Motorn tappar varv
Motorn tappar varv
Hej
När dieselmotorn (Sole 29) blir ordentligt varm (ca 30 min marschfart 2000 rpm) tappar den varv och börjar gå ojämnt varierande mellan 1000 och 2000 rpm. På låga varv (upp till ca 1300) går den fortsatt jämnt. Detta har varit lika tre gånger senaste veckan. Har kollat förfiltret - ingen ansamling av gegga där i varje fall - så borde inte vara nåt sånt problem.
Nån som varit med om detta? Nån som har en bra förklaring?
Suger luft pga nån packning eller annat som när det blir varmt inte längre håller tätt? Möjligen en packning i förfiltret som inte ser optimal ut.
Tips på sätt att felsöka?
Hälsningar
Anders
När dieselmotorn (Sole 29) blir ordentligt varm (ca 30 min marschfart 2000 rpm) tappar den varv och börjar gå ojämnt varierande mellan 1000 och 2000 rpm. På låga varv (upp till ca 1300) går den fortsatt jämnt. Detta har varit lika tre gånger senaste veckan. Har kollat förfiltret - ingen ansamling av gegga där i varje fall - så borde inte vara nåt sånt problem.
Nån som varit med om detta? Nån som har en bra förklaring?
Suger luft pga nån packning eller annat som när det blir varmt inte längre håller tätt? Möjligen en packning i förfiltret som inte ser optimal ut.
Tips på sätt att felsöka?
Hälsningar
Anders
Re: Motorn tappar varv
Kan vara en slang som det blivit torrsprickor i. Solé har bränsleslangar ovanpå motorn som är armerade, där ser man inte vad som händer med slangen. Inget ovanligt fel på dessa motorer.
Hej, det kan ochså vara ett värme/ventilationsproblem. Blir motorrummet för varmt så blir också dieseloljan för varm och därmed för tunn och dieselpumpen orkar inte hålla upp trycket.
Pröva med att köra med öppen motorlucka och se om problemet försvinner.
Jag har haft liknande problem.
Pröva med att köra med öppen motorlucka och se om problemet försvinner.
Jag har haft liknande problem.
Har upplevt samma symptom. Kollade förfiltret, rent och fint.
Gick vidare till stigarröret i tanken. Tog ur detta och fann en redig klump med gegga på det filter som satt i änden på röret nere i tanken. Gjorde rent och sedan gick det bra igen.
Gick vidare till stigarröret i tanken. Tog ur detta och fann en redig klump med gegga på det filter som satt i änden på röret nere i tanken. Gjorde rent och sedan gick det bra igen.
Tack för svaren. Har lite att fundera på och jobba med. Motorn verkar onekligen rätt ordentligt varm när det börjar trassla så jag ska kolla det först.
Titta även på tankens luftning.
Tät luftning, efter en stund orkar inte matarpumpen suga tillräckligt.
Misstänker man "tankfel"? Koppla in en lös tank, dunk eller utombordartank provisoriskt.
Tät luftning, efter en stund orkar inte matarpumpen suga tillräckligt.
Misstänker man "tankfel"? Koppla in en lös tank, dunk eller utombordartank provisoriskt.
Nu är det hela löst: Vattenavskiljarens plastkopp (i botten) hade spruckit kring skruven/avtappningen (gammal och/eller blivit åtdragen för hårt) och där läckte det in luft.