Lufta en diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Lufta en diesel

Inlägg av Mats Brage » lör 16 aug 2014, 14:19

Hej,

för ca tre veckor sedan låg jag utanför Landsort och insåg att jag var tvungen att byta ett filter (förfiltret). Filterbytet gick bra torts viss sjöhävning, men vad som visade sig vara oerhört frustrerande var att därefter lufta disels med den larvigt lilla mekaniska pumpen som sitter alldeles efter bränslefiltret (motorn är en VP 2030).

eftersom vi var två kunde jag lösa det hela med att fylla förfiltret med diesel och sedan starta, varvid den hostade till ngn gång och sedan gick lugnt och fint, men...

Om jag nu är ensam fungerar inte detta utan jag är ute efter en bättre lösning på att lufta - finns det ngn lite pump som är bättre än den som sitter på motorn (utan att behöva ha en vacumpump som verkstäderna har).

Någon som har en idé eller förslag på lösning

Hälsningar

mats
Scanner 391 nr 142

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Lufta en diesel

Inlägg av oceansailor » lör 16 aug 2014, 14:57

Vet inte riktigt vad verkstäderna har? Själv använder jag en PELA pump. Kan användas till mkt.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lufta en diesel

Inlägg av peterh » lör 16 aug 2014, 20:38

Mats Brage skrev:Hej,

för ca tre veckor sedan låg jag utanför Landsort och insåg att jag var tvungen att byta ett filter (förfiltret). Filterbytet gick bra torts viss sjöhävning, men vad som visade sig vara oerhört frustrerande var att därefter lufta disels med den larvigt lilla mekaniska pumpen som sitter alldeles efter bränslefiltret (motorn är en VP 2030).

eftersom vi var två kunde jag lösa det hela med att fylla förfiltret med diesel och sedan starta, varvid den hostade till ngn gång och sedan gick lugnt och fint, men...

Om jag nu är ensam fungerar inte detta utan jag är ute efter en bättre lösning på att lufta - finns det ngn lite pump som är bättre än den som sitter på motorn (utan att behöva ha en vacumpump som verkstäderna har).

Någon som har en idé eller förslag på lösning

Hälsningar

mats
byt filter regelbundet enligt servicebok i stället för att behöva göra det akut. Använd lämpligt medel för att hålla dieselbakterier borta.

Dvs regelbunden service !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Lasse L » lör 16 aug 2014, 21:09

Byter finfiltret för diesel när motorn inte varvar ut under hård belastning, filtret byts efter 7-8 år.
Haver en modern diesel som är självluftande Iveco/Lombardini
För att snabb lufta, fylla upp filtret, sätter jag övertryck i tanken med "madrasspump" via tankens luftning, bara att öppna luftskruvarna tills bubbelfri diesel kommer. 8)

Coolin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 08:58

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Coolin » sön 17 aug 2014, 04:23

Sätt in dubbla förfilter, parallellkopplade. med avstängningsventiler före och efter. Bara att slå över till ett friskt filter om det händer igen.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Excel 319 » sön 17 aug 2014, 07:26

Jag har en VP 2020 och tycker det går ganska fort att lufta förfiltret, om jag gör rätt. Se till att trycka armen på bränslepumpen ända i bott och se till att pumpens egen pumparm inte står på kamnocken, för då pumpar den inte alls. Har gjort båda misstagen och då blir det mycket drygt att lufta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 07:33

Man kan göra på litet olika sätt: Ett är att ha ett förfilter (på ett bra ställe) med en pump (se http://www.ssldieselparts.co.uk/primers ... 3_169.html ), ett annat är att ha e elpump i slingan, som kan sätta tryck på flödet till motorn. Då gäller förstås att pumpen skall ge ett helt litet motstånd genom sig själv. Kan man blåsa genom den åt ena hållet men inte åt det andra kan detta fungera (men det blir en strypning i systemet). Elpumpen som står standby är en lösning på ett annat problem, en havererad bränslepump, men då måste man som regel ändå krigskoppla runt den mekaniska pumpen, som kan ha "fritt blås" in till motoroljan om membranet fallerar.

Givetvis är präktiga råd om att ha allt i ordning de man bör följa, men det ingår också i sjömanskap att kunna reda ut enklare haverier på egen hand.
Anders S

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Lufta en diesel

Inlägg av BoJ » sön 17 aug 2014, 10:18

oceansailor skrev:Vet inte riktigt vad verkstäderna har? Själv använder jag en PELA pump. Kan användas till mkt.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.
Att använda vacuumsugen till att lufta motorn var ju en intressant metod.
Kan du beskriva hur du gör.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Lufta en diesel

Inlägg av oceansailor » sön 17 aug 2014, 10:51

BoJ skrev:
oceansailor skrev:Vet inte riktigt vad verkstäderna har? Själv använder jag en PELA pump. Kan användas till mkt.
Lufta dieseln, byta olja, Suga upp skit ur tanken m.m.
Att använda vacuumsugen till att lufta motorn var ju en intressant metod.
Kan du beskriva hur du gör.
Lossar utgående ledning på finfiltret. Kopplar in PELA pumpen och suger tills dess att bränsle kommer. Då har man luftat alla filter mellan motor och tank.

Har även sugit i returen vilket innebär att man får med insprutningspumpen i luftningen. Vet inte om det är att rekommendera med alla sorters pumpar dock? På min mekaniska VE pump funkar det fint.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Mats Brage » sön 17 aug 2014, 14:02

Hej,

PELA pumpen var intressant - det var precis en sådan som vi sedan fick hjälp med av Arkösunds Marina att lufta när vi dagen efter gjorde jobbet ordentligt, men dom hade den stora varianten - var köpte du den - via UK? Såg att Hjertmans m fl har andra varianter än PELA bättre än dessa eller är det sak samma?

Även varianten med en eldriven extrapump är naturligtvis intressant, men tror att jag försöker gå på en PELA pump, då den går att använda till annat också.

Visst borde man jag ha bytt alla filter, men båten köptes i maj och jag rengjorde inte tanken (lätt att vara efterklok) torts att båten stått på land i c:a 2 år). Vid närmare kontroll visade det sig inte vara förfiltret utan bränslefiltret som var boven i dramat med en del flaggor och beläggning.

Tack för tipsen så här långt
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 14:25

Jag var tvungen att kolla upp "Pela pump", och en sådan har ju många, till oljebyte (jag också). Men att det var ju fiffigt att använda den att lufta (eller avlufta?) med. Att suga upp snafs ur tanken har jag redan provat.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Lufta en diesel

Inlägg av oceansailor » sön 17 aug 2014, 15:05

Mats Brage skrev:Hej,

PELA pumpen var intressant - det var precis en sådan som vi sedan fick hjälp med av Arkösunds Marina att lufta när vi dagen efter gjorde jobbet ordentligt, men dom hade den stora varianten - var köpte du den - via UK? Såg att Hjertmans m fl har andra varianter än PELA bättre än dessa eller är det sak samma?

Även varianten med en eldriven extrapump är naturligtvis intressant, men tror att jag försöker gå på en PELA pump, då den går att använda till annat också.

Visst borde man jag ha bytt alla filter, men båten köptes i maj och jag rengjorde inte tanken (lätt att vara efterklok) torts att båten stått på land i c:a 2 år). Vid närmare kontroll visade det sig inte vara förfiltret utan bränslefiltret som var boven i dramat med en del flaggor och beläggning.

Tack för tipsen så här långt
Kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte den? Men helt klart var det i Sverige. Den har hängt med i många år och funkar klanderfritt. Har använts flitigt genom åren. Fördelen med PELA pumpen 7l är att den är tillverkad i en del och därmed klarar oöm behandling. De mindre modellerna har en pump på toppen av behållaren. De verkar vara lite ömtåligare. 7 l modellen räcker till de flesta motorer vad gäller oljevolym. 7 l är även ganska O.K. när man skall tömma en bränsletank.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Lufta en diesel

Inlägg av SYBY » sön 17 aug 2014, 16:23

Jag har monterat en handpump modell gummiblåsa på bränsleledningen mellan tanken och förfiltret. Med en sådan går det mycket snabbt att lufta ur ledningen i samband med filterbyten.

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Lufta en diesel

Inlägg av Ove T » sön 17 aug 2014, 19:27

Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Lufta en diesel

Inlägg av oceansailor » sön 17 aug 2014, 19:59

Ove T skrev:Med ett Racor turbin filter som förfilter behöver man inte lufta, bara stänga kranen till tanken öppna locket på toppen lyfta ur det gamla filtret, i med det nya och ev. efterfylla med den dieselmängd som det gamla filtret tog med sig. Finfiltret behöver sällan eller aldrig bytas, beroende på vilken reningsgrad man valt hos förfiltret.
Racor Turbin filter är bra. Men som Du skriver så måste man fylla filtret efter byte vilket kräver ren diesel. Går det sedan lite sjögång så blir det lätt lite spill i ett varmt motorrum.

Jag trodde som Du när det gäller att man sällan eller aldrig behöver byta finfiltret. Fick dålig diesel som pluggade både Racor 10 micron samt motorns finfilter på 10 Micron. Bytte först Racor filtret men tvingades även byta finfiltret innan det funkade. Båda filtren hade ca. 50 timmar när det inträffade.

Skriv svar