Batterikapacitet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Batterikapacitet

Inlägg av T » tis 24 jun 2014, 20:45

Jag ska köpa ett par nya batterier. Jag ser just nu två alternativ (fast jag egentligen redan bestämt mig för det ena).
Det ena alternativet (gel) har en kapacitet angiven som 85 Ah och en annan kapacitet angiven som 950 Wh.
För det andra alternativet (AGM) är de båda kapaciteterna 92 Ah resp. 800 Wh.

För väldigt länge sen, när jag gick i skolan, fick jag lära mig att P = U * I, dvs. Watt = Volt * Ampere.
När det kommer till batterier finns uppenbarligen ytterligare nån faktor, vilken är den och hur beräknas den? Av exemplen ovan inses att faktorn dessutom är olika för olika batterityper.

:o
/T

peterh
Diamantmedlem

Re: Batterikapacitet

Inlägg av peterh » tis 24 jun 2014, 21:06

T skrev:Jag ska köpa ett par nya batterier. Jag ser just nu två alternativ (fast jag egentligen redan bestämt mig för det ena).
Det ena alternativet (gel) har en kapacitet angiven som 85 Ah och en annan kapacitet angiven som 950 Wh.

För väldigt länge sen, när jag gick i skolan, fick jag lära mig att P = U * I, dvs. Watt = Volt * Ampere.
När det kommer till batterier finns uppenbarligen ytterligare nån faktor, vilken är den och hur beräknas den? Av exemplen ovan inses att faktorn dessutom är olika för olika batterityper.

/T
kapaciteten är beroende på urladdningshastigheten, lägre hastighet större capacitet. Så att ange capaciteten utan att ange
strömmen t.ex c/10 är näst intill meningslöst. Man kan lika gärna välja batteri efter vikten ( eller färgen på dekalerna).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 24 jun 2014, 21:24

peterh skrev:
T skrev:Jag ska köpa ett par nya batterier. Jag ser just nu två alternativ (fast jag egentligen redan bestämt mig för det ena).

/T
kapaciteten är beroende på urladdningshastigheten, lägre hastighet större capacitet. Så att ange capaciteten utan att ange
strömmen t.ex c/10 är näst intill meningslöst. Man kan lika gärna välja batteri efter vikten ( eller färgen på dekalerna).
Tack för ett bra, tydligt och uttömmande svar. Även om det inte var ett svar på frågan.

/T

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 25 jun 2014, 03:37

Effekt (W. Watt) år P = U * I, Energi (Wh, Wattimmar) är W = P * t = U * I * t där t är tid. Batteriers kapacitet, dvs energiinnehåll, anges i Ah, dvs den ström som batteriet kan leverera under 1 h. I ditt fall så är energiinnehållet i 85 Ah batteriet W = 85 * 12 * 1 = 1020 Wh. Det andra fallet så I * t = W / U = 850 / 12 = 71 Ah.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 25 jun 2014, 06:24

Ah och Wh hänger ihop (åtminstone nästan :) ) det är bara att dividera Wh med spänningen så får man Ah.
85 Ah = 950 Wh / 12V = 79 Ah
92 Ah = 800 Wh / 12V = 66 Ah
Kan hålla med om att det är lite märkliga siffror på olika batterier
Ah mäts genom att man belastar ett batteri så att det efter 20 timmar når en spänning på 10,5 V. Hur många watt man får ut av batteriet under denna tid finns inte beskrivet nånstans, vad jag kan finna.
Vid en given belastning sjunker spänningen efter hand och ger mindre effektutveckling, kanske detta är orsaken till att ekvationen inte stämmer helt.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 25 jun 2014, 06:42

Det finns ju många formler inom den elektriska värden.

Sen är det en viss skillnad på teori och praktik.

Ett startbatteri skall ju kunna lämna en hög ström under en kort tid till skillnad från förbrukningsbatterierna som i regel måste lämna relativt små strömmar under lång tid och dessutom, speciellt i en segelbåt, riskerar att djupurladdas oftare. Är jag ute och seglar, slutar jag ju inte med det bara för att jag laddat ur batterierna med 50%.

När jag bytte min batteribank förra året valde jag AMG- batteri från BILTEMA av den enkla anledningen att de kan placeras hur som helst i båten.

Tidigare hade jag vanlig Marin/fritidsbatteri 3x 75 Ah. Det var det som fick plats. Våta blybatteri skall stå tvärs i en segelbåt, för att inte blyplattorna skall ha så stor risk att stå torra när det lutar.

Eftersom AGM-batterier kan stå på vilken ledd som helst, fick jag plats med 3x95 Ah, vilket ju innebär att jag fick ca 150/160 Ah att förbruka i stället för ca 110/120 Ah. Jag skulle tom fått plats med ett 70 Ah AMG-batteri ytterligare.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 jun 2014, 07:36

/T
Möjligen tänker du på Peukertfaktorn. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law ). I korthet innebär den att batteriets kapacitet över tid blir större vid små strömuttag( 1A *100 timmar är gynnsammare än 100A * en timme). Då betyder det att om man räknar på att försörja tunga förbrukare, så får samma batteri lägre kapacitet än om man räknar på att försörja lättare förbrukning. Genom att välja olika belastningsfall kan man då få (ibland radikalt) annorlunda värden. En gissning är då att ditt första exempel är beräknat med ett mindre strömuttag än ditt andra exempel. Båda kan vara helt korrekta. En annan gissning är att batterierna kan vara en smula olika uppbyggda, och att batterikemin ser litet annorlunda ut, beroende på belastningsfall. Den standardiserade urladdningskurvan är mest till för att få ett likformigt testverktyg, det finns egentligen inget som säger att den kurvan är relevant för segelbåtsbruk.

Som en randanmärkning: AGM och Gel-batterier använder sig av två varianterr för att kunna ha tunna plattor med mycket aktiv yta (gelen respektive glasmattan är stöd för plattorna, som rör sig en del då man tar ut effekt) - det är större skillnader beroende på hur plattorna legererats och hur kemin i så fall ändrats. Så vill man ha koll för att optimera laddningen, så läser man på i tillverkarens datablad och går inte på enbart konstruktionsprincipen.

Vilket batteri är bättre? Det trista är att man inte kan veta. Det batteri som lever längst och ger mest "batteri-för-pengarna" skulle jag välja, och det framgår ju inte av dessa data. I min egen båt har jag funnit att "vanliga batterier" som kan fyllas på vid behov ger mest ampere-per-krona och i mitt eget fall, rimlig besvärsfrihet (men jag tycker inte det är hela världen att kolla batterierna ett par gånger under sommarhalvåret).

Bekymmersfrihet, slitstyrka, enkelt underhåll och "tål att glömmas bort"-faktorn är förmodligen av värde för alla som seglar mer än mekar. Vi är alla olika.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 25 jun 2014, 08:31

Anders S skrev:

/T
Möjligen tänker du på Peukertfaktorn. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law ). I korthet innebär den att batteriets kapacitet över tid blir större vid små strömuttag( 1A *100 timmar är gynnsammare än 100A * en timme). Då betyder det att om man räknar på att försörja tunga förbrukare, så får samma batteri lägre kapacitet än om man räknar på att försörja lättare förbrukning. Genom att välja olika belastningsfall kan man då få (ibland radikalt) annorlunda värden. En gissning är då att ditt första exempel är beräknat med ett mindre strömuttag än ditt andra exempel. Båda kan vara helt korrekta. En annan gissning är att batterierna kan vara en smula olika uppbyggda, och att batterikemin ser litet annorlunda ut, beroende på belastningsfall. Den standardiserade urladdningskurvan är mest till för att få ett likformigt testverktyg, det finns egentligen inget som säger att den kurvan är relevant för segelbåtsbruk.

Som en randanmärkning: AGM och Gel-batterier använder sig av två varianterr för att kunna ha tunna plattor med mycket aktiv yta (gelen respektive glasmattan är stöd för plattorna, som rör sig en del då man tar ut effekt) - det är större skillnader beroende på hur plattorna legererats och hur kemin i så fall ändrats. Så vill man ha koll för att optimera laddningen, så läser man på i tillverkarens datablad och går inte på enbart konstruktionsprincipen.

Vilket batteri är bättre? Det trista är att man inte kan veta. Det batteri som lever längst och ger mest "batteri-för-pengarna" skulle jag välja, och det framgår ju inte av dessa data. I min egen båt har jag funnit att "vanliga batterier" som kan fyllas på vid behov ger mest ampere-per-krona och i mitt eget fall, rimlig besvärsfrihet (men jag tycker inte det är hela världen att kolla batterierna ett par gånger under sommarhalvåret).

Bekymmersfrihet, slitstyrka, enkelt underhåll och "tål att glömmas bort"-faktorn är förmodligen av värde för alla som seglar mer än mekar. Vi är alla olika.
Ärligt talat tänker jag inte alls, särskilt inte på Peukert. Kanske var det därför jag frågade?
Tillverkaren (Exide) ger på sin hemsida en del förklaringar till begreppen. Har jag just konstaterat.
Räknat på antalet möjliga djupurladdningar framstår gelbatterier som prisvärda, jämfört med andra. Mina nuvarande gelbatterier gör nu sin fjortonde säsong men jag är lite tveksam till deras kapacitet. Det går lite för fort att ladda ur och även lite för fort att ladda upp. Laddningstillståndet övervakas av en Nasa BM1, kanske är det den som lurar mig lite men batterierna är avskrivna så jag köper nytt. Skulle dom visa sig vara ok kan jag ha dom i reserv eller sälja dom till nån behövande.

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 jun 2014, 09:18

T skrev: Mina nuvarande gelbatterier gör nu sin fjortonde säsong men jag är lite tveksam till deras kapacitet. Det går lite för fort att ladda ur och även lite för fort att ladda upp. Laddningstillståndet övervakas av en Nasa BM1, kanske är det den som lurar mig lite men batterierna är avskrivna så jag köper nytt. Skulle dom visa sig vara ok kan jag ha dom i reserv eller sälja dom till nån behövande.

/T
Då känns det ju som man kan säga två saker:

1. De batterierna är inte skyldiga dig särskilt mycket, även om de säger godnatt redan i morgon. 14 år låter alldeles utmärkt.
2. Har man så goda erfarenheterna av ett märke och en modell skall det ju mycket till för att välja något annat nästa gång.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 25 jun 2014, 17:58

Fjorton säsonger är ju rätt svårslaget, tror jag iaf. Är det exide gelbatterier, eller vilket fabrikat har du nu? Låter som ett intressant val för mig nästa gång.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 25 jun 2014, 18:29

Spider skrev:Fjorton säsonger är ju rätt svårslaget, tror jag iaf. Är det exide gelbatterier, eller vilket fabrikat har du nu? Låter som ett intressant val för mig nästa gång.
Vid närmare eftertanke så är det bara tretton säsonger, beklagar felräkningen, jag tror jag räknade höger tumme två gånger.
Det är Exide 85 Ah Gel det handlar om. Det finns förvisso andra fabrikat av gelbatterier också men för mig är Exide ett enkelt val när alla mått redan stämmer. Bara att lyfta av polskorna, skifta batterier och sen sätta på dom igen.

/T

Skriv svar