GPS +VHF
GPS +VHF
Jag har dragits med i den nya tekniken och skaffat mig en iPad som komplement till det traditionella sjökortet. För navigeringen med iPad har jag en lös GPS-puck som kopplas till iPaden via bluetooth. Tidigare har jag haft en handburen GPS som jag kopplat ihop med min VHF för att på så vis få med min position vid ett eventuellt nödanrop på VHF (DSC).
Nu blir det ju bökigt att behöva ha dubbla GPS:er, så jag undrar om någon har en ide om hur jag kan få in GPS-puckens signaler till VHF:en? I VHF:en har jag kabel med RS232 kontakt. Finns det någon utrustning som kan ta emot bluetooth-signalen och omvandla den till min RS232? Eller går det lösa på got annat sätt?
Tacksam för hjälp.
Nu blir det ju bökigt att behöva ha dubbla GPS:er, så jag undrar om någon har en ide om hur jag kan få in GPS-puckens signaler till VHF:en? I VHF:en har jag kabel med RS232 kontakt. Finns det någon utrustning som kan ta emot bluetooth-signalen och omvandla den till min RS232? Eller går det lösa på got annat sätt?
Tacksam för hjälp.
Re: GPS +VHF
Sådant finns, men är inte direkt billigt eller enkelt (=en grej till man måste ha igång och kolla). Jag tycker att du kan ha kvar din handburna GPS och ha den kopplad till VHF:en även i fortsättningen. Dt är a) en grej du redan har, b: en grej du vet fungerar, c: en backup till IPaden och d: något att stämma av den andra GPS:en med (och tvärtom).sangris skrev:Jag har dragits med i den nya tekniken och skaffat mig en iPad som komplement till det traditionella sjökortet. För navigeringen med iPad har jag en lös GPS-puck som kopplas till iPaden via bluetooth. Tidigare har jag haft en handburen GPS som jag kopplat ihop med min VHF för att på så vis få med min position vid ett eventuellt nödanrop på VHF (DSC).
Tacksam för hjälp.
Anders S
Jag har köpt en separat GPS-puck som enbart förser VHF-en med GPS info. Så fort radion startas går GPS igång.sangris skrev:Jag har dragits med i den nya tekniken och skaffat mig en iPad som komplement till det traditionella sjökortet. För navigeringen med iPad har jag en lös GPS-puck som kopplas till iPaden via bluetooth. Tidigare har jag haft en handburen GPS som jag kopplat ihop med min VHF för att på så vis få med min position vid ett eventuellt nödanrop på VHF (DSC).
Tacksam för hjälp.
Varför ? Två skäl
: säkerhet ( inga handgrepp behövs, DSC knappen är alltid klar för användning, inga yttre beroenden av t.ex. påslagen navigator)
: redundans ( jag har två av varandra oberoende GPS-er, den i radion visar LONG/LAT via radions display om jag så önskar.
Jag ser inga som helst problem med dubbla ( eller trippla GPS-er), det är lite som att ha 2 njurar, de är ordentligt inkopplade och
behöver inga besvärliga handgrepp för att fungera.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det är klart att två GPS:er är ju dubbel säkerhet.
Peterh, vad heter den GPS:en du har som startar när radion slås på?
Jag tror att det var denna :sangris skrev:Det är klart att två GPS:er är ju dubbel säkerhet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... oc=0&q=gps
för att tillverka +5V använde jag en DC-DC omvandlare från vanson :
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... nson+dc-dc
lite overkill, men för pengarna får jag en kapsling och minimal förbrukning jämfört med en 7805 + kringgrejor.
Min VHF har en +12V för yttre antenn som slås på när man startar radion, denna använder jag att mata vanson
som i sin tur strömförsörjer GPS-pucken.
Pucken i sin tur ligger ovanpå radion, som sitter under däck, men det blir alldeles utmärkt mottagning, så allt är koncentrerat
runt VHF-en.
Oki.... Och hur matar du in gps:ens position till VHF:en då?
Det gör jag intesangris skrev:Oki.... Och hur matar du in gps:ens position till VHF:en då?
GPS-en är enpolig ( rs232) men det är radion med så det går utmärkt.
Aha... Såg inte så noga att det fanns två olika utföranden. En med USB och en med rs232 så jag trodde att du hade USB...
Själv har jag mer än två GPS:er och tycker inte att jag har för många. Varför tycker du att det är bökigt med dubbla GPS:er? GPS:er har tendens att krångla när man behöver dem som mest och då kikar man på "reserven".sangris skrev: Nu blir det ju bökigt att behöva ha dubbla GPS:er, så jag undrar om någon har en ide om hur jag kan få in GPS-puckens signaler till VHF:en?
Dessutom syns iPad tyvärr väldigt dåligt i solljus.