hur funkar septitank?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » mån 21 jul 2014, 12:11

Hej !

Jag har en Maxi 87 sedan i år. Den har toa med handpump och väljare spola/töm samt septitank som sitter strax ovanför toan, med alternativ däckstömmning, övrigt finns en ingående ventil och en utgående avloppsventil. Nu undrar jag bara om septitanken. Hur brukar den användas.

Normalt har jag avloppsventilen öppen, spolar toan och sedan tömmer. då fylls aldrig septitanken (den ekar tom när jag knackar).
För att använda septitanken i hamn, ska man då stänga utgående avloppsventilen eller ska man bara spola (utan att tömma), vilket brukar vara vanligt på båtar ?

Jag provade att stänga utgående avloppsventilen, det verkar som det då rann tillbaka lite väl mycket i toan, är det då en backventil eller pumpen som läcker ?

/ Lennart

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av Jaramaz » mån 21 jul 2014, 13:02

Toaletter är också ett område för egenuppfinningar .... det är inte helt klart var de ventiler/väljare du nämner sitter, en liten skiss vore inte fel.

Det är allmänt bekant att man inte får tömma ut det som passerar toaletten på inre svenskt vatten (eller något sådant), utan det skall samlas i en septitank för att antingen tömmas långt utanför våra gränser eller sugas upp i en anordning som vi hoppas finna i vareviga hamn.
Så det förfarande du just nu ägnar dig åt är inte riktigt bra. Man kan ju anta att en del av de aktiviteter du beskriver sker på ankarplatser / hamnar och då är det verkligen inte alls bra.

Det verkar som om du har en tank som töms med självfall, den sitter en bit upp, och det är i princip upp dit som det som finns i toaskålen pumpas. Slangen från toan till tanken brukar gå in i ovandelen av tanken, och avloppsslangen från tanken ansluts naturligtvis i tankens underkant. Jag har dock sett en del anslutningar där också tankens tillflöde är i tankens underkant, vilket är mycket dumt.

Alltnog, slangarna är ganska grova, så det är en hel del som skall pumpas upp från toan, och för att pumpen skall ta osv så måste man mata på med (mer) vatten, vilket alltså medför att det egentligen alltid står vätska i den slangen (detta förtjänar att begrundas en del). Talettens backventiler slits med åren så det är inte alls ovanligt att det rinner tillbaka en del från slangen. Just den saken är enkel att åtgärda, det finns packningssatser att köpa till de flesta toaletter.

Den väljare du nämner som det står töm / spola på sitter väl på toaletten? Då har den inget med tanken att göra.

Båttoaletter är ett känsligt ämne, av flera skäl:
- inte släppa ut skit där andra använder vattnet till bad eller annat
- kring bra många båttoaletter står det en stank av det som passerat ... vilket ofta beror på gamla, otäta slangar och anslutningar.
- både inlopp och utlopp är direkt kontakt med vattnet utanför, ofta sitter själva toan under vattennivån => det är alltid risk för vatteninträngning i båten. I en riktig installation finns det någon form av luftning på båda så att hävertverkan elimineras.

Är toans backventiler otäta finns det nog mer som brister. Föreslår att du går igenom din toalett och installation ordentligt, kanske byter både slangar och slangklämmor och ser till så att installationen är korrekt utförd. Beskrivningar av detta finns hos de stora tillverkarnas hemsidor.

/J

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » mån 21 jul 2014, 16:59

Ja jag känner till att det jag gör i år kommer att bli förbjudet 2015. Tur jag har däckstömning färdigt.

Omkopplare spola/töm sitter är inbyggd i toan på pumpen. Ingående/utgående ventiler är inte väljare, bara ventiler under vattenlinjen.

Jag antar jag gör rätt då som stänger avloppsventilen, då kan ju inget komma ut. Det finns ingen ventilväljare tank eller direkt ut.

Det var intressant hurvida toan är kopplad upptill i septitanken, då kan det knappast läcka till toan. Måste kolla och göra en skiss som du säger.

För att tanken skall fyllas så måste luften ut, går luften via däckstömning, och de som nu inte har däckstömning är det en separat luftslang ut (annars måste ju luften ut via avloppet)?

/ Lennart

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » mån 21 jul 2014, 17:05

Jaramaz skrev:. Jag har dock sett en del anslutningar där också tankens tillflöde är i tankens underkant, vilket är mycket dumt. /J
Dumt kanske, men hyffsat enkelt att åtgärda med vattenlås genom att dra slangen från toan i en krök ovan septitanken. Kanske det som är mitt problem :idea:

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av peterh » mån 21 jul 2014, 17:10

lvedin skrev:
Jaramaz skrev:. Jag har dock sett en del anslutningar där också tankens tillflöde är i tankens underkant, vilket är mycket dumt. /J
Dumt kanske, men hyffsat enkelt att åtgärda med vattenlås genom att dra slangen från toan i en krök ovan septitanken. Kanske det som är mitt problem :idea:
Nja, du är ändå beroende av att toan's backventil fungerar, annars rinner inehållet i slangen tillbaka i skålen.
( ja det är ju bättre, du slipper få hela tankens innehåll i skålen, men slangen rymmer en hel del sunk)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » mån 21 jul 2014, 17:20

Hittade en bra skiss med "Jag själv förordar följande lösning som fungerar i både motor och segelbåtar."
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8958,d.bGE
Så ser min installation ut och luftning är det på skissen. Jag behöver nog byta backventil.
peterh skrev:
lvedin skrev:
Jaramaz skrev:. Jag har dock sett en del anslutningar där också tankens tillflöde är i tankens underkant, vilket är mycket dumt. /J
Dumt kanske, men hyffsat enkelt att åtgärda med vattenlås genom att dra slangen från toan i en krök ovan septitanken. Kanske det som är mitt problem :idea:
Nja, du är ändå beroende av att toan's backventil fungerar, annars rinner inehållet i slangen tillbaka i skålen.
( ja det är ju bättre, du slipper få hela tankens innehåll i skålen, men slangen rymmer en hel del sunk)
Kom just på det :oops: det sugs ju tillbaks från underkant ändå (inte bara slangens innehåll).

Ska man lösa det så, då måste det vara luftning i kröken högst upp.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av tompelompe » mån 21 jul 2014, 19:33

På min tank är anslutningen från toan i underkant av tanken men det går ett rör inne i tanken så skiten fylls ändå på upptill inne i tanken och kan därför inte komma tillbaka till toaskålen om backventilen skulle strejka. Kolla om så är fallet med din anslutning.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av Jaramaz » mån 21 jul 2014, 20:21

lvedin, toatanken måste ha en egen luftslang, annars har du bekymmer och får ännu mer bekymmer vid däckstömning. Gärna 19 mm!

Om du verkligen sätter en avluftningsventil på tillflödesslangen så skall den knappt användas. Egentligen skall en sådan inte behövas om allt görs rätt (räcker med tanlens luftlslang), poängen med att skippa den är att inte skitluft kommer in i båten - det räcker med bara lite för att förstöra stämningen!

Det verkar onekligen som din backventil inte funkar som den skall. Det är ofta bara ett enkelt membran, så det är väldigt optimistiskt att det skulle hålla. Kan vara bra att överväga en separat avstängningsventil till tankens tillflödesslang - ett inte enkelt val då fler delar ökar riskerna det också. Men risken att stå där med hela tankens innehåll i båten ...

För min del har jag valt att inte heller ha en avluftning på toans vattentillförselslang. Stänger ventilen istället - det är säkrare (så länge som den verkligen är stängd).

/J

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » tis 22 jul 2014, 17:10

Är det någon som vet då, hur märker man att septitanken är FULL ?
Kommer det ut på däck genom luftningen ?

/ Lennart

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av sangris » tis 22 jul 2014, 17:46

Blir den proppfull kommer det ut genom luftningen, ja. Och det är inte skojigt alls.....
Du får ha lite koll på hur mycket toan används och se till att tömma i tid.
Jag lät tillverka en ny tank i våras till min båt, då jag byggde om systemet till sugtömning och då installerade jag nivågivare för att veta när det är dags att tömma tanken. Jag valde den modellen med ljudsensorer som klistras på utsidan av tanken. Har dock inte använt tanken i så stor utsträckning ännu i sommar så jag kan göra en utvärdering om hur bra det funkar.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av Besqua » ons 23 jul 2014, 10:31

Tänker åtgärda vår septitank i vinter, tänker följa logiken i länken, dock vill jag kunna styra enstaka kissningar direkt ut, så det blir en ventil till, för om tanken blir full och ett akutbehov infinner sej vill man inte tömma hela tanken i sjön (*** förbjude).
Sedan kommer jag att utöka volymen lite...

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » ons 23 jul 2014, 12:44

Besqua skrev: dock vill jag kunna styra enstaka kissningar direkt ut, så det blir en ventil till, för om tanken blir full och ett akutbehov infinner sej vill man inte tömma hela tanken i sjön (*** förbjude).
Det förbjuds 2015 från en fast installerad toa. Enligt transportstyrelsens tolkning av lagen så kan du däremot kissa eller bajsa i en hink som du sedan häller i havet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... /?id=12679 "Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas däremot inte av definitionen av toalettavfall."

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av peterh » ons 23 jul 2014, 13:09

lvedin skrev:
Besqua skrev: dock vill jag kunna styra enstaka kissningar direkt ut, så det blir en ventil till, för om tanken blir full och ett akutbehov infinner sej vill man inte tömma hela tanken i sjön (*** förbjude).
Det förbjuds 2015 från en fast installerad toa. Enligt transportstyrelsens tolkning av lagen så kan du däremot kissa eller bajsa i en hink som du sedan häller i havet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... /?id=12679 "Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas däremot inte av definitionen av toalettavfall."

Jaja, människans föränderliga lagar kan man ju följa om man vill ...
Men jag skulle rekommendera att inte i onödan komplicera toa/septic tanken, det kan nog krångla ändå. Att sätta dit en
eller flera kranara bara för att kunna släppa en kiss är overkill. Använd en pyts i sådana nödlägen. ( skit i lagtexten :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av sangris » ons 23 jul 2014, 17:36

Nöden har som bekant inga lagar..... Är tanken full så är den och om man då måste, ja då måste man.... En piss i havet är väl inget mot vad alla sälar, fiskar och fåglar bidrar med!

Läs mitt inlägg tidigare i tråden. Jag tillverkade en ny tank då jag ändå skulle bygga om till sugtömning och då jag såg att det fanns mycket luft mellan skrovet och den gamla tanken som kunde utnyttjas och för att få så mycket nytta av toatanken som möjligt om man inte ska sugtömma den var o varannan dag så byggde jag den nya tanken så stor som möjligt. Det kostar en slant med nivåmätare, men det anser jag är värt pengarna. Då har man koll på hur full den är.

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: hur funkar septitank?

Inlägg av lvedin » ons 23 jul 2014, 17:47

Det där med lagen var provokativt hur lagar kan fungera. För naturen spelar det ingen roll om det kommer från en fast installation eller en potta.

Jag menar lagar är i först hand till för att tillämpa intentionen i lagen, inte ordagrant följa den. D v s ja visst man gör det man kan och det som man själv tycker är rimligt i sammanhanget. :wink:

Skriv svar