Lufta en diesel
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Lufta en diesel
Hej,
för ca tre veckor sedan låg jag utanför Landsort och insåg att jag var tvungen att byta ett filter (förfiltret). Filterbytet gick bra torts viss sjöhävning, men vad som visade sig vara oerhört frustrerande var att därefter lufta disels med den larvigt lilla mekaniska pumpen som sitter alldeles efter bränslefiltret (motorn är en VP 2030).
eftersom vi var två kunde jag lösa det hela med att fylla förfiltret med diesel och sedan starta, varvid den hostade till ngn gång och sedan gick lugnt och fint, men...
Om jag nu är ensam fungerar inte detta utan jag är ute efter en bättre lösning på att lufta - finns det ngn lite pump som är bättre än den som sitter på motorn (utan att behöva ha en vacumpump som verkstäderna har).
Någon som har en idé eller förslag på lösning
Hälsningar
mats
för ca tre veckor sedan låg jag utanför Landsort och insåg att jag var tvungen att byta ett filter (förfiltret). Filterbytet gick bra torts viss sjöhävning, men vad som visade sig vara oerhört frustrerande var att därefter lufta disels med den larvigt lilla mekaniska pumpen som sitter alldeles efter bränslefiltret (motorn är en VP 2030).
eftersom vi var två kunde jag lösa det hela med att fylla förfiltret med diesel och sedan starta, varvid den hostade till ngn gång och sedan gick lugnt och fint, men...
Om jag nu är ensam fungerar inte detta utan jag är ute efter en bättre lösning på att lufta - finns det ngn lite pump som är bättre än den som sitter på motorn (utan att behöva ha en vacumpump som verkstäderna har).
Någon som har en idé eller förslag på lösning
Hälsningar
mats
Scanner 391 nr 142
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Lufta en diesel
Vet inte riktigt vad verkstäderna har? Själv använder jag en PELA pump. Kan användas till mkt.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.
Re: Lufta en diesel
byt filter regelbundet enligt servicebok i stället för att behöva göra det akut. Använd lämpligt medel för att hålla dieselbakterier borta.Mats Brage skrev:Hej,
för ca tre veckor sedan låg jag utanför Landsort och insåg att jag var tvungen att byta ett filter (förfiltret). Filterbytet gick bra torts viss sjöhävning, men vad som visade sig vara oerhört frustrerande var att därefter lufta disels med den larvigt lilla mekaniska pumpen som sitter alldeles efter bränslefiltret (motorn är en VP 2030).
eftersom vi var två kunde jag lösa det hela med att fylla förfiltret med diesel och sedan starta, varvid den hostade till ngn gång och sedan gick lugnt och fint, men...
Om jag nu är ensam fungerar inte detta utan jag är ute efter en bättre lösning på att lufta - finns det ngn lite pump som är bättre än den som sitter på motorn (utan att behöva ha en vacumpump som verkstäderna har).
Någon som har en idé eller förslag på lösning
Hälsningar
mats
Dvs regelbunden service !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Lufta en diesel
Byter finfiltret för diesel när motorn inte varvar ut under hård belastning, filtret byts efter 7-8 år.
Haver en modern diesel som är självluftande Iveco/Lombardini
För att snabb lufta, fylla upp filtret, sätter jag övertryck i tanken med "madrasspump" via tankens luftning, bara att öppna luftskruvarna tills bubbelfri diesel kommer.
Haver en modern diesel som är självluftande Iveco/Lombardini
För att snabb lufta, fylla upp filtret, sätter jag övertryck i tanken med "madrasspump" via tankens luftning, bara att öppna luftskruvarna tills bubbelfri diesel kommer.
Re: Lufta en diesel
Sätt in dubbla förfilter, parallellkopplade. med avstängningsventiler före och efter. Bara att slå över till ett friskt filter om det händer igen.
Re: Lufta en diesel
Jag har en VP 2020 och tycker det går ganska fort att lufta förfiltret, om jag gör rätt. Se till att trycka armen på bränslepumpen ända i bott och se till att pumpens egen pumparm inte står på kamnocken, för då pumpar den inte alls. Har gjort båda misstagen och då blir det mycket drygt att lufta.
Re: Lufta en diesel
Man kan göra på litet olika sätt: Ett är att ha ett förfilter (på ett bra ställe) med en pump (se http://www.ssldieselparts.co.uk/primers ... 3_169.html ), ett annat är att ha e elpump i slingan, som kan sätta tryck på flödet till motorn. Då gäller förstås att pumpen skall ge ett helt litet motstånd genom sig själv. Kan man blåsa genom den åt ena hållet men inte åt det andra kan detta fungera (men det blir en strypning i systemet). Elpumpen som står standby är en lösning på ett annat problem, en havererad bränslepump, men då måste man som regel ändå krigskoppla runt den mekaniska pumpen, som kan ha "fritt blås" in till motoroljan om membranet fallerar.
Givetvis är präktiga råd om att ha allt i ordning de man bör följa, men det ingår också i sjömanskap att kunna reda ut enklare haverier på egen hand.
Givetvis är präktiga råd om att ha allt i ordning de man bör följa, men det ingår också i sjömanskap att kunna reda ut enklare haverier på egen hand.
Anders S
Re: Lufta en diesel
Att använda vacuumsugen till att lufta motorn var ju en intressant metod.oceansailor skrev:Vet inte riktigt vad verkstäderna har? Själv använder jag en PELA pump. Kan användas till mkt.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.
Kan du beskriva hur du gör.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Lufta en diesel
Lossar utgående ledning på finfiltret. Kopplar in PELA pumpen och suger tills dess att bränsle kommer. Då har man luftat alla filter mellan motor och tank.BoJ skrev:Att använda vacuumsugen till att lufta motorn var ju en intressant metod.oceansailor skrev:Vet inte riktigt vad verkstäderna har? Själv använder jag en PELA pump. Kan användas till mkt.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.
Kan du beskriva hur du gör.
Har även sugit i returen vilket innebär att man får med insprutningspumpen i luftningen. Vet inte om det är att rekommendera med alla sorters pumpar dock? På min mekaniska VE pump funkar det fint.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Re: Lufta en diesel
Hej,
PELA pumpen var intressant - det var precis en sådan som vi sedan fick hjälp med av Arkösunds Marina att lufta när vi dagen efter gjorde jobbet ordentligt, men dom hade den stora varianten - var köpte du den - via UK? Såg att Hjertmans m fl har andra varianter än PELA bättre än dessa eller är det sak samma?
Även varianten med en eldriven extrapump är naturligtvis intressant, men tror att jag försöker gå på en PELA pump, då den går att använda till annat också.
Visst borde man jag ha bytt alla filter, men båten köptes i maj och jag rengjorde inte tanken (lätt att vara efterklok) torts att båten stått på land i c:a 2 år). Vid närmare kontroll visade det sig inte vara förfiltret utan bränslefiltret som var boven i dramat med en del flaggor och beläggning.
Tack för tipsen så här långt
PELA pumpen var intressant - det var precis en sådan som vi sedan fick hjälp med av Arkösunds Marina att lufta när vi dagen efter gjorde jobbet ordentligt, men dom hade den stora varianten - var köpte du den - via UK? Såg att Hjertmans m fl har andra varianter än PELA bättre än dessa eller är det sak samma?
Även varianten med en eldriven extrapump är naturligtvis intressant, men tror att jag försöker gå på en PELA pump, då den går att använda till annat också.
Visst borde man jag ha bytt alla filter, men båten köptes i maj och jag rengjorde inte tanken (lätt att vara efterklok) torts att båten stått på land i c:a 2 år). Vid närmare kontroll visade det sig inte vara förfiltret utan bränslefiltret som var boven i dramat med en del flaggor och beläggning.
Tack för tipsen så här långt
Scanner 391 nr 142
Re: Lufta en diesel
Jag var tvungen att kolla upp "Pela pump", och en sådan har ju många, till oljebyte (jag också). Men att det var ju fiffigt att använda den att lufta (eller avlufta?) med. Att suga upp snafs ur tanken har jag redan provat.
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Lufta en diesel
Kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte den? Men helt klart var det i Sverige. Den har hängt med i många år och funkar klanderfritt. Har använts flitigt genom åren. Fördelen med PELA pumpen 7l är att den är tillverkad i en del och därmed klarar oöm behandling. De mindre modellerna har en pump på toppen av behållaren. De verkar vara lite ömtåligare. 7 l modellen räcker till de flesta motorer vad gäller oljevolym. 7 l är även ganska O.K. när man skall tömma en bränsletank.Mats Brage skrev:Hej,
PELA pumpen var intressant - det var precis en sådan som vi sedan fick hjälp med av Arkösunds Marina att lufta när vi dagen efter gjorde jobbet ordentligt, men dom hade den stora varianten - var köpte du den - via UK? Såg att Hjertmans m fl har andra varianter än PELA bättre än dessa eller är det sak samma?
Även varianten med en eldriven extrapump är naturligtvis intressant, men tror att jag försöker gå på en PELA pump, då den går att använda till annat också.
Visst borde man jag ha bytt alla filter, men båten köptes i maj och jag rengjorde inte tanken (lätt att vara efterklok) torts att båten stått på land i c:a 2 år). Vid närmare kontroll visade det sig inte vara förfiltret utan bränslefiltret som var boven i dramat med en del flaggor och beläggning.
Tack för tipsen så här långt
Re: Lufta en diesel
Jag har monterat en handpump modell gummiblåsa på bränsleledningen mellan tanken och förfiltret. Med en sådan går det mycket snabbt att lufta ur ledningen i samband med filterbyten.
Re: Lufta en diesel
Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Lufta en diesel
Racor Turbin filter är bra. Men som Du skriver så måste man fylla filtret efter byte vilket kräver ren diesel. Går det sedan lite sjögång så blir det lätt lite spill i ett varmt motorrum.Ove T skrev:Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.
Jag trodde som Du när det gäller att man sällan eller aldrig behöver byta finfiltret. Fick dålig diesel som pluggade både Racor 10 micron samt motorns finfilter på 10 Micron. Bytte först Racor filtret men tvingades även byta finfiltret innan det funkade. Båda filtren hade ca. 50 timmar när det inträffade.