Nytt Navionics fel? (Navionics medverkar i tråden)
Nytt Navionics fel? (Navionics medverkar i tråden)
Hoppsan! Det verkar som Navionics (återigen) har flera felaktigheter i sina nyaste kort för Sverige. De ska ju vara uppdaterade per den 22 maj.
Det som jag har hittat berör områden med underlag från Hydrographica, och mer specifikt områden som har både 2, 3 och 4 meters kurvor.
Titta exempelvis på Kallskärs skärgård, i passagen mellan Söderudden och Fähusharan (N 59 29.54 E 19 9.84). I Hydrographica korten håller passagen ca 6 meter, men i Navionics senast utgåva ligger hela passagen innanför 3 meters-kurvan. Viss skillnad!
Även Fredlarna har liknande fel, och det verkar i andra områden som att 3 meters kurvan ligger fel. Möjligen har man tagit 2 meters kurvan från Hydrographica och övrig djupdata från S57.
Nån som sett fler tokigheter i senaste utgåvan?
Har mejlat Navionics support.
/Mattias
Det som jag har hittat berör områden med underlag från Hydrographica, och mer specifikt områden som har både 2, 3 och 4 meters kurvor.
Titta exempelvis på Kallskärs skärgård, i passagen mellan Söderudden och Fähusharan (N 59 29.54 E 19 9.84). I Hydrographica korten håller passagen ca 6 meter, men i Navionics senast utgåva ligger hela passagen innanför 3 meters-kurvan. Viss skillnad!
Även Fredlarna har liknande fel, och det verkar i andra områden som att 3 meters kurvan ligger fel. Möjligen har man tagit 2 meters kurvan från Hydrographica och övrig djupdata från S57.
Nån som sett fler tokigheter i senaste utgåvan?
Har mejlat Navionics support.
/Mattias
Re: Nytt Navionics fel?
Hei, Vi jobber med en forbedring av Hydrographica implemetasjonen. Grunnen til at det er slik er at vi har brukt landkontur og 3m kontur fra S57 data. Vi ser at dette ikke var heldig, Vi jobber med oppdatering, og i løpet av sensommeren kommer ny release med forbedrete Hydrographica data i disse områdene.
Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics
Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics
Hans Christian,
bra att du reagerar så snabbt och förklarar vad som blivit fel. Som tur är har jag inte uppdaterat vare sig plotter eller iPhone. Kontaktar dig separat för att reda ut hur vi gör med min iPad app som är felaktig.
Mattias
bra att du reagerar så snabbt och förklarar vad som blivit fel. Som tur är har jag inte uppdaterat vare sig plotter eller iPhone. Kontaktar dig separat för att reda ut hur vi gör med min iPad app som är felaktig.
Mattias
Kommer det bli någon uppdatering vad det gäller djupangivelser på de mörkblå områden som man behöver zooma in kraftigt för att se? En del andra sjökortstillverkare har inga problem med detta.
Febb
Navionics skrev:Hei, Vi jobber med en forbedring av Hydrographica implemetasjonen. Grunnen til at det er slik er at vi har brukt landkontur og 3m kontur fra S57 data. Vi ser at dette ikke var heldig, Vi jobber med oppdatering, og i løpet av sensommeren kommer ny release med forbedrete Hydrographica data i disse områdene.
Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics
Det är ju alldeles utmärkt att Navionics svarar på kritiken. Rubriken kompletterad // MOD
Anders S
Re: Nytt Navionics fel? (Navionics medverkar i tråden)
Nu har det kommit en uppdatering till iOS versionerna. Antar att det finns tillgängligt till övriga versioner med.
Har tittat lite snabbt på de nya sonarcharts som ingår ett år med navionics+.
De visar helt ny detaljerad info vid behov. Riktigt grymt. Får bara hoppas att algoritmerna de använder för att skapa dessa kurvor är bra och att de flesta ekolod som använts för att registrera data är rimligt kalibrerade.
Saknade dessa när vi var i Åländska vatten för några dagar sedan...
Vore bra att kunna se hur underlagen tagits fram så att man får en känsla av om de går att lita på eller ej...
Om bara ett par båtar används för data så är det. I väldigt hög grad beroende av hur dessa har förflyttat sig och algoritmerna för hur korrekta kurvorna är.
Nästa gång jag ger mig ut skall jag dubbelkolla mellan ekolod och sonarcharts kurvorna. Särskilt intressant är det ju när det börjar bli grunt eller där sjökortsdata är riktigt gamla och bristfälliga.
Om de fungerar så är de ett spännande exempel på hur man kan använda sina användare till att förbättra sin produkt å ett högst påtagligt sätt.
Har tittat lite snabbt på de nya sonarcharts som ingår ett år med navionics+.
De visar helt ny detaljerad info vid behov. Riktigt grymt. Får bara hoppas att algoritmerna de använder för att skapa dessa kurvor är bra och att de flesta ekolod som använts för att registrera data är rimligt kalibrerade.
Saknade dessa när vi var i Åländska vatten för några dagar sedan...
Vore bra att kunna se hur underlagen tagits fram så att man får en känsla av om de går att lita på eller ej...
Om bara ett par båtar används för data så är det. I väldigt hög grad beroende av hur dessa har förflyttat sig och algoritmerna för hur korrekta kurvorna är.
Nästa gång jag ger mig ut skall jag dubbelkolla mellan ekolod och sonarcharts kurvorna. Särskilt intressant är det ju när det börjar bli grunt eller där sjökortsdata är riktigt gamla och bristfälliga.
Om de fungerar så är de ett spännande exempel på hur man kan använda sina användare till att förbättra sin produkt å ett högst påtagligt sätt.
Moderna sonarer fungerar inte riktigt som de gjorde för 30-50 år sedan. Då hade man ett antal båtar som var och en hade ett ekolod och så gick man fram som en "kratta" Dagens sonarer har ett spektra av ekon, 50-80 st, som strålar ut som en solfjäder och målar botten. Med programvara korrigerar man för de sneda vinklar det blir och man går fram och tillbaka med en båt och täcker en viss bredd, beroende på djupet. Programvaran sätter sedan ihop det hela till en 3D-modell av botten. De GPS:er som används är betydligt noggrannare än de vi har, men så kostar de också från 50.000:- och uppåt och du måste ha 2 st, en i land som är noggrant inmätt och som man korrigerar satellitsignalen med. Attityddata (hur båten gungar och kränger) mäts kontinuerligt och justerar mätdatan. Med dessa GPS:er och attityddata (plus en massa andra justeringar som salthalt, vattentemp och ljudhastighetskorrigeringar i vatten) mäter man in båten med noggranhet på ca 3 cm i höjdled och 2 cm i sidled. Det är då inga problem att mäta in botten i rutor på en halvmeter när. Enda problemet är att en komplett mätutrustning för en båt kostar mellan 3 och 5 milj...ErikG skrev:...
...
Den som vill se en video kan titta på
http://www.tv.reson.com/video/7307128/t ... les-survey
som visar principen.
Hydrographica tillämpar dock en annan princip (efter vad jag hört, rätta mig om jag har fel
Men mycket (all?) navionics data kommer från användarna såvitt jag förstår från hemsidan:
A Community benefit
"Navionics integrates the continuous stream of sonar logs shared by individual users with existing data to ensure SonarCharts™ reflects the ever changing conditions of sea, lake and river bottoms."
Eller har de tusen egna båtar världen över som bara loggar djup med avancerad teknik? Tror knappast det...
A Community benefit
"Navionics integrates the continuous stream of sonar logs shared by individual users with existing data to ensure SonarCharts™ reflects the ever changing conditions of sea, lake and river bottoms."
Eller har de tusen egna båtar världen över som bara loggar djup med avancerad teknik? Tror knappast det...
Jag skulle inte lita på dessa mätningar, de kan ge en vägledning i områden där sandbankar flyttar sig med tiden, men det är alldeles för många faktorer som är osäkra. Hur rätt mäter en fritidsbåts ekolod? Hur är vattenståndet? Det kan säkert slå på en halvmeter hit och dit. De som gör sjökort professionellt mäter som jag nämnt ovan på 2-3 cm när, allt korrigerat till normalvattenståndet.
Vem bryr sig om en halvmeter fel?
Jag har då aldrig räknat med en marginal om centimetrar.
Är det en Optimal lösning för att med full rulle köra mitt egendom ett område fyllt med grynnor bara för att djupet säger att det kanske går? Nej självklart inte.
Om navionics djupkurvor visar 5-10m djup så kan det ju kunna vara ok att ta sig fram där, även om det på officiella sjökort är mörkblått. Men om man medvetet tar en sådan risk så skall man ju förstås göra det mycket medvetet.
Men som sagt, hur stor är tillförlitligheten på själva kurvorna?
Men jag är inte bara nöjd över den förändringen, de nya sonarcharts maskerar ut de ursprungliga sjökortets markeringar. Så att om man inte växlar mellan normal och sonar läge så kan man inte se skillnaden. Det kommer givetvis finnas fler än en som tar dessa för en absolut sanning och brassar rätt över ett mörkblått område som navionics mätningar maskerat ut som i huvudsak djupare... Gissar att skador på båtar kommer att öka lite till.
Men trots det så med medveten och försiktig användning av detta så kan det absolut vara till god hjälp.
Hoppas att fler lämnar in data till navionics så noggrannheten ökar med tiden.
Är det en Optimal lösning för att med full rulle köra mitt egendom ett område fyllt med grynnor bara för att djupet säger att det kanske går? Nej självklart inte.
Om navionics djupkurvor visar 5-10m djup så kan det ju kunna vara ok att ta sig fram där, även om det på officiella sjökort är mörkblått. Men om man medvetet tar en sådan risk så skall man ju förstås göra det mycket medvetet.
Men som sagt, hur stor är tillförlitligheten på själva kurvorna?
Men jag är inte bara nöjd över den förändringen, de nya sonarcharts maskerar ut de ursprungliga sjökortets markeringar. Så att om man inte växlar mellan normal och sonar läge så kan man inte se skillnaden. Det kommer givetvis finnas fler än en som tar dessa för en absolut sanning och brassar rätt över ett mörkblått område som navionics mätningar maskerat ut som i huvudsak djupare... Gissar att skador på båtar kommer att öka lite till.
Men trots det så med medveten och försiktig användning av detta så kan det absolut vara till god hjälp.
Hoppas att fler lämnar in data till navionics så noggrannheten ökar med tiden.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, kanske är allt i sin ordning.
Tanken att var och en ska utföra djupmätningar och att Navionics sammanställer data är ju bra, men enligt Svensk lag är det inte tillåtet att sjömäta utan tillstånd och inte heller att samla denna typ av information i dator utan tillstånd. TILLÄGG: Det är inte heller tillåtet att utan tillstånd sprida informationen.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... =1993:1742
Frågan är om alla tillstånd är i sin ordning eller om Navionics uppmanar till- och själv genomför- brott mot svensk lag.
Någon som vet?
Mackey
Tanken att var och en ska utföra djupmätningar och att Navionics sammanställer data är ju bra, men enligt Svensk lag är det inte tillåtet att sjömäta utan tillstånd och inte heller att samla denna typ av information i dator utan tillstånd. TILLÄGG: Det är inte heller tillåtet att utan tillstånd sprida informationen.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... =1993:1742
Frågan är om alla tillstånd är i sin ordning eller om Navionics uppmanar till- och själv genomför- brott mot svensk lag.
Någon som vet?
Mackey
Senast redigerad av 1 Mackey, redigerad totalt 0 gånger.
Det är många som räknar centimetrar, Swedea försäkring har haft många grundstötningsärenden då vattennivån har legat 20-40 cm lägre än normalt.ErikG skrev:Vem bryr sig om en halvmeter fel?
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2443 ... d-i-varmen
Så jag skulle aldrig lita på fritidsbåtas mätningar där man inte vet under vilka förutsättningar man kommit fram till djupet och inte ens vet om de är rätt i geografin. Bara det att de flesta båtar har ekolodet flera meter från gps-antennen gör att felmarginalen kan vara 10-15 meter.
Vore intressant att höra Navionics policy om detta för svenska vatten (inkl frågan ovan från Mackey) och hur de bedömer trovärdigheten i inskickade rapporter. (Om de nu tar in sådana rapporter överhuvudtaget i/för Sverige)
Undrar hur det är med Google Earth när det gäller spridning av landskapsinformation.
I Sverige er det dessverre ikke tillatt med uppdatering av Sonarlogs langs kysten. Langs kysten benytter vi i dag Sjöfartsverket sine data og modifiserer disse. SonarCharts er ikke ment for Navigering.