Badstegeförslag till Misil 2

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Danielake
Silvermedlem

Badstegeförslag till Misil 2

Inlägg av Danielake » fre 11 jul 2014, 01:37

Då var det en till fråga. Jag och min bror åkte ut och provade den nya motorn och badade idag. Vi hade svårt att komma upp i båten igen. Hur löser man det på ett billigt sätt? Vill inte lägga 3-4 tusen. Jag kanske ska säga att jag väger 110kg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Badstegeförslag till Misil 2

Inlägg av Anders S » fre 11 jul 2014, 13:10

Danielake skrev:Då var det en till fråga. Jag och min bror åkte ut och provade den nya motorn och badade idag. Vi hade svårt att komma upp i båten igen. Hur löser man det på ett billigt sätt? Vill inte lägga 3-4 tusen. Jag kanske ska säga att jag väger 110kg.
Jodu. 130 med våta kläder, i alla fall en kort stund. Bra tänkt att ha en stege till hands till nästa gång.

Litet beroende på hur ditt motorfäste ser ut (Misil II har ibland en lösning integrerad med akterpulpiten) kanske du kan använda en vanlig stege i aluminium som du fäster tillfälligt. En sådan stege kan man ha i mantåget och de tål vatten rätt bra. Annars finns det litet enklare badstegar på Biltema som kan duga ett tag. Problemet är mest att aktern går inåt, så en akterbadstege blir knepig att få till. Jag hade nog satsat på att sätta en relingshake på sidan av en vanlig alu-stege och acceptera att den ser litet grov ut. Sedan sparar man till en dyr-stege efterhand. Men för att komma upp i båten ensam krävs nog mer än en tillfällig badstege.
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 11 jul 2014, 16:02

För mig är badstege en av de viktigaste säkerhets saker som finns på båten.
Det skall gå att fälla i stegen liggandes i vattnet utan hjälp. Snart kommer det en EU lagstiftning kring Detta.

Det finns gott om exempel på folk som inte kommit tillbaka upp i båten efter ett ofrivilligt dopp. Ibland med sambo eller barn kvar i båten som får nöjet att se de sina ge upp utan att kunna hjälpa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 jul 2014, 21:15

MartinM skrev:För mig är badstege en av de viktigaste säkerhets saker som finns på båten.
Det skall gå att fälla i stegen liggandes i vattnet utan hjälp. Snart kommer det en EU lagstiftning kring Detta.

Det finns gott om exempel på folk som inte kommit tillbaka upp i båten efter ett ofrivilligt dopp. Ibland med sambo eller barn kvar i båten som får nöjet att se de sina ge upp utan att kunna hjälpa.

Det händer att folk ramlar i och råkar illa ut. Det vet jag, för jag hittade en sådan olycklig förra året. Men "gott om exempel" vet jag inte om jag håller med om.

Givetvis skall man ha en stege som fungerar. Men vill man inte lägga ut flera tusen, så får man hitta på något alternativ. Ett alternativ kan ju kanske vara en begagnad stege?
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 12 jul 2014, 00:39

Jag köpte något liknande den här på rea till min Misil jag hade. Stegen blev aldrig monterad av mig , men nya ägaren skruvade upp den och det funkade visst. Jag tänkte mig att man kapade den i överkant och borrade om fästena för att passa. Jag hade en påhängsstege som kom med båten i början; funkade dåligt och skulle jag ramlat i låg den ju undanpackad i en stuv till ingen nytta.
http://www.bryggan.nu/BADSTEGE_RFR_2_2_STEG?id=01067
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 12 jul 2014, 06:17

Peter_K skrev:Jag köpte något liknande den här på rea till min Misil jag hade. Stegen blev aldrig monterad av mig , men nya ägaren skruvade upp den och det funkade visst. Jag tänkte mig att man kapade den i överkant och borrade om fästena för att passa. Jag hade en påhängsstege som kom med båten i början; funkade dåligt och skulle jag ramlat i låg den ju undanpackad i en stuv till ingen nytta.
http://www.bryggan.nu/BADSTEGE_RFR_2_2_STEG?id=01067
Pähängsstegar fungerar bara för bad eller om det finns någon kvar i båten. Går man i vattnet då man är ensam hjälper bara fasta stegar. Så är det.
På Misilens akter gäller det ju att få till vinkeln under valvet i akterspegeln. Biltema har något liknande till samma vettiga pris, men denna angavs ju vara justerbar. Med en avkortning upptill blir väl vinkeln ännu bättre.
Anders S

10726
Silvermedlem

Inlägg av 10726 » lör 12 jul 2014, 06:36

Jag har en fin badstege att hänga på akterspegeln som används vid bad,men insåg att den troligen inte hängde dår när den som bäst behövs i samband med ofrivilligt dopp. Så i år kompleyterades aktern med denna relativt billiga men fungerande bad/räddningsstegen.
http://www.vikingyachting.se/Webshop/S% ... terad.aspx
Vet inte om den skulle passa misilen?

/Bosse

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » lör 12 jul 2014, 10:21

Tror att det kan vara en poäng att skilja på några olika varianter och situationer här.

Det mesta som säljs som badstegar går enligt min mening inte tillräckligt djupt för att man skall kunna ta sig upp om man ofrivilligt trillat i vattnet med fullt sjöställ. Det nedersta steget ligger ofta strax under vattenytan. Men för ett planerat bad duger de, bara man inser att de inte kommer att vara till någon hjälp i en nödsituation.

Man kan förstås förlänga en sådan badstege så att den också fungerar i en nödsituation. Den tidigare ägaren till min IF har förlängt en badstege med en teleskopisk stege som går ner nästan en meter under vattenytan. Vet inte hur den fungerar i en nödsituation, men den är betydligt lättare att använda för att komma upp efter ett bad än de kortare varianter jag brukat på andra båtar.

Sedan finns det räddningsstegar, som inte är tänkta som badstegar utan enbart för att få ombord en person som ofrivilligt trillat i. Då finns några olika varianter. 10726 har en länk till en i sitt inlägg, en annan är Plastimos variant http://www.marinaman.se/sakerhet-ombord ... alsearch=1 Vill minnas att den fick rätt bra omdöme i någon båttidning för några år sedan. Om den enkelt kan packas om och återanvändas borde den kanske vara ett tänkbart svar på Danielakes fråga. Fördelen med dessa i en nödsituation är att man kan placera dem midskepps där båtens rörelser är mindre än i aktern.

Lösa aluminiumbadstegar har jag provat, men på den RJ 85 jag seglade då fungerade den dåligt (kom för långt in under båten utan, och var svår att få att sitta kvar), så den fick stanna i hamn efter någon säsong.

Till sist, och möjligen lite off topic, så är det viktigt, framförallt men kanske inte enbart om man ensamseglar, att man skall kunna fälla ut stegen när man ligger i vattnet. Här brister många både fast monterade och lösa stegar.

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » lör 12 jul 2014, 23:14

Vad händer med båten om man trillar över bord när man seglar. Driver den bara om man då släppt rodret? Eller man kanske aldrig behöver stegen om båten seglar iväg och blir mos. :roll:

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 13 jul 2014, 17:51

Danielake skrev:Vad händer med båten om man trillar över bord när man seglar. Driver den bara om man då släppt rodret? Eller man kanske aldrig behöver stegen om båten seglar iväg och blir mos. :roll:
Är du själv är det mycket möjligt att du inte hinner ifatt båten. Men mos blir den sällan, ofta hittas båten drivande.
Är du själv bör du använda säkerhetslina och på så sätt sitta fast i båten. Då hamnar du på utsidan av båten och antagligen akteröver.

Skriv svar