Ny propeller till Compis 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oscarengstrom
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 20 jul 2014, 08:30

Ny propeller till Compis 28

Inlägg av oscarengstrom » sön 20 jul 2014, 09:37

Jag har en Compis 28:a med en gammal (och förmodligen skadad) 2-bladig propeller. Jag har alla "klassiska" bekymmer med lite övervarv, dålig drivning i minsta sjö, och vibrationer/oljud runt axeln.

Motorn är en Farymann A40 (12 hk) m hydrauldrift (Volvo flygmotor). Är det någon som vet vad jag ska ha för storlek o stigning på en 3-bladig propp?
Jag vet att det finns de som bytt, så jag hoppas att någon orkar svara!

Tacksam för svar!

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av sangris » sön 20 jul 2014, 09:58

Stigning o diameter på propellern är också avhängigt båtens undevattensform. Långköl, fenköl etc. Samt vattenlinjelängd/bredd. Deplacementet spelar också roll.. Kontakta en propellerförsäljare så gör de en beräkning på vad för slags propeller du bör ha. Själv bytte jag från 2-bladig folding till fast 3-bladig (kappseglare mår illa av att läsa detta :D ). Köpte min hos Rodahl Marin, men det finns många andra som säljer propellrar.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av Jaramaz » sön 20 jul 2014, 18:18

Det finns en hel uppsjö av propellerberäkningsprogram på nätet. Provar man några stycken brukar resultaten så småningom vara hyfsat lika.

För att beräkna diameter och stigning behövs lite data om båt och motor (inkl växel mm). De viktigaste data är Lwl, tänkt maxfart, avgiven (max) effekt (varvtal) på propaxlen. För de allra flesta båtar och propellrar räcker detta långt.

Det finns två ting att betänka i just detta sammanhang:
1) 3-bladig prop rekommenderas för effekter från ca 25 hkr. på propaxlen. Med hydralisk drift, och angiven motoreffekt på 12 hkr ligger du lååångt under.
2) Hur mycket vill du investera i den nuvarande motorinstallationen? (Här tror jag att Anders kan känna att det kliar i fingrarna att kommentera).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av Anders S » sön 20 jul 2014, 21:33

Farymann är en helt OK motor, en liten godbit helt enkelt. Rullager (!) på veven, stänksmord pga detta och i största allmänhet en gedigen sak. MEN, den håller inte i längden i sjömanskläder om den inte har fått värmeväxlare och färskvattenkylning. På detta ekipage är topplocket den svaga punkten, och första tecknet på problem är att motorn går dåligt och startar trögt. Då är det troligt att det kommit in saltvatten via en liten läcka, och sedan krävs nytt topplock (om man gör det snabbt) eller ny motor (om man väntar så länge att saltvattnet söker sig vidare ner i systemet.

Hydraulmotorerna håller länge och man brukar kunna hitta sådana på skrotar, men som vanligt i hydraulsammanhang är det också ventilpaketet, filterfästet och slangarna som gäller att ha koll på. En trångt installerad motor kan bli mycket het och då ökar transmissionsförlusterna från höga till mycket höga. På min egen Shipman fick man ta alla tillfällen i akt att låta motorn (dvs, transmissionen) svalna. Jag nämner det därför att det inte är säkert att det är propellerns fel att båten inte går som en 12-hästare borde.

Sedan kan propelleraxeln vara litet olika utformad: På större aggregat (jag har haft två, det större på en 38 hk diesel) användes en standardaxel med kona, på min Shipman (samma motor som du) var propellern fäst med en rörsprint (samma princip som är medbringare i den muff som förbinder axel och motor. Har du inte en kona får du antingen byta axeln (nya rörsprintar mm ingår i det jobbet) eller beställa en specialsvarvad adapter eller helt enkelt en propeller efter axelmåttet. Att byta rörsprintarna måste man göra emellanåt, för de håller inte för evigt. Då påstår somliga (jag är inte lika säker) att man slår i två rörsprintar, den ena i den andra, för att få mer gods att slita på. Då skulle jag nöja mig med att göra så i den ända där muffen sitter imot propelleraxeln. Om den yttre rörsprinten brister kan man tappa propelleraxel och propeller (det har hänt!). Det är bara till viss tröst att detta inte innebär att vattnet forsar in i båten. Här kan det påpekas att lagringen i stävröret måste bytas med jämna mellanrum, annars får man just oväsen och spänningar i axeln. Jag utgår från att drivmotorn är skruvad på en fläns på stävröret.

Nu är det tänkbart att din propeller är i minsta laget, speciellt om det visar sig vara frågan om övervarv. MEN det måste inte vara så: Då jag tappade min propeller hände detta lång tid efter att rörsprinten skjuvats av och axeln satt fast genom friktion och "snafs" i kopplingen. Det tog flera veckor innan allt lossnade helt, och då föll axeln mycket riktigt till botten. Det kan ju vara frågan om något sådant om problemet kommit plötsligt. Men visst kan propellern vara för liten. Är det en fast tvåbladig lär man ha valt en liten diameter med stor stigning redan från ny - har du inte haft båten alltid kan någon ha bytt till en beg propeller mad osäkra eller felaktiga data. Byter du till en ny propeller bör du i så fall försöka få tag på en folding, där du kan få vettig diameter och stigning. Trebladig kan jag direkt säga att du inte behöver till 12 HK.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av sangris » sön 20 jul 2014, 22:16

Anders, när jag bytte propeller på min båt från 2-bladig folding till 3-bladig fast, så sa man inget om att jag inte skulle ha 3-bladig. Är det mera till nackdel med 3-bladig på mindre motor, eller är det bara så att 3-bladig eller 2-bladig kvittar? Så rent ekonomiskt är det billigare med 2-bladig och bör välja det? Motorn jag hade vid bytet var en Yanmar YSE 8. Har därefter bytt motor till en Lombardini 11hk. Bytte då också propeller igen, mest pga annan rotationsriktning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av Anders S » mån 21 jul 2014, 06:28

sangris skrev:Anders, när jag bytte propeller på min båt från 2-bladig folding till 3-bladig fast, så sa man inget om att jag inte skulle ha 3-bladig. Är det mera till nackdel med 3-bladig på mindre motor, eller är det bara så att 3-bladig eller 2-bladig kvittar? Så rent ekonomiskt är det billigare med 2-bladig och bör välja det? Motorn jag hade vid bytet var en Yanmar YSE 8. Har därefter bytt motor till en Lombardini 11hk. Bytte då också propeller igen, mest pga annan rotationsriktning.
Till att börja med: Teoretiskt (och i många fall praktiskt) är en tvåbladig (eller till och med enbladig(!)) propeller bättre, för den har bättre verkningsgrad ju färre blad den har.

Praktiskt kan det uppstå tre problem: Det ena är att en tvåbladig propeller kan få problem bakom en akterstäv eller ett urtag i skrovet, eftersom båda bladen samtidigt kommer i "vattenskugga". Här går en trebladig jämnare - det kan vara ett skäl att välhja en sådan.

Det andra skälet är när en tvåbladig propeller blir för liten för motorn, vilket den kan bli om det finns storleksbegränsningar på propellerutrymmet, till exempel att en tillräckligt stor tvåbladig inte får plats i hålet eller under botten. Detta är oftast skälet till att utombordare på 10 hk eller mindre har en trebladig, det är för litet utrymme och alldeles för dyrt att bygga en tillräcklig utväxling för en tvåbladig propeller på en lätt snurra. Compis 28 har ett utag i skäddan till rodret, där kan storleken på hålet vara begränsande. Varvtalet på propelleraxeln avgör den optimala diametern, här "sparar man diameter" med flera blad (men förlorar i verkningsgrad).

Det tredje skälet är när varvtalet för att få ut effekten blir så högt att man får för hög periferihastighet på ytterdelen av bladet. Då kan man inte öka diametern mer av det skälet, och så får man ha mer bladyta via flera blad. Men varje enskilt blad kostar förluster, vid roten, spetsen, framkanten och bakkanten, så man vill inte ha fler blad än man behöver.

På segelbåtar vill man inte ha någon propeller alls, när man seglar (såklart) och då blir folding- eller flöjlande propellrar aktuella - de är så nära "ingen propeller" man kan komma utan att ha utombordare som man tar in. Måste man (vill man) ha en fast propeller brukar man optimera seglingen, och då är en tvåbladig propeller med hög stigning och smala blad vanligt. En sådan propeller blir aldrig kraftfull när den belastas hårt, utan tappar lätt greppet.

Så en tvåbladig foldingpropeller kan ofta bli en bättre propeller än en fast, litet beroende på hur man väljer den fasta propellerns data.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av sangris » mån 21 jul 2014, 10:35

Där ser man vad mkt man inte visste......hehe
Jag valde bort min folding för att den var värdelös på backning.
Kanske jag var dum då som inte tog en fast tvåbladigi stället för tre, men Rodahl Marin, som gjorde beräkningen och sålde propellern, sa inget om detta du skriver nu....
Det känns som jag bryter tråden och skulle kanske skapat en ny tråd om propellrar i allmänhet, men varför har en del fartyg propellrar med många blad på, om flera blad skapar förluster?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av Jaramaz » mån 21 jul 2014, 13:27

sangris skrev:Där ser man vad mkt man inte visste......hehe
Jag valde bort min folding för att den var värdelös på backning.
Kanske jag var dum då som inte tog en fast tvåbladigi stället för tre, men Rodahl Marin, som gjorde beräkningen och sålde propellern, sa inget om detta du skriver nu....
Som man ropar får man svar, sägs det ofta. Rodahl har mycket bra rykte, hade du ställt rätt fråga hade du nog fått ett bra råd.
De tvåbladiga folding vi drogs med för 30-xx år sedan var mycket riktigt dåliga bland annat vid backning. Men tekniken går framåt, nya tiders tvåbladiga proppar är riktigt bra, också vid backning.
Så om du har en segelbåt skulle du nog i första hand valt en ny tvåbladig folding, i andra hand en ny fast 2-bladig. (och kanske inte alls en trebladig, nu kommer jag inte ihåg om du skrivit om den uteffekt du har tillgänglig osv).

sangris skrev:Det känns som jag bryter tråden och skulle kanske skapat en ny tråd om propellrar i allmänhet, men varför har en del fartyg propellrar med många blad på, om flera blad skapar förluster?
Jo, seru, Sangris det finns två ämnen som debatteras om och om igen på båtforum världen över:
Ankare och ankring
Propellrar
(därför är inget nytt under solen, sök på detta forum och du kommer att finna en stor mängd inlägg och åsikter om propellrar).

Detta för att bägge dessa styrs av "många" parametrar, och att det alltid blir kompromisser. Detta borde verkligen vara vardagsmat för seglare, där hela segelbåten har starkt beroende av mycket fler parametrar och är resultatet av flerfaldiga kompromisser.

Nu tycker jag att Anders redan har besvarat din fråga, men jag gentar:
Finns det inte plats för större propellrar så tar man till fler blad. Sitter propellern lite illa till, skymd av ett skrov eller så, så kan det också vara värt att ha lite fler blad. Fler blad ger också jämnare gång, vilket nog inte är helt oviktigt med de rent gigantiska proppar som sitter på stora fartyg. En stor propp kan också få väl höga lokala flöden kring bladens toppar.
(Och sedan skulle det inte förvåna om fartygspropellerdimensionering sker på lite annat sätt än för småbåtar).

/J

PS: Anders:, visste väl att du inte skulle kunna hålla fingrarna borta. :wink:

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ny propeller till Compis 28

Inlägg av sangris » mån 21 jul 2014, 16:15

Ja, ingen skugga över Rodahls. Det var inte så jag menade och ekonomin hade en stor roll när jag bytte propeller och som bekant så är folding betydligt dyrare än fasta snurror...

Skriv svar