Jag ska byta ut mitt tändlås till min yanmar 12ysm och undrar hur jag skall koppla in kablarna från tändlås till tryckknapparna?
Tändlåset har tre kablar in som är markerade enligt följande på tändlåset:
Vit - (ST) 17 BAT
Röd - 30
Röd/svart - (DC) 19 AC
Det ligger 12V på den vita kabeln
Hur kopplar jag dessa vidare till brytare och fjädrande start knapp?
Som jag har fått till det just nu startar motorn med den återfjädrande knappen men den andra switchen har ingen funktion jag hade tänkt att man först slår på den vanliga switchen och sedan använder tryckknappen.
Jag har kopplat vit med röd och vit med röd/svart till återfjädrande knapp med samma resultat.
Någon med lite mer elektriska kunskaper eller som gjort detta förr som kan tipsa mig om hur jag skall koppla vore toppen.
Byta tändlås till tryckknappar på Yanmar ysm12
Re: Byta tändlås till tryckknappar på Yanmar ysm12
wikipedia och din72552 är din vänCentona skrev:Jag ska byta ut mitt tändlås till min yanmar 12ysm och undrar hur jag skall koppla in kablarna från tändlås till tryckknapparna?
Tändlåset har tre kablar in som är markerade enligt följande på tändlåset:
Vit - (ST) 17 BAT
Röd - 30
Röd/svart - (DC) 19 AC
Det ligger 12V på den vita kabeln
Hur kopplar jag dessa vidare till brytare och fjädrande start knapp?
Som jag har fått till det just nu startar motorn med den återfjädrande knappen men den andra switchen har ingen funktion jag hade tänkt att man först slår på den vanliga switchen och sedan använder tryckknappen.
Jag har kopplat vit med röd och vit med röd/svart till återfjädrande knapp med samma resultat.
Någon med lite mer elektriska kunskaper eller som gjort detta förr som kan tipsa mig om hur jag skall koppla vore toppen.
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
30 from battery+ direct
17 start
19 preheat (glow)
det verkar som om din 17 / (vit) är direktkopplad till batteriet , det borde vara 30.
Jag köpte tändlås på biltema och ersatte till en YSM8 , kommer inte ihåg hur det kopplades men jag behöll
startknappen. Tändlåset användes alltså precis som originalet, när man vrider på nyckeln så
får man ström till startknappen och utgående ström ( till instrument, varningssummer etc)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.