningar (rörstumpar) som "fyller ut" blir säkert tillräckligt bra.
Anders S

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av MartinM » mån 25 aug 2014, 08:09

Hålsåg, har borrat 30 mm hål i 1 cm tjockt stål.

För att få hålsågen att gå rakt så kläm en brädbit undertill, så att du får styrning med hjälp av centrumborret.
Smörj med olja så att det inte blir varmt och hitta ett lagom lågt varvtal!
Sedan är det bara lite tålamod, borde ta 5 -20 minuter att borra.

Enligt två oberoende butiker så rekommenderades Bosch hålsåg, då de skulle vara bättre härdade. Vet inte om det stämmer men jag gick på det i alla fall. :)

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Udda - utöka diameter i släpvagnsdrag.

Inlägg av Excel 319 » mån 25 aug 2014, 10:25

Har jag fattat rätt så har klubben skaffat en traktor med kraftigare drag tillika sprint och nu passar inte draget du har på båtkärran? I det fallet är det, som någon redan föreslagit, enklast att få en sprint gjord. Det behövs inga bussningar utan bara en rejäl bricka upptill som sprinten vilar på. Att det kommer att glappa lite spelar ingen praktisk roll. Men vill du ha det stummare är det bara att göra ett par bussningar.

Skriv svar