Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Navionics
Trogen medlem

Re: Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Inlägg av Navionics » tis 12 aug 2014, 19:46

Hei mackey, kan du sende meg info og posisjon om hvor grunner mangler og der 0-3 m fortsatt er feilmarkert slik at vi kan ordne opp i dette?

Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics
Mackey skrev:Den nya uppdaterade kartografin får både ris och ros.

Vissa öar som förut saknades syns nu, men problemet med att grund och prickar inte visas korrekt finns kvar även om antalet fel ev. är färre. 0-3 m grund visas fortfarande ljusblå ibland och ibland visas bara några av alla prickar.

Nya fel har tillkommit enligt Dagens båtliv, http://www.dagensbatliv.se/sjokort/kan- ... la-sjokort

På Maringuiden diskuteras även att vissa prickar nu visas dubbelt där Navionics använder kartdata från Hydrographica.

Märkligt att detta uppdateringprojekt som Navionics startade för nästan ett år sedan inte givit bättre resultat, men det är väl helt enkelt för dyrt/svårt att få alla data rätt. Dessutom kan ju plotterns inställningsmöjligheter ställa till det ytterligare.

Papperssjökort eller BSB-kort (skannade kort) - med papperskort som back up - är nog det som gäller för oss fritidsbåtsägare under överskådlig framtid.
Vektoriserade sjökort verkar vara lite för mycket "lekstuga" fortfarande. Det verkar satsas mera på nya funktioner och snyggare presentationer än på säkerhet i kartdatan. Synd, för om de vektoriserade korten fungerar som de ska är de ju fantastiska.

Mackey

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tis 12 aug 2014, 23:05

Ok, Längs kuststräckan Stockholm - Bornholm finns felet överallt, både när det gäller prickar och grund som inte visas korrekt. Det är så pass många fel (troligen flera hundra) så jag har inte orkat/hunnit samla dem på ett systematiskt vis.

Jag kan ge ett exempel som jag minns, bilderna nedan är från era webbsjökort, från http://webapp.navionics.com/
Exemplet är från Möcklö sund i Karlskrona skärgård.

Första bilden i skala 1:56 000
4 gröna prickar.
2 röda prickar.
Bild

Andra bilden i skala 1:27 000
3 gröna prickar, en färre än i bilden ovan.
4 röda prickar (Tillägg: Den röda pricken längst öster ut klipps bort från bilden.)
Bild

Tredje bilden i skala 1:14 000
4 gröna prickar, igen.
5 röda prickar. (Tillägg: Den röda pricken längst öster klipps bort från bilden.)
Så var det i verkligheten.
Bild

Ett annat exempel är rännan SV om Ungskär - också i Karlskrona skärgård -  där det först bara syns gröna prickar, men när man zoomar mera kommer även de röda fram.

Man blir väldigt osäker när bilderna i navigatorn inte stämmer med verkligheten.

Jag ska leta upp flera exempel från era webbsjökor och nästa gång jag är i båten ska jag leta upp några tiotal fel spridda längs sträcka så att du får en bättre uppfattning om hur felen ser ut.

Jag kom på en ö som inte finns i verkligheten. I viken vid Norrudden på Öja i Nynäshams kommun finns en ö på era sjökort som inte finns i verkligheten. Den obefintliga ön ligger i markeringen på Google-bilden nedan.
Bild

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Navionics
Trogen medlem

Inlägg av Navionics » ons 13 aug 2014, 06:45

Mackey, Det jeg er på jakt etter er grunnene som er feil som du skriver over, 0-3M som du sier finnes overalt. Hvis vi fortsatt har et problem her, så trenger jeg eksempler med posisjon slik at jeg kan undersøke dette. navigasjons merkene er noe som vi jobber med.

Når det gjelder feil i kart, så er ikke alle feil som finnes i kartene Navionics sin skyld. Noen ganger er det ofte feil i kildedata fra Sjöfartsverket. På bildet ser du Eniro sitt kart som også bruker S57 data, med den samme holmen på kartet . Til informasjon så finner du den samme holmen også hos Garmin og Seapilot.
Öja.jpg
Mvh
Hans-Chr. Grande
Navionics

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 13 aug 2014, 07:30

Intressant med holmen. Den finns inte i verkligheten i alla fall.
Jag ska kontakta Sjöfartsverket.

Ok, bra att prickproblemet ska lösas. Jag rapporterade dessa fel eftersom jag mindes dem så tydligt och de fortfarande finns på Navionics webbsjökort.

Så snart jag kommer till båten - kanske redan till helgen - ska jag plocka ut några exempel på felfärgade 0-3 m grund.

Det är bra att det nu är en konstruktiv dialog om felen.

Mackey 
Comfort 32

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 13 aug 2014, 12:44

Ön finns i min (ca 10 år) gamla pappersjökort.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 13 aug 2014, 13:11

Atlantis? :)
/Anders G

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » ons 13 aug 2014, 15:17

Hej

När jag var ute förra helgen, seglade jag nästan på pricken stenbären 55 55'39,2 N 14 33'1,3 E den fanns inte med på mitt 45 xg gold uppdaterad i början juli i år, men finns i verkligheten och på papperskortet tur det inte var på natten.

Bosse

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 13 aug 2014, 16:16

10726 skrev:Hej

När jag var ute förra helgen, seglade jag nästan på pricken stenbären 55 55'39,2 N 14 33'1,3 E den fanns inte med på mitt 45 xg gold uppdaterad i början juli i år, men finns i verkligheten och på papperskortet tur det inte var på natten.

Bosse
Den pricken finns i Eniros sjökort. Den som vill titta själv i Navionics sjökort kan kolla deras WebbApp
http://webapp.navionics.com/?lang=sv
och zooma in Stenbären utanför Åhus. Den pricken finns inte i någon skala
Bilagor
StenbärenEniro.jpg
Eniros sjökort
StenbärenNavionics.jpg
Navionics sjökort

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 13 aug 2014, 16:21

Kjelle skrev:Ön finns i min (ca 10 år) gamla pappersjökort.
AndersGustafsson skrev:
Spännande! :o
Jag har tillbringat ca. 25 sommrar på 60-80-talet i området och aldrig sett holmen.
Holmen kanske var en försvarhemlighet. :)
Öja var ju väldigt militärt under den tiden.
Jag måste kolla mina riktigt gamla sjökort, om jag har dem kvar.

Nu var jag ju förstås där för tre veckor sedan också och kunde inte heller då se någon holme fast Öja inte längre är militärt.
Kan den ha kommit till sedan dess??? :twisted:

Mackey
Senast redigerad av 1 Mackey, redigerad totalt 0 gånger.
Comfort 32

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » ons 13 aug 2014, 16:35

En annan sak jag upptäckte samma segeltur förra veckan och som kollade upp nu, var att det placerats ut en mätmast för en vindkraftspark 2,6 NM sydväst om pricken taggen. Platsen där masten placerats har ett djup på 14 m så det är ett klart segelbart område. Den finns med i UFS som publicerades 2014-06-25 men finns inte med på min uppdatering från i början på juli och inte på navionics webbapp.
Hur lång tid tar det innan en sådan viktig information från UFS uppdateras hos navionics?

*9622 (P)
Sjökort: 74, 743 Båtsportkort: Bsp Hanöbukten 2014/s06, s28
Sverige
Södra Östersjön
Åhus angöring. Taggens vindkraftspark. Mätmast etableras.
En mätmast kommer att etableras ca 2,6M SV om lysbojen Taggen.
Inför mast R Lt, Fl Y 3s 55-52,358N
14-31,165E
Bilagor
image.jpg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 13 aug 2014, 16:37

paliswe skrev:
10726 skrev:Hej

Bosse
Den pricken finns i Eniros sjökort. Den som vill titta själv i Navionics sjökort kan kolla deras WebbApp
http://webapp.navionics.com/?lang=sv
och zooma in Stenbären utanför Åhus. Den pricken finns inte i någon skala
Det tycker jag är en acceptabel typ av fel, även om det om det inte är bra att information saknas på någon form av sjökort.
Sådana fel finns även på ett papperssjökort och det är lätt att förstå att det är ett fel. När felet rapporteras så blir det tillrättat.

Mackey
Comfort 32

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » ons 13 aug 2014, 17:18

Ok orsaken till att Stenbären inte syntes på mitt papperskort var att jag inte hade infört UFS 9415 fr ån 2014 -04-02 ;).
Men frågan kvarstår hur länge dröjer det innan navionics uppdaterar sina kort utifrån UFS? Eller måste man rapportera in dem som fel först ?Man får ju uppfattningen av Navionics att det görs 2000 rättningar dagligen ! Man kan väl tycka att iallafall uppgiftr från i början av april borde finnas med! De flesta andra kortleverantörer verkar få med rättningarna hyfsat snabbt.

Även den omfattande ändringen av utprickningenav inseglingsrännan till Åhus(27 ändringar) UFS 9498 från 2014-05-28 saknas hos Navionics

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 13 aug 2014, 17:21

Mackey skrev:
AndersGustafsson skrev:
Jag har tillbringat ca. 25 sommrar på 60-80-talet i området och aldrig sett holmen.

Nu var jag ju förstås där för tre veckor sedan också och kunde inte heller då se någon holme fast Öja inte längre är militärt.

Mackey
De har kanske bogserat bort ön och ankrat (?) upp den på något annat (hemligt ställe? Du får leta :D ! Beträffande Stenbären utanför Åhus saknas den i min HDS.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 aug 2014, 18:24

Mackey skrev:
AndersGustafsson skrev:

Mackey
Fast nu var det inte holmens förefintlighet som Kjelle påstod, utan att holmen fanns i gamla papperssjökort. Det kan ju vara bra att veta att Navionics, Garmin, C-Map och alla andra aktörer inte sjömäter själva, utan skapar sina objektdatabaser utifrån information de köper eller får in på annat sätt. Då är det att förvänta att det uppstår fel: Det kan finnas fel från början i grundmaterialet och det kan uppstå fel i konverteringen. Till detta kommer sådant som att Sjöfartsverket fattar beslut som inte alltid kan förutses, till exempel att när GP inte längre betalade (det blev förstås alldeles för dyrt till slut...) stängdes Sälöknapp. I mitt splång nya (Garmin)kort är den en fyr, i verkligheten nu ett kummel, och nästa år med målning och kanske en förtoning.

Lägger vi sedan till tänkbara tolkningsproblem från plotterns presentationsprogram kan man ju ganska lätt inse att det kan bli fel, här och där.

Det man kan ha rätt att kräva är dock att när inzoomningen gör att prickar och sjökortsinfo kommer fram, så bör de inte försvinna igen om man zoomar ytterligare. DET är lömskt.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 13 aug 2014, 20:13

Anders S skrev:
Fast nu var det inte holmens förefintlighet som Kjelle påstod, utan att holmen fanns i gamla papperssjökort. Det kan ju vara bra att veta att Navionics, Garmin, C-Map och alla andra aktörer inte sjömäter själva, utan skapar sina objektdatabaser utifrån information de köper eller får in på annat sätt. Då är det att förvänta att det uppstår fel: Det kan finnas fel från början i grundmaterialet och det kan uppstå fel i konverteringen. Till detta kommer sådant som att Sjöfartsverket fattar beslut som inte alltid kan förutses, till exempel att när GP inte längre betalade (det blev förstås alldeles för dyrt till slut...) stängdes Sälöknapp. I mitt splång nya (Garmin)kort är den en fyr, i verkligheten nu ett kummel, och nästa år med målning och kanske en förtoning.

Lägger vi sedan till tänkbara tolkningsproblem från plotterns presentationsprogram kan man ju ganska lätt inse att det kan bli fel, här och där.

Det man kan ha rätt att kräva är dock att när inzoomningen gör att prickar och sjökortsinfo kommer fram, så bör de inte försvinna igen om man zoomar ytterligare. DET är lömskt.
Jo, jag förstod att holmen även finns på 10 år gamla papperssjökort, det var därför jag tänkte försöka hitta mina sjökort från 60-70-tal för att se om den finns där också. Det skulle ju kunna vara så att man faktiskt lagt dit holmen för att man inte ville ha dit folk som ankrade bland alla kablar.
Resten var mest på skämt, förutom att jag aldrig sett holmen alla de sommrar jag varit där och inte i sommar heller.

Jag tycker det är acceptabelt att det kan saknas (eller visas för mycket) information även om det inte är bra. Det går ju att förstå att det är ett fel när det ex.vis finns en holme på kortet, men inte i verkligheten. De slumpmässiga felen är som sagt mera lömska.

Mackey
Comfort 32

Skriv svar