NMEA och ST2000+

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

NMEA och ST2000+

Inlägg av SteX » lör 16 aug 2014, 15:45

Jag har ett Nexus NX2 system i båten och en autopilot Raymarine ST2000+. Har försökt att koppla in "Ray" så att han begriper NMEA183 men han vägrar att lyssna. Utgången från NX2 servern fungerar då jag får in NMEA183 på VHFen, men ST2000+ vägrar lyssna och reagera. Har vänt på kopplingarna flera gånger men det är "stendött". Finns det någta tips?
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av Anders S » lör 16 aug 2014, 16:25

SteX skrev:Jag har ett Nexus NX2 system i båten och en autopilot Raymarine ST2000+. Har försökt att koppla in "Ray" så att han begriper NMEA183 men han vägrar att lyssna. Utgången från NX2 servern fungerar då jag får in NMEA183 på VHFen, men ST2000+ vägrar lyssna och reagera. Har vänt på kopplingarna flera gånger men det är "stendött". Finns det någta tips?
Ja. Du bör kolla upp så att NX2-systemet skickar ut APA eller APB (eller vad ny ST2000 begriper). Detta gör du (enkelt) via PC-programvaran till servern, annars på det jobbiga sättet via instrumentet.
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av SteX » lör 16 aug 2014, 17:02

Ska koppla in NX2 Race nästa gång vid båten och pillra med inställningarna. Ser i manualen för NX2 Race kap 5.5.2 att man måste ställa in vad som servern ska skicka, trodde att rubbet skickas ut eftersom VHFen tog emot positionen utan att jag gjorde någonting. Det jag vill göra är att styra på apparent wind angle och då ska man skicka ut VWR (apparent wind angle and speed) eftersom det är det ST2000+ ska ha som input.

Ny fråga, ST2000 tar emot Cross Track Error (APB, APA,RMB, XTE, XTR), hur kan det användas? Är det användbart?
Stefan

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av Excel 319 » lör 16 aug 2014, 17:18

Om jag har tolkat min pilots beteende så arbetar den mest med xte. Detta för att pilotens kompass och plotterns visar sällan samma och därför sticker båten initialt iväg på plotterns kompassriktning +- felet på pilotens, tills xte blir det som styr in och efter det går den kanon.
Om jag har fel blir jag jätteglad om någon förklarar hur jag ska få det att lira bättre :-)

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av SteX » lör 16 aug 2014, 17:56

Autopilotens inbyggda ST2000 kompassen fungerar måttligt bra, i vissa lägen slingrar det sig. Min erfarenhet av autopilot är enbart med inbyggda kompassen i piloten och den fungerar sissådär.

Jag har en NX2 HPC Kompass kopplad till NX2 servern, men ST2000 tar inte emot något från en extern kompass. Då måste man skaffa en mer avancerad autopilot
Undrar är vad som menas med Cross Track Error? Jag tror att det har att höra med om man kör mot en Waypoint.
Stefan

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av Kjelle » lör 16 aug 2014, 20:34

SteX skrev:Autopilotens inbyggda ST2000 kompassen fungerar måttligt bra, i vissa lägen slingrar det sig. Min erfarenhet av autopilot är enbart med inbyggda kompassen i piloten och den fungerar sissådär.

Jag har en NX2 HPC Kompass kopplad till NX2 servern, men ST2000 tar inte emot något från en extern kompass. Då måste man skaffa en mer avancerad autopilot
Undrar är vad som menas med Cross Track Error? Jag tror att det har att höra med om man kör mot en Waypoint.
XTE anger avståndet till kurslinjen mellan den WP du nyss passerat och den du är på väg till. Om XTE = 0 ligger du mitt på kurslinjen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 07:19

SteX skrev:Ska koppla in NX2 Race nästa gång vid båten och pillra med inställningarna. Ser i manualen för NX2 Race kap 5.5.2 att man måste ställa in vad som servern ska skicka, trodde att rubbet skickas ut eftersom VHFen tog emot positionen utan att jag gjorde någonting. Det jag vill göra är att styra på apparent wind angle och då ska man skicka ut VWR (apparent wind angle and speed) eftersom det är det ST2000+ ska ha som input.

Ny fråga, ST2000 tar emot Cross Track Error (APB, APA,RMB, XTE, XTR), hur kan det användas? Är det användbart?
Det verkar som AP:n kan hantera de flesta viktiga NMEA-sentences och det går ju att tänka sig att den nyttjar följande (ur handboken):
Cross Track Error: APB, APA,RMB, XTE, XTR
Bearing to Waypoint: APB, BPI, BWR, BWC, BER, BEC, RMB
Distance to Waypoint: WDR, WDC, BPI, BWR, BWC, BER, BEC,
RMB
Waypoint Number: APA, APB,BPI, BWR, WDR, BWC, WDC,
RMB, BOD, WCV, BER, BEC
Speed Through Water: VHW
Apparent Wind Angle and Speed: VWR

Det som är intressant är om AP:n får all information och här är hastigheten genom vattnet och vindriktningen hjälpsamma även i normalstyrning (mot ett geografiskt läge) för det används (kan användas) för att fintrimma styrbeteendet. Hur sofistikerat AP:n arbetar vet jag inte.

När det gäller Nexus server har jag (förgäves i flera år) försökt få min AP (en Navman) att styra på vinden mot serverns NMEA-output, och här visade det sig att Nexus-servern skickade någon sorts data som förstörde vindinformationen, i alla fall ur AP:ns perspektiv. (Att det kommer skräp ut är en sak, vad AP:n gör då den får skräp in är en annan... Silva/Nexus lade en del arbete på detta, men Navman-AP:n kunde de inte råda över.) Detta löstes som genom magi då jag i somras satt in en NMEA2000-navigator (Garmin 720) och en Nexus-Garmin-brygga (för att få alla Nexusdata i NMEA2000-format). Denna navigator konverterar också till NMEA183, och den vägen gick det utmärkt att få in vindinfo. (Nexus Server -> Brygga -> Garmin 720 -> NMEA ut...). Jag nämner det för att ge en ledtråd om det skulle vara problem att få AP:n att acceptera VWR, men du måste hur som helst tala om för Nexus Server att denna sentence skall sändas på NMEA-porten.

Det ser ut som att du bör väljer APB, RMB, VHW och VWR, och det gäller då att Nexus kan sända VWR, vilket jag inte kollat. VHW skulle kunna vara till nytta för att ge info om styrutslag (högre hastighet, mindre styrutslag) så ta den också. Sedan väljer du att sända VWR i förslagsvis 4 slottar , så att APN får vindinfo tillräckligt ofta.
Anders S

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av Darefelt » sön 17 aug 2014, 07:54

Har du någon NX2 server och plotter?
Isf. Koppla ihop nx2 med plottern och sedan plottern med autopiloten.

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av SteX » sön 17 aug 2014, 11:34

Darefelt: jag har NX2 och kör FDX till PC, ingen plotter.
Anders S: Har du Garmins GND10, den omvandlar mellan NMEA2000 och Nexus Network, visste inte att den även har NMEA183, men du kanske har en annan omvandlare? GND10 klarar inte att konvertera allting mellan NMEA2000 och Nexus Newtork men ganska mycket. Ska testa alla din tips i veckan, är långt från båten nu under helgen.
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 14:16

SteX skrev:Darefelt: jag har NX2 och kör FDX till PC, ingen plotter.
Anders S: Har du Garmins GND10, den omvandlar mellan NMEA2000 och Nexus Network, visste inte att den även har NMEA183, men du kanske har en annan omvandlare? GND10 klarar inte att konvertera allting mellan NMEA2000 och Nexus Newtork men ganska mycket. Ska testa alla din tips i veckan, är långt från båten nu under helgen.
Jo, det är GND10. Nej, GND10 konverterar bara mellan FDX och NMEA2000. I mitt fall använde jag sedan 720:s översättning till NMEA183 (från NMEA2000) och låter AP:n styra på Garmin 720 NMEA183 ut. Men där reder plottern ut konverteringen mellan NMEA2000 och NMEA183, inte GND10 - den kan inte den saken. Normalt skall det ju heller inte behövas, eftersom servern skickar NMEA183, och det går ju att ha mer än en lyssnare på sladden. Den skall du knappast behöva, men den är en smidig uppgradering av Nexus till att bli NMEA2000-anpassat.

Anledningen till att jag köpte GND10 var för att kunna integrera kompass (från AP) med vind- hastighets och djupdata (FDX) och (framöver) utnyttja att NMEA2000 är ett många till-många-nät. (Allt kom sig av det på obegripligt sätt läckt in vatten i min gamla Garmin...)
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av SteX » tis 19 aug 2014, 12:33

har testat, nu tar APn emot NMEA från NX2 servern underbart!!!
Tack för hjälpen.
Stefan

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av SteX » sön 12 okt 2014, 20:25

Har lusläst alla manualer och har kommit till följande slutsats som gäller NX2 servern och Raymarines Autopiloter.

Skicka följande NMEA0183 från NX2 servern, gäller för ST1000+, ST2000+, ST4000+ och SPX-5:
RMB: Innehåller alla data för att köra mot en WayPoint
VWR: Skenbar vindriktning och skenbar vindhastighet
VHW: Båtens fart och kurs genom vattnet

Sen om man vill skicka positionen till tex en VHF:
GLL: Tid och geografisk position

Sen gäller det att dela upp de tillgängliga slottarna (16st) så att men skickar mindre tidskritiska data typ 1 gång och framför allt VWR så ofta det bara går. Jag har inte hunnit testa men tänker mig att följande borde bli bra:
VWR, VWR, VWR, GLL, VWR, VWR, VWR, VHW, VWR, VWR, VWR, RMB, VWR, VWR, VWR, VHW, upprepa

Man skickar då GLL och RMB varannan sekund
VHW varje sekund
och sen pepprar man ut VWR övriga slottar.

Kommentar?
Stefan

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: NMEA och ST2000+

Inlägg av peterh » sön 12 okt 2014, 20:55

Kommentaren är att nmea hade gjiots bättre med 1000 apor ( detta är erik raymonds åsikt och jag håller med )
nmea 2000 är nog gjort av 1000+ apor under lsd rus.

Men din beskrivning är förmodligen korrekt, fast nmea's advolkater kommer kanske efter dig en mörk natt, de försvarar
nämligen vildsint all publikation som röjer vad alla apor skrivit. Skriv för all del inte någon närmare beskrivnig av
meningarna.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar