Utombordare varvar inte ut med växel i
Utombordare varvar inte ut med växel i
Hej,
Efter påtryckningar från barnen har gummijolle + motor inhandlats. Vi monterade o provkörde med bra resultat för några dagar sedan. Tre dagar senare så ska vi köra lite igen, motorn är trögstartad men hostar igång. Men med växel i så varvar den inte alls lika mycket som när vi testade tidigare, på lite gas stannar den , jag tycker inte att den går rent heller.
Det är en bättre begagnad Parsune/Neptune 2,6hk 4T. Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att fixa detta?
Motorn har hängt på jollen i tiltat läge i 3 dagar, vriden så att med den sidan som ska vara ner vid transport. Bensinkranen har varit stängd. Det hade läckt ut lite bensin från den inbyggda tanken via dålig packning på tanklocket, kanske pga övertryck i solen.
/Lars
Efter påtryckningar från barnen har gummijolle + motor inhandlats. Vi monterade o provkörde med bra resultat för några dagar sedan. Tre dagar senare så ska vi köra lite igen, motorn är trögstartad men hostar igång. Men med växel i så varvar den inte alls lika mycket som när vi testade tidigare, på lite gas stannar den , jag tycker inte att den går rent heller.
Det är en bättre begagnad Parsune/Neptune 2,6hk 4T. Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att fixa detta?
Motorn har hängt på jollen i tiltat läge i 3 dagar, vriden så att med den sidan som ska vara ner vid transport. Bensinkranen har varit stängd. Det hade läckt ut lite bensin från den inbyggda tanken via dålig packning på tanklocket, kanske pga övertryck i solen.
/Lars
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
finns det nån sk hallgivare kan det vara den
http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor
http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
Innan invärtesmedicinering; externa kontroller:
Kolla oljan i motorn - där finns väl olja och den är väl på nivå? Hur det är på din motor vet jag inte, men det finns motorer som känner av oljenivån och nekar full effekt om oljenivån är tveksam.
Luftskruven? Då går motorn tveksamt och "trögt" även om pumepen (för det kan en sådan motor ha) orkar jobba fram tillräckligt för att den skall gå hjälpligt ett tag.
Ny ellergammal bensin? Gammal bensin kan ställa till med problem, men det kan ny också. Låter löjligt, men "byt bensin" innan annat görs. Nu är det ju en fyrtaktare, du har väl inte olja i bens.... (Fy Anders, inte vara dum...)
Inga tveksamheter med chokereglaget? För mycket (bensin) och för litet (luft) skämmer allt.
Det har väl inte kommit något olämpligt i propellern? En sådan litet pluttmotor kan bromsas märkbart av en fisklina. Alla motorer får då sin packbox förstörd (bra att veta om det händer, inget händer genast men på sikt går det illa).
Tändstiftet, inget problem där?
Sedan blir det knepigare. Men har motorn blivit konstig på tre dagar utan användande borde det vara något som hänt de tre dagarna, och då ligger bränsleproblem (som kan ha varit latenta) nära till hands.
Kolla oljan i motorn - där finns väl olja och den är väl på nivå? Hur det är på din motor vet jag inte, men det finns motorer som känner av oljenivån och nekar full effekt om oljenivån är tveksam.
Luftskruven? Då går motorn tveksamt och "trögt" även om pumepen (för det kan en sådan motor ha) orkar jobba fram tillräckligt för att den skall gå hjälpligt ett tag.
Ny ellergammal bensin? Gammal bensin kan ställa till med problem, men det kan ny också. Låter löjligt, men "byt bensin" innan annat görs. Nu är det ju en fyrtaktare, du har väl inte olja i bens.... (Fy Anders, inte vara dum...)
Inga tveksamheter med chokereglaget? För mycket (bensin) och för litet (luft) skämmer allt.
Det har väl inte kommit något olämpligt i propellern? En sådan litet pluttmotor kan bromsas märkbart av en fisklina. Alla motorer får då sin packbox förstörd (bra att veta om det händer, inget händer genast men på sikt går det illa).
Tändstiftet, inget problem där?
Sedan blir det knepigare. Men har motorn blivit konstig på tre dagar utan användande borde det vara något som hänt de tre dagarna, och då ligger bränsleproblem (som kan ha varit latenta) nära till hands.
Anders S
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
Tack, bra att det kom en del förslag, låt mig gå igenom dem
Oljenivå
Kollade den och möjligtvis är där för mycket olja. Det är ett "fönster" man ska kolla på, där är fullt så jag öppnade påfyllningslockwt o jag tycker att nivån är högre än vad fönstert kan visa. Funderade på om det läckt in bensin i oljan o det är därför nivån är hög?
Luftskruven
Lossad, men det kanske något som fastnat, ska kolla o köra med locket av
Bensin
Blanding mellan gammal (från förra ägaren) och ny 4T bensin från Biltema. Tycker du jag ska byta trots att de funkade utmärkt innan 3 dagars vila?
Chokereglaget
Intryckt , motorn dör om man har det utdraget. Men det klart att något kan ha gått sönder i mekanismen så att det inte fungerar som det ska
Trassel i proppeller
Osannolikt men ska kolla upp det
Tändstift
Hur kollar man om det är OK? Köper ett nytt o testar?
Hallgivare
Vilken funktion har den / skulle den ha i motorn?
/Lars
Oljenivå
Kollade den och möjligtvis är där för mycket olja. Det är ett "fönster" man ska kolla på, där är fullt så jag öppnade påfyllningslockwt o jag tycker att nivån är högre än vad fönstert kan visa. Funderade på om det läckt in bensin i oljan o det är därför nivån är hög?
Luftskruven
Lossad, men det kanske något som fastnat, ska kolla o köra med locket av
Bensin
Blanding mellan gammal (från förra ägaren) och ny 4T bensin från Biltema. Tycker du jag ska byta trots att de funkade utmärkt innan 3 dagars vila?
Chokereglaget
Intryckt , motorn dör om man har det utdraget. Men det klart att något kan ha gått sönder i mekanismen så att det inte fungerar som det ska
Trassel i proppeller
Osannolikt men ska kolla upp det
Tändstift
Hur kollar man om det är OK? Köper ett nytt o testar?
Hallgivare
Vilken funktion har den / skulle den ha i motorn?
/Lars
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
Det vanligaste användningsområdet för hallgivare i motorstyrningssammanhang är som kamlägesgivare..var man ligger i förbränningscykeln
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
Låter som ett igensatt förgasarmunstyck ( stannar om choken trycks in).LasseT skrev:Tack, bra att det kom en del förslag, låt mig gå igenom dem
Oljenivå
Kollade den och möjligtvis är där för mycket olja. Det är ett "fönster" man ska kolla på, där är fullt så jag öppnade påfyllningslockwt o jag tycker att nivån är högre än vad fönstert kan visa. Funderade på om det läckt in bensin i oljan o det är därför nivån är hög?
Luftskruven
Lossad, men det kanske något som fastnat, ska kolla o köra med locket av
Bensin
Blanding mellan gammal (från förra ägaren) och ny 4T bensin från Biltema. Tycker du jag ska byta trots att de funkade utmärkt innan 3 dagars vila?
Chokereglaget
Intryckt , motorn dör om man har det utdraget. Men det klart att något kan ha gått sönder i mekanismen så att det inte fungerar som det ska
Trassel i proppeller
Osannolikt men ska kolla upp det
Tändstift
Hur kollar man om det är OK? Köper ett nytt o testar?
Hallgivare
Vilken funktion har den / skulle den ha i motorn?
/Lars
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
På min gamla 2-hästare skar lagret till propelleraxeln (lagret längst in i växelhuset). Motorn fungerade ändå ganska länge, men den fick mycket sämre effekt eftersom allt gick trögare. Till slut gick brytpinnen då någon kula kilade fast sig...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
Nu vill jag inte uppmuntra till mekaniska överdåd, men sonens (litet enklare, tvåtakt) trehästare till H-båten fik en liknande effekt för litet sedan. En isärtagning och genomblåsning av förgasaren (som är löjligt enkel på denna motor) botade problemet. Dess anledning är okänd, för det inträffade i samband med att han hällde på ny bensin, med rätt dos olja då tanken körts torr och tom. Det kändes rätt otippat att det skulle vara bensinen, men det kan mycket väl tänkas att ny bensin (Lasse skrev Biltema, jag antar då alkylatbensin) kan lösa någon beläggning som funnits latent. (Bensin innehåller 10 % sprit som kan ha lösningskraft, alkylatbensin är ren och kan kanske ha "lösningskraft" den också).
Men innan man skruvar skall man kolla allt annat, trägen vinner. Det är förstås inget större fel på motorn, varför skulle det vara det?
Men innan man skruvar skall man kolla allt annat, trägen vinner. Det är förstås inget större fel på motorn, varför skulle det vara det?
Anders S
Re: Utombordare varvar inte ut med växel i
peterh skrev: Låter som ett igensatt förgasarmunstyck ( stannar om choken trycks in).
Aha, vi börjar kanske närma oss pudelns kärna ...Anders S skrev:Nu vill jag inte ... En isärtagning och genomblåsning av förgasaren (som är löjligt enkel på denna motor) botade problemet.
Men det gär att lära sig än mer:
Det är aldrig bra att köra tanken tom. Då får man med all skit som legat och skvalpat i botten, rakt in i förgasaren.Anders S skrev:... det inträffade i samband med att ..... tanken körts torr och tom.
Lärde jag mig då jag körde gamla bilar under studentåren.
På tvåtaktare är det ofta förgasaren när motorn går ojämnt. Vill man ge sig på det hela är det bäst att vara på landbacken, gärna med ett bra underlag där det går lätt att hitta alla fjädrar som plötsligt sprätter iväg.
/J