paliswe skrev:Full service är nog inget alternativ, det kostar lätt årligen vad du ger för en Vega.
Håller helt o hållet med. Att köpa fullservice (somofta inte är full service) är meningslöst. Lika bra att hyra då.
paliswe skrev:Försäkring, kajplats och vinteruppställlning inkl kranlyft kostar i Göteborgsområdet ca 15.000:-. Givetvis blir det billigare om man kan komma in i en liten privat klubb där alla hjälps åt att hålla priserna nere.
Det var som attan, hur lyckas du med det? Själv har jag en mycket större båt, och räknar med just ca 15' för försäkring + hamnavgift sommar och vinter. Och då har jag båten i ett dyrare område än Göteborg.
paliswe skrev:En Vega kräver sitt underhåll, det är alltid nånting med motor, kranar, segel, rigg, förtöjning, ankare, kök, dynor, elektriskt, olja, filter, bränsle osv osv och det får man vara beredd på att lägga några tusen om året på även om man gör mycket själv.
Jag brukar räkna med att mitt båtägande kostar 25.000:- om året och då gör jag allt själv på båten. Vinterplats och båtlyft går genom hamnen.
Till detta kommer "det där" som man tycker är roligt att köpa när man är på båtmässan....
Jag påstår att en Vega är billig att äga. Men skall alla kostnader räknas in så kostar allting, så är det bara. 25' behöver inte vara fel, kan vara bra att se det som en (yttre) ram.
Till Petra vill jag framföra att se inte till pengarna när ni köper båt - även om ditt resonemang är helt rätt (speciellt det där att underhållskostnaden är viktigare än inköpskostnaden) . Köp en båt ni vill ha, som ni kan komma att ha ett nära förhållande till. Som ni kan känna er stolta över!
/J