Gummilister teakdekk Forgus 321

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Eyolf » tis 29 jul 2014, 20:41

Hei! Jeg er et nytt medlem fra Norge. Tidligere i år har jeg kjøpt en seilbåt av Fabrikat Forgus 321 årgang 1987. Båten er utstyrt med teak på dekk og i sittebrønn. Denne teaken er original fra 1987. Dette er teakplank som er skrudd fast i dekk. Det er frest ut spor i teaken. I sporene er det limt fast gummilister. Nå er noen av disse gummilistene ganske slitt eller også falt ut, og jeg skulle gjerne ha lagt inn nye gummilister.
Også: Når det gjelder skruer i teakdekk, er disse forsenket i teaken hvor skruehodene er skjult av teakpropper. Noen av disse proppene er falt av, og jeg skulle gjerne ha erstattet dises med nye propper.
Er det noen på dette forumet som kan gi meg opplysninger om hvor jeg kan få kjøpt nye gummilister og teakpropper for en Forgus 321 årgang 1987?
Eyolf

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Jaramaz » tis 29 jul 2014, 21:25

Hej,

det brukar inte vara gummilister utan mer någon form av fyllnadsmassa som hårdnar till. Förr i tiden fanns det diverse ganska potenta sådana, numera används en variant av Sikaflex avsedd för just teakdeck (290i DC). En speciell primer skall också användas.
Det går att hitta mycket info på nätet om hur det hela går till, inklusive instruktionsvideos (ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=B-FhD6luwBM).
Kort kan sägas att detta är jobbigare än vad man tror.

Inte ovanligt att pluggarna faller bort. Det brukar bero på att däcket slitits ner så att det inte finns tillräckligt med fäste kvar. Ofta sägs att att teakdäck har en livslängd på ca 20 år, vilket nog spelar in.
Men det går ju att försöka att klämma dit nya plugg. Det är nog en standarddiameter på pluggen, det finns att köpa i några olika dimensioner. Är det bara ett fåtal plugg så är det kanske enklast så, annars köper man sig en pluggborr i lämplig storlek och lite teakträ och tillverkar dem själv. Enkelt!
Pluggen limmas dit med förtjockad epoxilim.

Den största faran med teakdäck är att det kommer in vatten via skruvarna ner i däcket. Detta har nu blivit allmänt känt, med följd att många försöker komma bort från teakdäck. Hur det nu än är i ditt fall så föreslår jag att du på något sätt försöker kolla upp om det finns fukt i ditt däck - då skall det åtgärdas.

/J

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Eyolf » ons 30 jul 2014, 18:53

Hei
Takk for svaret. Jeg kjenner godt til bruken av Sikaflex på teakdekk, og normalt ville jeg benytte denne. Men som sagt i mitt første innlegg, så er det lagt ned myke gummilister i sporet som er frest ut i teakplanken (ikke gjennomgående spor). Der gummilisten er løsnet fra teaksporet er det tydelig å kjenne at det er myk og fleksibel gummilist (selv etter over 25 år). Trodde dette var en metode som ble brukt også på andre båter bygd på Orust. Det burde jo kanskje fremdeles være en leverandør av disse.

Når det gjelder teakplugger har jeg i dag fått kjøpt noen poser på Biltema som jeg kan bruke.
Jaramaz skrev:Hej,

det brukar inte vara gummilister utan mer någon form av fyllnadsmassa som hårdnar till. Förr i tiden fanns det diverse ganska potenta sådana, numera används en variant av Sikaflex avsedd för just teakdeck (290i DC). En speciell primer skall också användas.
Det går att hitta mycket info på nätet om hur det hela går till, inklusive instruktionsvideos (ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=B-FhD6luwBM).
Kort kan sägas att detta är jobbigare än vad man tror.

Inte ovanligt att pluggarna faller bort. Det brukar bero på att däcket slitits ner så att det inte finns tillräckligt med fäste kvar. Ofta sägs att att teakdäck har en livslängd på ca 20 år, vilket nog spelar in.
Men det går ju att försöka att klämma dit nya plugg. Det är nog en standarddiameter på pluggen, det finns att köpa i några olika dimensioner. Är det bara ett fåtal plugg så är det kanske enklast så, annars köper man sig en pluggborr i lämplig storlek och lite teakträ och tillverkar dem själv. Enkelt!
Pluggen limmas dit med förtjockad epoxilim.

Den största faran med teakdäck är att det kommer in vatten via skruvarna ner i däcket. Detta har nu blivit allmänt känt, med följd att många försöker komma bort från teakdäck. Hur det nu än är i ditt fall så föreslår jag att du på något sätt försöker kolla upp om det finns fukt i ditt däck - då skall det åtgärdas.

/J

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Jaramaz » ons 30 jul 2014, 20:03

Eyolf skrev:Jeg kjenner godt til bruken av Sikaflex på teakdekk, og normalt ville jeg benytte denne. Men som sagt i mitt første innlegg, så er det lagt ned myke gummilister i sporet som er frest ut i teakplanken (ikke gjennomgående spor). Der gummilisten er løsnet fra teaksporet er det tydelig å kjenne at det er myk og fleksibel gummilist (selv etter over 25 år). Trodde dette var en metode som ble brukt også på andre båter bygd på Orust. Det burde jo kanskje fremdeles være en leverandør av disse.
Hej,

jag får nog insistera, att använda gummilister som nåt vore osedvanligt svårt och kladdigt. Har aldrig hört någon som gjort så - det finns många varianter, men just att få dit en gummilist ... nej.
Om det inte är Sika, vilket jag nog kan tänka mig att man valt bort, så är det sannolikt Thiodikt som användes till för kanske 10-talet år sedan. De sista åren inte för privatpersoner dock. Thio var för övrigt en rent h-e att jobba med, kletade på alla håll. Men höll mycket bra, betydligt längre än Sikka, och hade en mer sann gummikonsistens.

Vill du inte hålla på med beck och tjära så återstår Sika. Det är lättarbetat och håller hyfsat. En del lägger något i botten av spåret, som tejp, eller en bomullstråd (detta sista har nog sina risker).

/J

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av T » ons 30 jul 2014, 21:50

När jag skulle nåta om teakdäcket på en 42-fotare jag hade för länge sen, kollade jag med Nautor vad dom hade till sina Swanteakdäck. Det hette Silpruf (tror att det stavades så) och tillverkades av General Electric...

Idag skulle jag aldrig nåta om ett teakdäck. Jag skulle sprätta bort det och hitta på något annat... kanske Treadmaster.

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av oceansailor » tor 31 jul 2014, 08:07

Gummilist är det garanterat inte. Däremot är det troligt att nåtmassan är baserad på silicon. Siliconbaserad nåtmassa var och är väldigt vanligt på Orust båtar. Om Du nåtar om, så är det lämpligt att använda siliconbaserad massa för att undvika vidhäftningsproblem.
http://www.fogsaljarna.se/sealine.html

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Eyolf » tor 31 jul 2014, 10:06

Hei
Takk for ditt svar og forslag. Det kan være dette produktet som har vært brukt på dekket på min båt. Grunnen til at jeg har brukt benevnelsen gummilist er fordi det det ser og føles ut som en gummilist der det har løsnet fra fugen/nate. Det ser ut som det er blitt fabrikert med dette tverrsnittet og limt på plass. Kan også nevne at denne natmassen ligger ca 2mm jevnt over teaken på hele teakdekket og i sittebrønnen. Jeg har trodd at dette også hadde en funksjon som anti skli/ friksjonsmateriale. Teakdekket er 27 år, så det kan være teaken som er slitt ned, men ikke materialet i natene. Da vil en få intrykk at det er en form for "gummilist", og ikke natemateriale. Hvis så er tilfelle, er denne natemassen svært holdbar og slitesterk. Jeg kan tenke meg å forsøke å bruke denne natemassen med betegnelse Sealine 100, og vil kontakte leverandør på Orust. Håper den ikke er alt for kostbar å kjøpe.
oceansailor skrev:Gummilist är det garanterat inte. Däremot är det troligt att nåtmassan är baserad på silicon. Siliconbaserad nåtmassa var och är väldigt vanligt på Orust båtar. Om Du nåtar om, så är det lämpligt att använda siliconbaserad massa för att undvika vidhäftningsproblem.
http://www.fogsaljarna.se/sealine.html

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av oceansailor » tor 31 jul 2014, 10:47

Jag föreslår att Du skickar med en bit av materialet till leverantören för att försäkra Dig om att det verkligen är siliconbaserat.

Sedan kan det vara bra att känna till att lagringstiden är väldigt kort. Gör först i ordning däcket. Sedan beställ materialet.

Men som någon annan skrev. Kolla först att det inte läcker. Om det läcker vid skruvar blir det inte tätt bara för att Du nåtar om.

Ditt däck är från 1987. Har du otur har man lagt det i silicon (stor risk för läckage) Har Du tur ligger det i Sikafex eller liknande. (Liten risk för läckage)

Du har säkert någon liten ribba som behöver bytas. Börja med att lossa skruvarna. Sitter den i silicon kan Du lätt lyfta upp ribban.

Är det Sika får Du ta till stämjärn.

Ligger däcket i silicon skulle jag inte lägga pengar på att nåta om med tanke på att däcket är 26 år.

Men oavsett hur det sitter bör man undersöka om det finns material kvar så att det räcker för att slipa och nåta om. Tveksamt skulle jag tro.

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Eyolf » lör 02 aug 2014, 13:51

Hei
Takk for gode råd. Før jeg gjør noe med natingen vil jeg sjekke om den virkelig er silikonbasert. Tror det er det utifra konsistens. Det mest kritiske for meg i øyeblikket er skruer som kommer tilsyne på grunn av slitasje. Her er jeg redd for at det kan oppstå lekkasjer.
Etter hva jeg kan se er det god nok materialtykkelse igjen til å forsenke hullene, sette i skruer med helt flate hoder og så lime inn nye teakpropper. Jeg tror ikke jeg kommer til å slipe ned dekket ved reparajon av nater og teakplukker.I hele sin levetid har dekket bare vært rengjort med såpevann og kost, ingen nedsliping. Jeg har ikke sett noen tegn til lekkasjer i dekket.
Det ville vært fint om noen som har erfaring med Forgus båter kunne fortelle meg om dekket er lagt i Sikaflex eller Silikon. Å ta opp en ribba for å sjekke vil jeg helst unngå fordi jeg ikke har noen ødelagte ribbar.
oceansailor skrev:Jag föreslår att Du skickar med en bit av materialet till leverantören för att försäkra Dig om att det verkligen är siliconbaserat.

Sedan kan det vara bra att känna till att lagringstiden är väldigt kort. Gör först i ordning däcket. Sedan beställ materialet.

Men som någon annan skrev. Kolla först att det inte läcker. Om det läcker vid skruvar blir det inte tätt bara för att Du nåtar om.

Ditt däck är från 1987. Har du otur har man lagt det i silicon (stor risk för läckage) Har Du tur ligger det i Sikafex eller liknande. (Liten risk för läckage)

Du har säkert någon liten ribba som behöver bytas. Börja med att lossa skruvarna. Sitter den i silicon kan Du lätt lyfta upp ribban.

Är det Sika får Du ta till stämjärn.

Ligger däcket i silicon skulle jag inte lägga pengar på att nåta om med tanke på att däcket är 26 år.

Men oavsett hur det sitter bör man undersöka om det finns material kvar så att det räcker för att slipa och nåta om. Tveksamt skulle jag tro.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av oceansailor » lör 02 aug 2014, 17:16

Att nåta om däcket utan att slipa ner det vore ett stort misstag! Även om det bara har tvättats med såpa så måste väder och vind ha eroderat däcket på 26 år.
Det kan ju vara så att däcket har slipats ner tidigare och därför ser hyfsat ut. Dessvärre innebär mindre material kvar.

Att lägga pengar för omnåtning av ett däck som inte har tillräckligt med material kvar för nedslipning är även det ett misstag.

Att försänka skruvarna är säkert möjligt. Du kan även behöva fräsa ner djupet i nåtspåret.

Det är ovanligt att se ett teakdäck som är 30 år och där det verkligen är värt att lägga ner jobb och pengar.

Nu hoppas jag ju naturligtvis för Din skull att jag har helt fel i detta enskilda fall.

Lycka till

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Eyolf » sön 03 aug 2014, 17:52

Hei igjen
Jeg har nok liten erfaring med teakdekk, da dette er min første seilbåt med teakdekk. jeg kommer nok til tenke meg godt om før jeg bestemmer meg om hva jeg skal gjøre videre. Godt å ha et forum som dette for å få gode råd, meninger og erfaringsgrunnlag fra andre.
Teakdekket var opprinnelig 13mm tykt skrudd på plast 5mm tykk, Under denne plasten er det 19mm balsakontruksjon og under der igjen 4mm plast.
Jeg har i dag vært ute på båten for å få målt tykkelsen på teakdekket. Der jeg klarte å måle var tykkelsen 9 til 10 mm, altså en reduksjon i materialtykkelse på 3 til 4mm.
Det viktigste for meg akkurat nå er å få satt inn nye teakplugger der de har falt ut, slik at jeg hindrer mullig vannintrengning. Tror nok (håper) jeg har materialtykkelse (9mm) nok til forsenkning av plugghull, nye skruer med flatt hode topp og underside (fra Biltema) og innsetting av nye teakplugger. Hva tror dere?
Se teakplugger http://www.vyc.se/?page_id=312

oceansailor skrev:Att nåta om däcket utan att slipa ner det vore ett stort misstag! Även om det bara har tvättats med såpa så måste väder och vind ha eroderat däcket på 26 år.
Det kan ju vara så att däcket har slipats ner tidigare och därför ser hyfsat ut. Dessvärre innebär mindre material kvar.

Att lägga pengar för omnåtning av ett däck som inte har tillräckligt med material kvar för nedslipning är även det ett misstag.

Att försänka skruvarna är säkert möjligt. Du kan även behöva fräsa ner djupet i nåtspåret.

Det är ovanligt att se ett teakdäck som är 30 år och där det verkligen är värt att lägga ner jobb och pengar.

Nu hoppas jag ju naturligtvis för Din skull att jag har helt fel i detta enskilda fall.

Lycka till

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av marcusli » tis 12 aug 2014, 14:03

Jag har också en Forgus 321, min är från 1992. Köpte du den som annonserade på blocket.se för någon månad sedan?

Vad gäller däcket - ring Henrik Åhman (www.manholm.se) han drev varvet tills dess att det lades ner för något år sedan och har stor kunskap om båtarna.
Seglar Forgus 321 - 1992

Eyolf
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jul 2014, 22:56

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av Eyolf » sön 17 aug 2014, 17:05

Hei!
Takk for ditt innlegg. Jeg må beklage at jeg har brukt lang tid på å svare. Nei, det var ikke den båten som var annonsert på blocket.se. Min Forgus 321 var annonsert i Norge på Finn.no og ble kjøpt på Hurum i Norge i slutten av mai i år. Derfra seilte jeg den hjem til Sandane på Vestlandet, en distanse på ca. 550 nautiske mil.

Også takk for dine opplysninger om fagfolk med kompetanse på teakdekk i Sverige. Kanskje jeg en dag seiler den til Sverige for å få lagt nytt dekk. Jeg er også interessert i informasjon om firma som tilverkar snygga sprayhood og kockpitkalesje for Forgus 321.

Hilsen Eyolf
marcusli skrev:Jag har också en Forgus 321, min är från 1992. Köpte du den som annonserade på blocket.se för någon månad sedan?

Vad gäller däcket - ring Henrik Åhman (http://www.manholm.se) han drev varvet tills dess att det lades ner för något år sedan och har stor kunskap om båtarna.

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Gummilister teakdekk Forgus 321

Inlägg av marcusli » mån 18 aug 2014, 13:58

Seglar Forgus 321 - 1992

Skriv svar