Sugtömmning av toatank

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Sugtömmning av toatank

Inlägg av sangris » sön 27 jul 2014, 14:48

Det har skrivits flera trådar i detta ämne så jag fyller på med en till...
Har i vinter installerat en ny tank med möjlighet till sugtömning. Jag har min båt i en Grefab-hamn i Göteborg där man förra året installerade två sugstationer intill varandra. Nu har mer än halva seglingssäsongen passerat och jag har av fem olika försök lyckats få tömma min tank en (1) gång. Antingen finns där inget undertryck i systemet, eller så ligger det båtar förtöjda så man inte kommer åt, eller så kärvar reglget på slangen så det inte funkar att sugtömma, eller så är det något annat som krånglar. Dessutom är den sugstation som har ett koniskt munstycke (det andra har bara ett rör) så placerat att man måste längst in till kajen, mellan akterstolpar för att komma intill. De har placerat stationen på det absolut mest svåråtkommliga stället som finns.

Jag funderar bara på hur det kommer att bli nästa år då lagen om sugtömning träder ikraft? Säg när 100-200 båtar kommer in under en söndagskväll (där ligger drygt 1500 båtar) efter en helg i skärgården och alla ska in där och slåss för att tömma sina tankar... De här sugstationerna skulle ju varit placerade längst ut på en bryggnock så det bara hade varit att stanna intill, tömma sin tank, och sen puttra vidare in till sin plats. Och dessutom underhållas och skötas å att de fungerar. Jag tror en av mina båtgrannar får rätt. De flesta kommer att fortsätta att tömma sin tank i havet. Och ingen kommer kunna mäta någon skillnad, i alla fall inte på västkusten. Så det är tur att jag inte byggde min nya tank med enbart sugtömmning, utan jag har fortfarande möjlighet att pumpa ut.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av Peter_K » sön 27 jul 2014, 20:31

Ja, det är exakt så det kommer att bli tror även jag. Jag är dessutom rädd att många som kommer in på kvällen och har planerat tömma tanken med sug och ser kön dumpar skiten i hamnen istället för på en större fjärd där den blandas ut bättre.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av AndersGustafsson » sön 27 jul 2014, 20:48

Nåja. Då lagen trädde i kraft i Finland 2002 vill jag minnas varv det problem, men det tog bara något år så fanns det fungerande tömning överallt. Det blir säkert problem i början, men efter något år fungerar det och efter fem år så har alla glömt att det överhuvudtaget varit något problem.
/Anders G

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av sangris » sön 27 jul 2014, 20:54

Du kan nog ha rätt AndersGustavsson, men visst är det märkligt att vi i ett så här modernt samhälle inte kan ta lärdom av grannarna?

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av Anders » sön 27 jul 2014, 21:14

Jag passerade Havsstenssund för några dagar sedan, där är tömningen placerad där det enligt en skylt bara är 1,7 meter djupt!
Enda stället på den bryggan med begränsat djupgående vad jag kunde se......

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av Peter_K » sön 27 jul 2014, 23:18

Fast fungerar det i Finland verkligen?
Använder verkligen alla sugtömningen, eller "skiter" man i lagen?
Läste ett inlägg tidigare att någon legat i en gästhamn i Finland (eller var det Åland?) med bra blick över tömningsstationen som skren att den inte användes i rimlig omfattning. Finns det siffror på detta? Hur stor andel av "skiten" sugtöms, hur stor del åker ut genom bottenventilen?
Alla borde ha skägg

RBS
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 19:25

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av RBS » tis 29 jul 2014, 13:44

Hej,

Jag har också däckstömning av min septitank, flera gånger har jag upptäckt att tömningsanläggningarna inte fungerar men då har jag felanmält, men saknar kontaktinformation på stället vart man skall vända sig om det inte fungerar.

Vi har inte behövt tömma i havet varken förra eller denna sommar, men vi har en ganska stor tank.

Just i Björlanda så är stationen inte så lyckligt placerad då det ofta är båtar i vägen dessutom trångt att vända mm, hoppas att nästa station hamnar på en bryggnock där bara tömning sker.
RBS

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av AndersGustafsson » ons 30 jul 2014, 14:21

Läste ett inlägg tidigare att någon legat i en gästhamn i Finland (eller var det Åland?) med bra blick över tömningsstationen som skren att den inte användes i rimlig omfattning. Finns det siffror på detta? Hur stor andel av "skiten" sugtöms, hur stor del åker ut genom bottenventilen?
Eftersom majoriteten av sugtömningsstationerna är direkt kopplade till kommunala avloppsnät finns det ingen separat statistik över volymer (jag har frågat).

Jag har även jag läst inlägget du refererar till. Det var någon som hört av någon och hur definierar du "i rimlig omfattning"? I vår båt använder vi mestadels toaletter på land (gästhamn/naturhamn) varför vi behöver tömma ganska sällan. Dessutom är det tätt mellan stationerna i skärgådshavet och på Åland.

Jag har som sagt varit med förr. Det var ett himla gnäll då lagen kom i Finland och i början var det glest mellan stationerna och de hade diverse barnsjukdomar. Nu är situationen en helt annan, men säker finns det de som väljer att pumpa ut, likväl som det fortfarande finns de som fimpar i naturen eller kastar skräpet i sjön.

Relaterat:
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=54727.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av Peter_K » ons 30 jul 2014, 20:13

Även om det satt mätare på tömningsstationerna så hade detta inte spelat någon som helst roll om man inte vet exakt hur mycket finländare bajsar till sjöss. En statistisk undersökning hade gett ett bättre mer rättvisande svar.

Är det riktigt att anta att man alltså inte gjort någon som helst uppföljning från stat, båtorganisationer eller miljöorganisationer ifall lagen ens efterföljs av en majoritet av båtägarna? Jag är tveksam till mätbara effekter, detta är en ren politisk lag i mina ögon. Men med statistik hade man åtminstone kunnat presentera teoretiska effekter, beräkningar.
Men, inget..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av AndersGustafsson » tor 31 jul 2014, 11:08

Jag håller med om att en undersökning vore bra. Det närmaste jag sett var en (på finska) där båtförare rangordnade olika faciliteter och då hamnade sugtömning på samma poäng som färskvatten, dvs de ansågs lika viktiga, så baserat på den kan man anta att sugtömning används om den finns och varje tömning i tank är en mindre i havet eller hur?
/Anders G

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av sangris » tor 31 jul 2014, 13:22

Jag tror nog också att det kommer att ta lite tid innan allt "satt" sig, men mycket borde man kunna lärt från Finland som haft lagen så många år nu. Men bara att placera en sugstation strategiskt redan från början borde inte vara så svårt. Det behöver man inte vara matematiskt geni för att kunna räkna ut.

Att mäta användandet av sugstationer är nog inte lätt, men lagen kom väl till i avsikt att minska övergödningen i Östersjön? Inte att minska skitutsläpp i naturhamnen för där tror jag inte det tömms... även om det kanske förekommer någon gång.

Så mätningen av hur sugtömningsstationerna används kommer vi ju självklart att tydligt märka på hur övergödningen minskar. Speciellt här på västkusten. Att de flesta av fraktfartygen som besöker Göteborgs hamn (och säkert alla andra hamnar också) inte använder sig av toatankar utan låter toalettavfallet gå rakt ut kommer inte att märkas i den enormt stora skillnaden som det kommer att bli när vi lortpellar till fritidsbåtsåkare börjar sugtömma.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av consensus » sön 10 aug 2014, 21:41

Hej! Jag är inte så påläst på lagen som skall gälla nästa år. Däckstömning finns redan på båten osv, så just den biten är en icke-fråga.

Däremot undrar jag om man får göra ettan över relingen och tvåan i typ en hink och sedan pytsa över relingen? Och detta oavsett hur stor båten är och oavsett om man har hålltank eller inte?

Vidare, var går gränsen för lagen gällande båtstorlek? Jag vill minnas att icke-så-stora båtar får fortsätta att tömma sina hålltankar i havet (?)

Det känns inte heller så miljövänligt att behöva förbränna diesel enbart för att gå in i hamn för toatömning. Stationerna som finns i skärgården är inte speciellt många och jag hoppas inte heller att de blir fler. Det är tex en styggelse att se bajbryggan på tex Rödlöga. Det sabbar skärgårdsmiljön. Jag förstår inte att man får bygglov för detta.

Lagen luktar politik och jantelag så det stänker om det.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av sangris » sön 10 aug 2014, 21:53

Här kan du läsa om vad som kommer att gälla från den 1 april 2015

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... -och-svar/

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av Mats Brage » lör 16 aug 2014, 14:30

Jag har sedan länge haft sugtömning (konverterat en gammal båt till ny teknik samt som original på nyare båt) och tycker att det fungerar utmärkt.

Ska också tillägga att jag inte sett att det varit helt motiverat med lagen, men ändrade åsikt för en vecka sedan då jag passerat Västra Stendörrens Naturrum där dom hade ett försök med algtillväxt till följd av ökad kvävehalt som en följd av en mindre mängd urin. Även om detta är i väsentligen större koncentration än vad som blir frågan om man slår en "sjua" direkt över relingen, kan jag inte låta bil att bli övertyga om att vi alla bör göra vad vi kan för att minska kvävebelastningen i Östersjön (även om jordbruk, borttagna saltängar mm har en större sammanvävd effekt än vårt avträde).

Noterade att jag de flesta hamnar från Göteborg till Stockholm som jag besökte i år fungerade riktigt bra, och det oavsett stor,lek på hamn (från lilla Smygehamn till stora Varberg,Västervik, Kalmar och mellanstora Falkenberg med flera).

För min del är det i alla fall "färdigskrivet" i Östersjön och hoppas att stationerna fungerar nästa är, men ställer mig tveksam då jag ser utbudet av stationer i Stockholmstrakten.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sugtömmning av toatank

Inlägg av Anders S » mån 18 aug 2014, 09:19

Det finns väl ingen vettig människa som rent principiellt avstår från att sugtömma? Problemet är ju att om det skall bli möjligt att vara laglydig, så blir det dyrt, för kommunerna, båtklubbarna och seglarna (som får investera i anpassningen av sin utrustning, det sista troligen helt överkomligt för den enskilde. Sedan kan man tänka sig två fall:

Det troliga är att seglare (båtägare) är smidiga och använder tömningsutrustningen då det är praktiskt att göra så, och sedan smygtömmer man litet snyggt, långt ut när det blir opraktiskt eller orimligt att tömma med sugmaskin. Det här skapar få problem och sparar kanske in på en del gödning, i alla fall där det finns mycket båtar på liten yta (för där kan man få någon sorts skalfördelar och låga kostnader per tömning).

Det som kan tänkas inträffa (om man inte ser upp) är att militanta miljöivrare ordnar starka sanktioner och förbud (med kontroller!) att tömma i vattnet, och att likaledes militanta båtägare ställer krav på att "då jädrar, skall det finnas sugtömning ungefär som man kan hitta vattenslangar på bryggorna". Då kan det här spåra ur ordentligt.

Nu fanns ju vissa farhågor avseende nykterhetsreglerna, och de har ju mer eller mindre kommit på skam - hur många har fått blåsa och hur många "snyftartiklar" om hårdhänta kustbevakare som bordar familjebåtar för att trakassera familjefäder (och-mödrar) avseende pilsnerbrott har vi sett ? Troligen kommer man att hantera toareglementet på liknande sätt, man fångar in någon eller några som är uppseendeväckande dum och tömmer där man inte skall göra det,och sedan gör man tidningssak av detta. Till toabrottet kommer dessutom att man knappast kan beivra det om man inte tar brottslingen på bar gärning, och det kommer ju att bli extremt svårt om de som fultömmer gör det på "rätt sätt" - dvs i ensamhet, långt ut och med hänsyn (=uppsikt) över närliggande båtar och land.

Som intresserad av rättsvård och laglydnad i samhället i allmänhet är det förstås beklagligt att man lagstiftar om något där man enkelt kan bryta mot reglerna utan att vare sig ertappas eller straffas.
Anders S

Skriv svar