Gennakersegling
Gennakersegling
Lät sy om min gamla spinnaker som bara låg hemma och samlade damm till en gennaker förra våren. Det har inte blivit av att jag provseglat den ännu och har aldrig seglat gennaker förut, så jag behöver lite råd om hur jag hanterar detta segel.
Fråga 1. Hissa är väl som vid sättning av spinnakern? Den hissas ur sin säck. Eller?
Fråga 2. Hur går jag tillväga när jag ska gippa?
Fråga 3. Nedtagning? Jag har ingen strumpa.... Hur gör man smidigast?
Fråga 1. Hissa är väl som vid sättning av spinnakern? Den hissas ur sin säck. Eller?
Re: Gennakersegling
Finns det ingen som läser i detta forum som kan ge mig svar på mina frågor om gennakersegling?
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Nu vet jag inget om vilken båt du har, så det blir lite allmänt:sangris skrev:Lät sy om min gamla spinnaker som bara låg hemma och samlade damm till en gennaker förra våren. Det har inte blivit av att jag provseglat den ännu och har aldrig seglat gennaker förut, så jag behöver lite råd om hur jag hanterar detta segel.
A1. Ja, det går utmärkt att hissa rakt ur säcken. Det har jag gjort på stora Gennarkers, så det skall nog gå bra i alla lägen. För min del tycker jag det är enklast att binda fast segelsäcken i pulpiten, men det går säkert lika bra tex i mantåget och relingslist. Beroende på omständigheterna kamn man nog hissa ur förluckan om man så vill.
Enklast är förstås strumpa, men då skall man ju ha en sådan. Den kostar den med.
A2. Gippa som med en genua. Du kan ha två skot i skothornet, eller om du bara vill ha ett så får du vackert trä om det.
Man kan tänka sig att ha lovarts skot på framsidan av gennakern så att man låter gennakern gå ut förut vid gippen - då kommer den inte att trassla med förstaget. Även utan peke har jag dock aldrig haft bekymmer med att få runt gennakern mellan förlik och förstag.
Det beror lite på hur långt fram (och hur långt framför förstaget) det går att fästa gennakerns främre horn, och hur högt upp på masten som gennakerfallet fästs.
A3. Nedtagning beror helt på hur stpr gennaker och båt är, och hur mycket det blåser, och hur brådis det är.
För egen del har jag dragit ner gennakern i lä av storen, samma som det klassiska sättet att ta ner en spinnaker, i samband med detta lovat upp en aning för att få ner hela smeten i ruffnergången. Det går också bra att ta ner den i förluckan, återigen är det viktigt att ha seglet är i lä av ett annat segel. I lätt väder borde det gå att ta alltihop vid pulpiten (men det kan bli en hisnande upplevelse
Så. Vi på Sailguide är alltid till er tjänst.
/J
Tackar!
Ja, det var väl mest allmänt jag undrade så därför tänkte jag inte på att ange vilken båttyp det rörde sig om. Men det är en Tur 84 med omsydd spinnaker till gennaker. Spinnakern var på ca 50 m2 så jag antar att gennakern nu är på si så där 45m2.
Hissa den var jag nog på det klara med att göra så som du ger tips om.
Gippa däremot verkar vara som gjort för trassel om segelduken ska in mellan förstag och förlik. Jag har ett peke av hopp-i-land-typ, inte modellen stor och inte heller bara ett fotsteg så jag gissar att halshornet hamnar ca en halvmetern framför förstaget. Halshornet ska väl dessutom fästas med en justerba blocktalja om jag fattar det rätt....? Om jag drar lovarts skot framför gennakern, är det inte risk då för att skotet glider ner och jag seglar över detsamma? Eller har du något förslag på hur jag hanterar det? Känns som att det är ett säkrare sätt att gippa, att låta seglet fladdra framför båten, över på den nya bogen...
Eftersom jag aldrig seglade med spinnakern (och den därför blev omsydd) har jag ingen större erfarenhet av att ta ner den heller. Jag provade spinnakern någon enstaka gång, men då i så lugnt väder så den knppast fyllde. Osäker som jag var ville jag inte riskera något i hårdare vind. Men som jag läste mig till så fångade man in spinnakern som en strut i lä av storen, så att den tappade luften. Menar du då att jag gör likadant med gennakern? Greppa underliket och slacka efter på skotet i samma takt och ta in seglet över relingen alternativt pöta ner det i förpiksluckan, samtidigt som fallet slackas i samma takt?
Känns nästan som att jag får krossa sparbössan och investera i en strumpa ändå.....
Ja, det var väl mest allmänt jag undrade så därför tänkte jag inte på att ange vilken båttyp det rörde sig om. Men det är en Tur 84 med omsydd spinnaker till gennaker. Spinnakern var på ca 50 m2 så jag antar att gennakern nu är på si så där 45m2.
Gippa däremot verkar vara som gjort för trassel om segelduken ska in mellan förstag och förlik. Jag har ett peke av hopp-i-land-typ, inte modellen stor och inte heller bara ett fotsteg så jag gissar att halshornet hamnar ca en halvmetern framför förstaget. Halshornet ska väl dessutom fästas med en justerba blocktalja om jag fattar det rätt....? Om jag drar lovarts skot framför gennakern, är det inte risk då för att skotet glider ner och jag seglar över detsamma? Eller har du något förslag på hur jag hanterar det? Känns som att det är ett säkrare sätt att gippa, att låta seglet fladdra framför båten, över på den nya bogen...
Eftersom jag aldrig seglade med spinnakern (och den därför blev omsydd) har jag ingen större erfarenhet av att ta ner den heller. Jag provade spinnakern någon enstaka gång, men då i så lugnt väder så den knppast fyllde. Osäker som jag var ville jag inte riskera något i hårdare vind. Men som jag läste mig till så fångade man in spinnakern som en strut i lä av storen, så att den tappade luften. Menar du då att jag gör likadant med gennakern? Greppa underliket och slacka efter på skotet i samma takt och ta in seglet över relingen alternativt pöta ner det i förpiksluckan, samtidigt som fallet slackas i samma takt?
Känns nästan som att jag får krossa sparbössan och investera i en strumpa ändå.....
Man kan vara mer eller mindre ambitiös. Efter jag skrivit såg jag Oceansailors referens till Granboken och noterade vad de skrev.sangris skrev:Tackar!
- Har du ett sådant peke skall det nog inte belastas med dragkrafter uppåt. Kolla noga ...
- En halvmeter räcker nog bra. Beror lite på hur högt ditt fall är infäst i masten - inte ovanligt med justerbart, då kan man ju släppa fram / upp den punkten.
- såg att Gran nämnde att halshornet skall fästas via ett block osv .. kan man ju ha, Men det går att fixa med en fast infästning också. Bra om det i så fall går att enkelt lossa halshornet även under last (kan vara bra när man skall ta ner). Går ju att köra utan block om det finns någon lämplig ring eller liknande i närheten som kan användas, det brukar finnas lite möjligheter till improvisation.
- Jo, det blir långa tampar. Gäller att ha koll så att de inte rinner omkring hur som helst. Men jag tror inte du behöver köra med skoten på lovartssidan, prova först med att ha det som en vanlig genua. När du gippar så är det inget drag i gennakern - det kan du fixa. Du kan dra över den när du vill ... Det är inte så mycket säkerhet utan mera hur / om det fungerar.
Vågar du kan det vara enklare med tunna skot, som 8 mm. Men det kan göra ont i händerna! Tunna skot och knutna så att de inte hakar fast i förstag osv så skall det gå att dra över genuan.
Prova först, se vad du tycker om att segla med gennakern. Det beror ju på så mycket, var man seglar, hur många som verkligen deltar, väder osv. Jag tror inte du behöver oroa dig för att inte kunna ta ner gennakern i ett stycke; det säkraste är nog i lä av storen och ner i ruffen.sangris skrev:Eftersom jag aldrig seglade med spinnakern (och den därför blev omsydd) har jag ingen större erfarenhet av att ta ner den heller. Jag provade spinnakern någon enstaka gång, men då i så lugnt väder så den knppast fyllde. Osäker som jag var ville jag inte riskera något i hårdare vind. Men som jag läste mig till så fångade man in spinnakern som en strut i lä av storen, så att den tappade luften. Menar du då att jag gör likadant med gennakern? Greppa underliket och slacka efter på skotet i samma takt och ta in seglet över relingen alternativt pöta ner det i förpiksluckan, samtidigt som fallet slackas i samma takt?
Ja, det är så jag gjort (gör). Och då är jag ofta ensam om hanteringen, övriga besättningen brukar ta skydd i sådana situationer (och min gennaker är betydligt större, så .. allt går). Viktigt att man i den manövern kan lossa halshornet!
Kan tänka mig varianten att man samlar ihop hela smeten vid förliket istället, och sedan drar ner den där.
sangris skrev:Känns nästan som att jag får krossa sparbössan och investera i en strumpa ändå.....
Tycker du sedan att du vill segla mer, men också känna dig mer komfortabel med gennakern och ha en strumpa så föreslår jag ett besök på Blocket.
Lycka till!
J
En bra grej är en snabböppnad skothake i halshornet. I pressade lägen kan man då fega ur med denna och dra ner gennakern i förluckan eller ruffluckan i skoten efter att halshornet fladdrar fritt. Fäst schackeln i båten, så den inte sitter i seglet, Aj, Snärt, Pang, Smisk, Tandläkaren...
Strumpa är nog käckt och så (jag har en) men underskatta inte det enkla, rättframma dragandet, slitandet och insamlandet med handkraft. När allt går bra är det enkelt, men den dag allt smyger sig kan en sådan schackel vara guld värd. Den kostar som guld, för övrigt. Wichard har en pålitlig modell, men betydligt billigare än en strumpa.
Strumpa är nog käckt och så (jag har en) men underskatta inte det enkla, rättframma dragandet, slitandet och insamlandet med handkraft. När allt går bra är det enkelt, men den dag allt smyger sig kan en sådan schackel vara guld värd. Den kostar som guld, för övrigt. Wichard har en pålitlig modell, men betydligt billigare än en strumpa.
Anders S
Om det är blåsigt när du skall ta ner (ofta är det ju det specifika skälet till att ta ned när man semesterseglar) så ta ner via "brevlådan".
Nedan kan låta krångligt, men om du har förberett så går det enkelt.
Förberedelser:
Se till att alla linor och fall löper lätt, inga stoppknopar på skoten! Men se till att ha ett långt fall fallet skall vara långt nog för att kunna hissa gennakern OCH kunna räcka bak till sittbrunnen och ned genom luckan utan att riskera att linan kan löpa ut.
Se till att ha en halshornslina dragen till sittbrunnen via ett block i peket (men som sagt se till att peket kan klara lasten), den behövs för trimning av spinnakern OCH gör det möjligt att genomföra en brevlådenedtagning smidigt. Att ha en fast halshornslina till gennakerns nederdel fungerar visserligen men är en rätt dålig lösning. För att kunna göra detta bra så är det en fördel och en säkerhets detalj att alla linor till gennakern är längre än vad du kan tänka dig att du behöver, de kan nästan inte vara för långa...
Du har hissat gennakern och har njutit av seglatsen och skall ta ned gennakern.
Lovart skot skall vara helt löst.
Se till att storen är på samma sida som gennakern och minskar trycket i gennakern (man kan även hissa fick Genua innanför gennakern innan allt nedan, men de första gångerna kan det vara enklast att låta bli).
Gå på en låg kurs, men inte riktigt fullt plattläns.
Dra lovartskotet genom "brevlådan" mellan bom och storsegel. Inget slack.
Skota in gennakern så nära bakom stormen det går, den kommer att falla ihop.
Släpp både fall, skot och halslina (någorlunda) samtidigt, hala in lovartskotet så att gennakern dras in genom "brevlådan" snabbt, riv snabbt och tryggt ner nylonet genom ruffnedgången.
Nackdelen är att man får koppla och trä om skoten innan man vill använda gennakern nästa gång. Men detta är såvitt jag vet det tryggaste sättet att ta ner.
Dessutom, om du behållit gennakern uppe i riktigt frisk vind så länge att den nu känns läskig att ta ned, då kan du helt enkelt släppa halshornet helt, vänta tills seglet fladdrar som en flagga och sedan fortsätta med nedtagningen. Då finns det ingen risk att seglet kan dra under nedtagningen. Det sliter visserligen lite hårdare på seglet och kräver plats i lä men är i stort sätt idiotsäkert.
Detta i skillnad till om du har fast halshornslina, då måste du släppa fallet helt i ovanstående situation (fallen vill man gärna ha kvar via masttopppen) eller springa fram på fördäck för att släppa halshornet och låta seglet fladdra medans du tar dig tillbaka till sittbrunnen. . Med en fast halshornslina ökar också risken att seglet fyller under nedtagningen om du inte valt att släppa halshornslinan helt.
Förberedelser:
Se till att alla linor och fall löper lätt, inga stoppknopar på skoten! Men se till att ha ett långt fall fallet skall vara långt nog för att kunna hissa gennakern OCH kunna räcka bak till sittbrunnen och ned genom luckan utan att riskera att linan kan löpa ut.
Se till att ha en halshornslina dragen till sittbrunnen via ett block i peket (men som sagt se till att peket kan klara lasten), den behövs för trimning av spinnakern OCH gör det möjligt att genomföra en brevlådenedtagning smidigt. Att ha en fast halshornslina till gennakerns nederdel fungerar visserligen men är en rätt dålig lösning. För att kunna göra detta bra så är det en fördel och en säkerhets detalj att alla linor till gennakern är längre än vad du kan tänka dig att du behöver, de kan nästan inte vara för långa...
Lovart skot skall vara helt löst.
Se till att storen är på samma sida som gennakern och minskar trycket i gennakern (man kan även hissa fick Genua innanför gennakern innan allt nedan, men de första gångerna kan det vara enklast att låta bli).
Dra lovartskotet genom "brevlådan" mellan bom och storsegel. Inget slack.
Släpp både fall, skot och halslina (någorlunda) samtidigt, hala in lovartskotet så att gennakern dras in genom "brevlådan" snabbt, riv snabbt och tryggt ner nylonet genom ruffnedgången.
Nackdelen är att man får koppla och trä om skoten innan man vill använda gennakern nästa gång. Men detta är såvitt jag vet det tryggaste sättet att ta ner.
Dessutom, om du behållit gennakern uppe i riktigt frisk vind så länge att den nu känns läskig att ta ned, då kan du helt enkelt släppa halshornet helt, vänta tills seglet fladdrar som en flagga och sedan fortsätta med nedtagningen. Då finns det ingen risk att seglet kan dra under nedtagningen. Det sliter visserligen lite hårdare på seglet och kräver plats i lä men är i stort sätt idiotsäkert.
Detta i skillnad till om du har fast halshornslina, då måste du släppa fallet helt i ovanstående situation (fallen vill man gärna ha kvar via masttopppen) eller springa fram på fördäck för att släppa halshornet och låta seglet fladdra medans du tar dig tillbaka till sittbrunnen. . Med en fast halshornslina ökar också risken att seglet fyller under nedtagningen om du inte valt att släppa halshornslinan helt.
Senast redigerad av 2 ErikG, redigerad totalt 0 gång.
ErikG skrev:Om det är blåsigt när du skall ta ner (ofta är det ju det specifika skälet till att ta ned när man semesterseglar) så ta ner via "brevlådan".
Förberedelser:
Se till att alla linor och fall löper lätt, inga stoppknopar på skoten! Men se till att ha ett långt fall fallet skall vara långt nog för att kunna hissa gennakern OCH kunna räck bak till sittbrunnen och ned genom luckan utan att riskera att linan kan löpa ut.
Lä skot skall vara helt löst.
Dra läskotet genom "brevlådan" mellan bom och storsegel. Inget slack.
Släpp både fall och halslina samtidigt, hala in läskotet så att gennakern dras in genom "brevlådan" snabbt, riv snabbt och tryggt ner nylonet genom ruffnedgången.
Hej ErikG. Vet inte om jag förstår dig riktigt. Vill du förtydliga vad 'brevlåda' är? Ett nytt uttryck för mig i båtsammanhang...
Sedan skriver du att lä skot ska vara helt löst. Då kommer ju gennakern att fladdra som en flagga, och ska sedan dra läskotet genom brevlådan och mellan bommen och storseglet, utan slack. Det får jag inte ihop. Dessutom mellan bom o storsegel. Det förutsätter en lösfotad stor.... Att skota in gennakern bakom storen för att den ska falla ihop förstår jag, men om jag nu har läskotet löst så är det ju inget tryck i gennakern.... Hmmmm.... Har det blivit någon förväxling på ord och begrepp eller?
Förklaring krävs...
Jag skyller på att det fortfarande är semester 
Lovart skot skall det stå där det står lä förstås, ändrar i förra inlägget...
Ändringar är fetmarkerade.
"Brevlådan" är att man tar ner seglet mellan storseglets underlik och bommen, då kan inte seglet fara iväg. Utrymmet mellan bom och segel är som en klassisk brevlådeöppning i en port helt enkelt. Vet inte var uttrycket kommer ifrån.
Lovart skot skall det stå där det står lä förstås, ändrar i förra inlägget...
Ändringar är fetmarkerade.
"Brevlådan" är att man tar ner seglet mellan storseglets underlik och bommen, då kan inte seglet fara iväg. Utrymmet mellan bom och segel är som en klassisk brevlådeöppning i en port helt enkelt. Vet inte var uttrycket kommer ifrån.
Jag gippar "utanför" så att säga så slipper man ev trassel med förstaget. Dra ena skoten utanför tackline helt enkelt.
Går platt och tar ned i lä av genuan (då är gennakern helt död) och direkt ned i säcken fäst i mantåget helt enkelt.
Liten film på när jag soloseglar med gennaker: https://www.youtube.com/watch?v=ccT4MBWYxRk
Går platt och tar ned i lä av genuan (då är gennakern helt död) och direkt ned i säcken fäst i mantåget helt enkelt.
Liten film på när jag soloseglar med gennaker: https://www.youtube.com/watch?v=ccT4MBWYxRk
Bran, hur gör du för att undvika att skotet glider ner och du seglar över det då?
Det har endast hänt ett fåtal gånger - annars har man ju koll på (det oanvända) lovartsskotet och "drar upp" det lite för att det inte ska hända. Som jag ser det är det inget problem, det lägger sig ofta "ovanpå" (går ju inte helt med tanke på tackline men...) hopp-i-land peket, speciellt om man drar tillbaks det lite.
Kör inte alls lika mkt gennaker längre, tycker det är sisådär i skärgårdssegling där man ofta har ganska mkt läns. Till i år köpte jag en större spinne (56m2) på en 3.72m lång bom istället
Helt annat drag i båten. Men det är ju väldigt bekvämt med gennaker...
Kör inte alls lika mkt gennaker längre, tycker det är sisådär i skärgårdssegling där man ofta har ganska mkt läns. Till i år köpte jag en större spinne (56m2) på en 3.72m lång bom istället
Jag tycker det är skönt att segla med gennaker (eller spinnaker men det har jag inte till nuvarande båt), tyvärr verkar vi vara få... På väg söderut i måndags från möja så såg jag fyra undanvindssegel på hela dagen bland hundratals båtar...
Plattläns med gennaker är iofs inte optimalt, men attans så mycket snabbare än bara ett vanligt försegel. Känns fint att dra förbi alla tröttmössor som glider sakta framåt.
Vill man maxa fart så skär man bara lite lagom, VMG för mig blir ändå rätt bra på platten med gennaker och stor saxat.
Plattläns med gennaker är iofs inte optimalt, men attans så mycket snabbare än bara ett vanligt försegel. Känns fint att dra förbi alla tröttmössor som glider sakta framåt.
Vill man maxa fart så skär man bara lite lagom, VMG för mig blir ändå rätt bra på platten med gennaker och stor saxat.