olamar skrev:Nu har vi tittat runt på lite olika Contrast 33 (då vi har seglat denna båt innan) men fick rådet att det är kanske en för mycket skärgårdsseglare för öppet hav vilket vi har nere i Skåne. Hur tänker ni andra vi val av båt för olika typer av vatten?
Jag skulle inte bry mig. Skillnaden mellan en havsseglare och en skärgårdsseglare (hur nu den skillnaden manifesteras) är inte särskilt betydelsefull om man inte avser att segla i besvärligt väder eller över Atlanten eller mer än så. Säger jag helt fräckt. Däremot är skillnaden mellan en tillräckligt riggad, litet lättare båt viktigare då det är lätt eller mellanvind. Det kan ligga mycket i det som ibland sägs: De flesta seglare och segelbåtar funderar mycket oftare på hur man skall kunna få upp mer segel, inte på hur segelytan skall bli mindre". Den skottsäkra båten med den minimalistiska riggen och det tröga, V-formade och sävliga skrovet lockar då till att starta motorn (tidigare) och hur kul är det, om man har segelbåt? (Jag har inget emot att starta motorn, men har på min egen heffaklump både en förhöjd rigg och en flöjlande propeller för att kunna segla även då det blåser mindre än eljest.)
Det är mycket viktigare i skede ett (jag tror ju att ni är nybörjare, och vad det gäller hårt väder, vill förbli detta för obestämd tid - man kan ju som fritidsseglare styra över den saken) att man trivs i båten i lätta och mellanvindar samt i hamn, där man normalt tillbringar mycket tid. Sedan beror det nog en del på var i Skåne man seglar, Öresund är inte särskilt "öppet hav" och på syd- och ostkusten handlar det faktiskt om en grunt och relativt stort innanhav, inte "havet" i den mening man vanligen tänker sig. En sanning jag anammat efter rätt många år är att till havs gungar alla små båtar ungefär lika mycket, och det är också sant att om de drivs hårt kan en del båtar vara mer arbetsamma. Sådant som "behöver inte reva så tidigt" och "tål vind bra" var FÖRR viktiga faktorer för en "havsgående båt", idag kan man ha en rejäl rigg på en relativt lätt båt, bara man har revanordningarna väl i ordning. Med moderna segelmaterial i försegel på rulle och moderna revanordningar till storen är det inte längre en sjömansbragd att reva segel då det börjar blåsa. Man gör det i stället i tid och när en liten gradskillnad i hur båten går i sjön skulle betyda något är man sedan länge i hamn.
När det kanske inträffar att man totalt felbedömt allt som har med väder och sjögång att göra är skillnaden mellan en Contrast 33 och en mer traditionellt utformad, djup, tung och nerriggad båt inte särskilt stor. Det bär inte roligare så det märks just då, utan man får härda ut och göra det rätta (det är ofta att härda ut! Man får tänka sig för innan man går in i pålandshamn med precis alla båtar) oavsett.