Rullfock, fråga:
Rullfock, fråga:
Nu kommer det en "korkad" nybörjarfråga, håll i er (jag har sökt i forumet men inte hittat något svar på just detta):
Min nyinköpta Stortriss, och förövrigt min allra första segelbåt, är utrustad med en rullfock, som är fjäderbelastad i en riktning och har som syfte att rulla ut/in focken "automatiskt" med hjälp av denna fjäder. Den var inte riktigt rätt "konfigurerad" upptäckte vi då vi tog ut henne på premiärsegelturen, rullfocken var ej fjädrande. Jag har nu "snurrat upp" den och lindat tampen så att nu, när focken inte används och är ihoprullad så är det spänn på fjädern vilket innebär att så fort jag släpper på tampen som håller rullfocken så kommer seglet att vecklas ut och bli redo för användning. När seglingen sedan är klar så får jag med handkraft dra ihop/rulla ihop seglet igen samtidigt som fjädern då spänns igen, är detta korrekt? Eller ska det vara "tvärt om", så att focken drar ihop sig/rullar ihop sig med hjälp av fjädern och att man med handkraft får dra ut det då man seglar?
Ursäkta en rörig fråga, hoppas nån förstår vad jag undrar.
Min nyinköpta Stortriss, och förövrigt min allra första segelbåt, är utrustad med en rullfock, som är fjäderbelastad i en riktning och har som syfte att rulla ut/in focken "automatiskt" med hjälp av denna fjäder. Den var inte riktigt rätt "konfigurerad" upptäckte vi då vi tog ut henne på premiärsegelturen, rullfocken var ej fjädrande. Jag har nu "snurrat upp" den och lindat tampen så att nu, när focken inte används och är ihoprullad så är det spänn på fjädern vilket innebär att så fort jag släpper på tampen som håller rullfocken så kommer seglet att vecklas ut och bli redo för användning. När seglingen sedan är klar så får jag med handkraft dra ihop/rulla ihop seglet igen samtidigt som fjädern då spänns igen, är detta korrekt? Eller ska det vara "tvärt om", så att focken drar ihop sig/rullar ihop sig med hjälp av fjädern och att man med handkraft får dra ut det då man seglar?
Re: Rullfock, fråga:
Jag har inte sett den modellen, men törs ändå gissa på att det skall vara tvärtom.Pellefunk skrev:Nu kommer det en "korkad" nybörjarfråga, håll i er (jag har sökt i forumet men inte hittat något svar på just detta):
Anders S
Gissnngsvis finns det till din förstagsrulle en lina på en lintrumma. Sen har ju förseglet ett skot också. Det hela måste arrangeras så att drag i skotet som vill rulla UT förseglet måste motverkas av drag i linan till lintrumman, som då vill rulla IN förseglet.
Fjädern är antagligen tänkt för att underlätta att rulla IN förseglet. Utrullning via skot och vindkraften brukar sällan kräva mycket kraft.
Arrangerat på detta sätt kan man segla med seglet delvis inrullat, ifall förstaget är vridstyvt nog och resten är anpassat för den användningen.
Fjädern är antagligen tänkt för att underlätta att rulla IN förseglet. Utrullning via skot och vindkraften brukar sällan kräva mycket kraft.
Arrangerat på detta sätt kan man segla med seglet delvis inrullat, ifall förstaget är vridstyvt nog och resten är anpassat för den användningen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Ja, det låter klokt. Jag får "göra om och göra rätt" och invertera funktionen som den är nu, så att trumman/fjädern rullar in seglet istället. Tack för svar.
Höll på ett par timmar ikväll och försökte få till detta, men det gick inte alls, jag reder inte ut hur man ska få fockrullen att rulla ihop seglet då man släpper skoten/linan. Tvärtom går bra men om linan skulle råka lossna så kommer ju focken att vecklas ut oavsiktigt.
Jag har en rullfock som ser ut såhär:

Nån som känner till den och vet hur den fungerar/hur man ska göra?
Jag har en rullfock som ser ut såhär:

Nån som känner till den och vet hur den fungerar/hur man ska göra?
Jag skulle välja en smidigare lina, gärna flätad.
För att hålla linan på plats i min enkla rulle använder jag T-Röd.
http://lasselundell.se/debutant.html
För att hålla linan på plats i min enkla rulle använder jag T-Röd.
http://lasselundell.se/debutant.html
T-Röd, det ser bra ut 
Hmm, jag får använda focken på ett "traditionellt" sätt så länge, det funkar ju det också. Får helt enkelt plocka ner seglet efter varje tur eller linda upp den på rullfocken "manuellt" tills jag får till (läs: lär mig) hur rullfocken fungerar.
Hmm, jag får använda focken på ett "traditionellt" sätt så länge, det funkar ju det också. Får helt enkelt plocka ner seglet efter varje tur eller linda upp den på rullfocken "manuellt" tills jag får till (läs: lär mig) hur rullfocken fungerar.
för mitt enkla öga ser detta ut som de flesta andra rullfocksarrangemang. Där rullar man ut focken med skotet så att säga, och rullar in med rull-linan. Som Lasse skriver skall rull-linan vara en icke-trasslande lina som inte sträcker sig så mycket - en flätad tamp, i ditt fall kanske 6-8 mm.
Den lina du har nu trasslar och är sällsynt elastisk, så det är inget konstigt att det inte funkat.
Som framkommit i en annan samtidig tråd är det också viktigt att linan kommer in rätt på rullen, det kan behövas ett strategiskt placerat block eller ring för att få till detta. Lasses T-flaske lösning är en del i detta - men räcker nog inte ensamt.
Du skall helt enkelt se till så att rull-linan rullas upp på rullen när focken dras ut (med skotet). Det betyder att det skall finnas några få varv av linan på rullen upplindade på rätt håll (det finns två håll ... det ena är rätt, det andra helt fel).
De flesta har lite pill med att få det hela riktigt rätt, men det är bara att prova sig fram lite. Inte svårt, det mesta syns med blotta ögat.
/J
Den lina du har nu trasslar och är sällsynt elastisk, så det är inget konstigt att det inte funkat.
Som framkommit i en annan samtidig tråd är det också viktigt att linan kommer in rätt på rullen, det kan behövas ett strategiskt placerat block eller ring för att få till detta. Lasses T-flaske lösning är en del i detta - men räcker nog inte ensamt.
Du skall helt enkelt se till så att rull-linan rullas upp på rullen när focken dras ut (med skotet). Det betyder att det skall finnas några få varv av linan på rullen upplindade på rätt håll (det finns två håll ... det ena är rätt, det andra helt fel).
De flesta har lite pill med att få det hela riktigt rätt, men det är bara att prova sig fram lite. Inte svårt, det mesta syns med blotta ögat.
/J
Jag hade ett liknande(likadant) rullsystem på en tidigare båt. Liknade mest det som Lasse har på sin bild. En flätad lina är ett måste. Se också till att linan och seglet rullas upp på så sätt att det följer förstagets kadelers vridning. Kraften när man rullar in seglet och drar i den linan måste påverka wiren så att den " drar ihop" och inte " tvinnar upp sig"
Jag vet inte om jag klarar att förklara så du förstår, men....
Jag förstår inte vad du menar med att det finns en fjäder som skulle hjälpa till vid inrullningen av seglet. På bilden framgår inget som ser ut som någon fjäder...
Jag vet inte om jag klarar att förklara så du förstår, men....
Jag förstår inte vad du menar med att det finns en fjäder som skulle hjälpa till vid inrullningen av seglet. På bilden framgår inget som ser ut som någon fjäder...
Jag har fått för mig att rullen (den på bilden) är fjädrad åt ett håll, men nu när jag kikar mer ordentligt så känns det nog bara så för när jag drar in focken så "tvinnar" sig linan längst upp på wiren (närmast toppen av masten) och det är det som gör att det känns "fjädrande" tror jag. Den snurrar inte så bra längst upp av någon anledning, så linan tvinnar sig runt wiren/maststaget.
Något som inte stämmer om det snor sig i toppen. På min båt satt det en svirvel i toppen för att hela förstagswiren skulle kunna snurra med. Den kärvade på min båt och därför var det viktigt att revlinan gick åt rätt håll
Ja, så måste det vara i mitt fall också, svirveln i toppen som kärvar
. Får köra focken "traditionellt" säsongen ut, jag tror inte jag kommer åt topp-svirveln utan att fälla masten så den får jag kolla då jag tar upp båten.