Såga i rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 501
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Såga i rostfritt

Inlägg av oceansailor » tor 21 aug 2014, 19:12

Tänkte installera en manlucka till i tanken. 2 mm rostfritt stål.

Är det någon som har erfarenhet av vilken hålsåg man skall köpa? Finns ju lågpris, men gissar att en professionell
funkar bättre?

Räcker en hålsåg för två hål? Eller blir den slö och man bör köpa fler?

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Såga i rostfritt

Inlägg av paliswe » tor 21 aug 2014, 20:55

Använd bi-metall hålsåg, exvis fabrikat Bosch, finns att köpa på Swedol. Dessa borr håller för 2-10 hål beroende på hur hårt man kör hålsågen. Smörj och kyl ner, blir det varmt så slits den fortare. Tar en halvtimme ca att göra ett hål, man får fila av kanterna lite när man kommit igenom.
http://www.swedol.se/halsag-bi-metall-pc-bosch.html

Lämplig inspektionslucka är
http://www.wemasystem.se/inspektionsluc ... p-198.html
men det finns säkert andra också.
Inspektionsluckan är för 115 mm hål och kostar 395:- / st, hålsågen är på 114 mm och kostar då 435 kr. Men den är bra!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Såga i rostfritt

Inlägg av Anders S » tor 21 aug 2014, 21:01

oceansailor skrev:Tänkte installera en manlucka till i tanken. 2 mm rostfritt stål.

Är det någon som har erfarenhet av vilken hålsåg man skall köpa? Finns ju lågpris, men gissar att en professionell
funkar bättre?

Räcker en hålsåg för två hål? Eller blir den slö och man bör köpa fler?
Om det inte måste göras med en hålsåg (och du har drivkällan som behövs för en stor hålsåg!), så skulle jag antingen sätta ett bra metallsågblad i sticksågen, och göra det på det sättet, eller hyra en sk nibblare (nibblingsmaskin). Två millimeter bör man kunna klara av med en sådan utan större problem och du skall ju "bara" göra två hål.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Såga i rostfritt

Inlägg av sangris » tor 21 aug 2014, 21:55

Rostfritt är inte att leka med när man ska såga eller borra i det.
Lågt varvtal, högt tryck och rikligt med kylmedel så bör det gå. Med tålamod! :D

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1724
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Såga i rostfritt

Inlägg av Seawolf » fre 22 aug 2014, 13:12

Jag tror mest på att hyra en plåtnibblare.
Sågar man i rostfritt så uppstår mindre spånor än vad en nibblare orsakar, och om sågen är för slö eller av för mjukt material så hårdnar den rostfria plåtkanten betänkligt av kallbearbetningen och blir mycket besvärlig.
En nibblare tar ju tag i en liten bit plåtkant i taget och liksom stansar bort den, varpå nästa "bett" sker i tidigare obearbetad plåtkant.
Men om plåten verkligen är 2mm rostfritt så är det bara relativt få plåtnibblare som klarar detta. Så kolla ordentligt att den du hyr har den kapaciteten, och just i rostfritt!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Såga i rostfritt

Inlägg av Lasse M » fre 22 aug 2014, 15:08

I våras tog jag upp ett större hål i dieseltanken som möjliggör inspektion. "Luckan" som monterades var från Wema, http://www.wemasystem.se/inspektionsluc ... -p-21.html
Hålet som sågades upp var Ø115. Använde sticksågen med metallblad som förmodligen härstammar från Biltema eller Jula, dvs enkla o billiga pinaler. Det var inga som helst problem. Sågen skar mycket fint och bladet har används till mycket annat efter denna lilla körning. Körde förmodligen med hög hastighet i kombination med en försiktig och ganska låg matning.

Lycka till
Lasse

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 501
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Såga i rostfritt

Inlägg av oceansailor » lör 23 aug 2014, 16:33

Stort tack för alla goda alternativ. Har borrat i rostfritt tidigare, dock aldrig med hålsåg och vet hur knöligt det kan vara.

Lågt varvtal, skärpasta, lågt varvtal, vassa borr samt tålamod brukar dock ge resultat.

Skriv svar