Autohelm 4000 autopilot för rattstyrning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Autohelm 4000 autopilot för rattstyrning

Inlägg av Darefelt » lör 19 jul 2014, 19:44

Är de någon som vet om de går att byta ut bara "styrenheten" till en modernare som är nmea kompatibel?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Autohelm 4000 autopilot för rattstyrning

Inlägg av Jaramaz » sön 20 jul 2014, 05:02

Raymarine har just nu (eller har precis haft) en kamanj där de erbjuder utbyte av bla styrenheten til en modernare. Det framställdes som ett enastående erbjudande :o


Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med NMEA-kompatibel. Ray kör med sin variant av NMEA, SeaTalk. För NMEA 183 är det relativt enkelt att konvertera, googla! För NMEA 2k är det nog lite besvärligare att konvertera. Antar att du mest är ute efter 183 varianten.

J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Autohelm 4000 autopilot för rattstyrning

Inlägg av Anders S » sön 20 jul 2014, 08:00

Darefelt skrev:Är de någon som vet om de går att byta ut bara "styrenheten" till en modernare som är nmea kompatibel?
Frågan är nu vilken modell du har. En tidig variant hade "allt i ett", dvs den hade kompass och elektronik i en egen låda, och med styrmekanismen kopplad till den lådan. ( http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q= ... 5325620174) Kolla här : http://www.raymarine.com/view/?id=1836

Senare modeller var mer modulärt uppbyggda, med sensorer utanför boxen. De nätverksbryggor som Jaramaz talar om fanns redan tidigt (se manualen för den första, sid 15), men en AP som inte har NMEA 0183 som standard är ganska gammal och det är väl tveksamt om styrmaskinen ("det som vrider ratten") håller måttet efter alla års bruk. Själva styrmaskinen svarar IDAG för större delen av kostnaden för en bra AP, så jag förstår din tanke, men AH4000 använde litet speciella feedback-trick för roderlägesåterföringen. Själva drivenheten kanske kan anpassas (knepigare saker har hänt!) men du lär få ge din (nya) AP-styrenhet en hel uppsättning kurs- rörelse- och rodelägessensorer för att den nya elektroniken skall fungera väl.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Autohelm 4000 autopilot för rattstyrning

Inlägg av peterh » mån 15 sep 2014, 07:56

Darefelt skrev:Är de någon som vet om de går att byta ut bara "styrenheten" till en modernare som är nmea kompatibel?
Ja sannolikt går det bra. Motorn är ju en DC-motor .

Jag har en raymarin S1 "över" då jag uppgraderat till en S3 ( köpt på ebay) och monterat en riktig
motor från jefa istället för wheelpiloten som mest bara krånglade. Men du kan också köpa
en ny för att få alla senaste finesserna.

Vad jag förstår av autohelm 4000 är det den modell med en kuggrem som man "lägger på" resp "av" , den slirar inte
och gör sannolikt ett mycket bättre jobb än den nya "wheel piloten som mest fungerar vi afriktion.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Autohelm 4000 autopilot för rattstyrning

Inlägg av marcusli » ons 17 sep 2014, 10:56

Jag har monterat ur en AH 4000+ och in en SPX-5. Kompassen var idenstisk, motorn på ratten har de moderniserat lite grann men inkråmet och inkopplingen är samma. Instrumentet vet jag ej men ett nytt instryument har större display och kan även användas som repeater för hela Seatalk nätverket.
Seglar Forgus 321 - 1992

Skriv svar