Efter fem veckors solig segling med mycket blåst nästan alla dagar och nätter tänkte jag lämna min erfarenhet av att tillverka och använda ankarsegel. Kul om andra kan fylla på med lite erfarenheter.
Erfarenheter
På vår båt hjälper ankarseglet väldigt mycket för att motverka att båten seglar på skrovet, dvs. att båten pendlar fram och tillbaks. Med ankarseglet ligger vi med vinden in från sidan +/- 5-10 grader och utan +/- 25-30 grader (ibland ännu mera).
Att få båten att ligga snällt med fören mot vinden minskar risken för att dragga eftersom vinden aldrig får tag i sidan på båten.
Vårt enkla och billiga ankarsegel duger bra för en natt med vindar på 12 m/s, mer vind har vi inte använt det i.
"Recept"
En tunn vit presenning på ca. 2x2 m. (Lite större på en större båt än 31-32 fot och lite mindre på en mindre båt.
En rulle presenningstejp eller bra silvertejp.
Tre till sex presenningsklämmor av den typen som skruvas ihop.
- Dela presenningen diagonalt.
- Tejpa akterstagsliket med en halv tejpbredd på varje sida, vik tejpen runt den klippta kanten
- Tejpa tre (eller fem) extra förstärkningar där klämmorna ska sitta runt akterstaget.
- Förstärk hornet som ska hålla ut seglet.

Användning
- Vik den tejpade kanten runt akterstaget och skruva dit de klämmor hårt som du når att skruva åt med sträckt lik.
- Sätt på ytterligare klämmor lite lösare så att du kan hissa upp seglet och ta ner det.
Jag har normalt använt tre klämmor på akterstaget, en längst ner, en på mitten och en högst upp. - Hissa upp seglet med ex.vis den dirk som du inte längre använder eftersom du monterat en rodkick. Givetvis går storfallet också bra att använda.
- "Skota" seglet så att det blir så plant som möjligt. Från början använde jag öljetten, men den blåste sönder i en vindby på 13 m/s så sedan blev det klämma här med.
Sov sedan gott eller ät lunchen på svaj utan att segla omkring.
Mackey
PS
Vi använder ett ankarlarm i mobilen också och sover ännu bättre oavsett bottenförhållanden...