Mera Dyneema

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Mera Dyneema

Inlägg av ALm » lör 02 aug 2014, 19:11

Det kan vara dags att skaffa ett nytt storfall, och då lutar det åt Dyneema.
I en diskussion på Blurs hemsida (inte färsk, från 2010) såg jag ett inlägg av en fackman, som hävdade att ett fall skall belastas med max. 5% av brottlasten för att töjningen skall bli rimlig. För en 8mm lina skulle detta betyda en max-belastning av ca 200 kp, vilket låter snålt tilltaget. Gäller detta råd idag?

Skalad Dyneema rekommenderas ofta för master med för smal falltrissa, men hur är det med skavrisken. I hamn måste fallet bort från masten för att undvika oljud. Ofta läggs då fallet runt spridartoppen, men belastningen är möjligen så liten att det inte blir skav.

Inuti masten finns väl andra skavrisker som är svåra att kontrollera, t.ex. vid fallboxar.
ALm

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Mera Dyneema

Inlägg av MartinM » lör 02 aug 2014, 19:52

Att dra med 200 kg i fallet är ganska mycket, men gränsen låter lite snål som max. Själv kör vi med 8 mm Dynema och det verkar funka bra på x99an.

Har du idag wire, så blir det med största säkerhet en klar förbättring.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Mera Dyneema

Inlägg av Excel 319 » lör 02 aug 2014, 19:52


Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Mera Dyneema

Inlägg av Seawolf » sön 03 aug 2014, 11:23

Man kan svarva ut falltrissans profil lite så den blir mera U-formig och mindre V-formig, så funkar en lite grövre lina bättre....
Borde funnits som tillbehör, men jag har inte stött på sådana...
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mera Dyneema

Inlägg av oceansailor » sön 03 aug 2014, 12:20

Seawolf skrev:Man kan svarva ut falltrissans profil lite så den blir mera U-formig och mindre V-formig, så funkar en lite grövre lina bättre....
Borde funnits som tillbehör, men jag har inte stött på sådana...
Bra förslag.

En falltrissa som använts med vajer fall bör ändå kontrolleras så att det inte fins grader eller andra vassa kanter som kan orsaka slitage på Dynema fallet.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Mera Dyneema

Inlägg av tompelompe » sön 03 aug 2014, 16:11

Seawolf skrev:Man kan svarva ut falltrissans profil lite så den blir mera U-formig och mindre V-formig, så funkar en lite grövre lina bättre....
Borde funnits som tillbehör, men jag har inte stött på sådana...
Hur gör man det?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Mera Dyneema

Inlägg av Seawolf » sön 03 aug 2014, 16:51

Man letar på en metallsvarv, och fixar det hela. Själv, eller någon som kan. I Stockholm kan t.ex. jag göra det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Mera Dyneema

Inlägg av tompelompe » sön 03 aug 2014, 17:52

Det förutsätter att man kan ta bort falltrissan, då kan man lika gärna byta till en ny anpassad för dyneema. Tycker jag.

Skriv svar