MD7B startar trögd
MD7B startar trögd
Hej, Min md7b startar trögt när den är kall. Men om jag drar upp en manöverspak (840203-4), vrider några varv och stänger ner spaken så startar den fint efter någon sekund. Spaken sitter på ovansidan ventilkåpan och jag vet inte vilken funktion den har. Men när den är upplyft så vrids motorn lätt. När motorn är varm startar den lätt. Vad kan kan man göra för att motorn skall starta direkt utan att man behöver lyfta och stänga av manöverspaken? Skall ventiler justeras eller något annat?
Re: MD7B startar trögd
Spaken du beskriver lär vara ventillyftaren och används vanligtvis om/när man behöver vevstarta sin motor. Man lyfter på ventilen för att ta bort kompressionen och därigenom orka veva runt den. När man fått "snurr" på den så släpper man ner vetillyftaren och hoppas att den skall gå igång.
Du skriver "vrider några varv" - på vad? Svänghjulet...?
I så fall kanske det är så enkelt att du genom att snurra runt det så pumpar du fram bränsle (mekanisk dieselpump).
Kanske nåt läckage (pga slitage) i dieselpumpen.
Du skriver "vrider några varv" - på vad? Svänghjulet...?
I så fall kanske det är så enkelt att du genom att snurra runt det så pumpar du fram bränsle (mekanisk dieselpump).
Kanske nåt läckage (pga slitage) i dieselpumpen.
Re: MD7B startar trögd
Tack för svaret HansH. Jag vrider några varv med hjälp av startmotorn med manöverspak i uppläget. Därefter stänger jag ner spaken och startar med startmotorn och då går motorn igång direkt. Men om jag inte använder manöverspak så startar MD7an motvilligt efter flera startförsök (kanske ett par minuter). Bränslepump har ett nytt utbyt membran, så det är nog ok. Men det kan vara så att bränslet måste pumpas fram ändå för att det försvinner vid stillaståendet. Hur kan man kolla det?
HansH skrev:Spaken du beskriver lär vara ventillyftaren och används vanligtvis om/när man behöver vevstarta sin motor. Man lyfter på ventilen för att ta bort kompressionen och därigenom orka veva runt den. När man fått "snurr" på den så släpper man ner vetillyftaren och hoppas att den skall gå igång.
Du skriver "vrider några varv" - på vad? Svänghjulet...?
I så fall kanske det är så enkelt att du genom att snurra runt det så pumpar du fram bränsle (mekanisk dieselpump).
Kanske nåt läckage (pga slitage) i dieselpumpen.
Re: MD7B startar trögd
Det här skall vi nog reda ut:mikolajf skrev:Tack för svaret HansH. Jag vrider några varv med hjälp av startmotorn med manöverspak i uppläget. Därefter stänger jag ner spaken och startar med startmotorn och då går motorn igång direkt. Men om jag inte använder manöverspak så startar MD7an motvilligt efter flera startförsök (kanske ett par minuter). Bränslepump har ett nytt utbyt membran, så det är nog ok. Men det kan vara så att bränslet måste pumpas fram ändå för att det försvinner vid stillaståendet. Hur kan man kolla det?
HansH skrev:Spaken du beskriver lär vara ventillyftaren och används vanligtvis om/när man behöver vevstarta sin motor. Man lyfter på ventilen för att ta bort kompressionen och därigenom orka veva runt den. När man fått "snurr" på den så släpper man ner vetillyftaren och hoppas att den skall gå igång.
Du skriver "vrider några varv" - på vad? Svänghjulet...?
I så fall kanske det är så enkelt att du genom att snurra runt det så pumpar du fram bränsle (mekanisk dieselpump).
Kanske nåt läckage (pga slitage) i dieselpumpen.
1. Vet du hur kallstarten fungerar på din motor? Detta ser man i handboken. Här: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=md7 (Här påstås det att kallstarten är automatisk. Normalt brukar kalla dieslar starta lättare med fet blandning, varvid man prövar att ge pådrag, så att det kommer mycket bränsle vid kall motor.
2. Dekompressionsventilen anges vara till för att underlätta kallstart. Den fungerar genom att lyfta en ventil så att kompressionen uteblir, varvid motorn går lätt. Ordet är "lätt" eftersom en (is)kall motor inte alltid går så lätt. Men skulle man få för sig att veva igång motorn är det nödvändigt med en sådan ventil. Givetvis hjälper den till även vid elstart.
Är det så att du behöver den här dekomprimeringen för att få igång motorn då den är kall SÅ HÄR ÅRS, skulle jag dra slutsatsen att a) motorn är hyfsat tät (eftersom den "håller emot"), b) det kan vara fel på batteriet eller c) det kan vara fel på startmotorn eller ledningarna dit. Att motorn till slut startar tyder på att det inte är "snärt" i startfunktionen snarare än bränslebrist (indikation: fungerar tydligen smidigt vid dekompression, tar tid då man kör vanligt) - men en enkel koll är "hur många varv måste motorn snurra innan den börjar tända". Med dekomprimeringen aktiverad spinner den nog på ganska bra och behövs det alltid lika många varv (fort eller långsamt) pekar det på att bränslet inte är framme.
En krigslösning är att ha en extra startknapp i motorrummet, så du kan starta ensam med dekompressonshandtaget, men börja med kolla batteriet (mät), och kolla alla anslutningar och plusledningen till startmotorn (startreläet) och jordförbindelser/minusledning. Därefter kollar du så att bränsle alltid finns. En läckande matarpump kan ge de här symptomen, och bara för att du bytt membran behöver den inte vara tät (been there, done that... )- det finns en backventil i pumpen också. Dessvärre kan också en läckande insprutningspump ge samma problem, och det är inte lika lätt att meka rätt på.
Anders S
Re: MD7B startar trögd
Hej Anders S. Tack för viktiga synpunkter. Det är nog automatisk kallstart på min MD7B, så jag kan inte påverka tändningen. Jag har förstått att dekompressionen påverkas av manöverspak. Batterierna är inte nya men fullt laddade (har även batteriladdare på när jag startar). Det är dock fullt möjligt att de saknar "kläm" p.g.a. åldern. Jag skall mäta spänningsfall på ledningarna till starmotorn (motorn utbytt för två år sedan). Har dock en känsla av att bränslet "försvinner" vid stillastående på ett mystiskt sätt och måste pumpas upp vid kallstart. Först då startar motorn. Vet inte hur kan man hitta var? Matarpumpen kan också vara otätt även om den verkar fungera väl.
1. Vet du hur kallstarten fungerar på din motor? Detta ser man i handboken. Här: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=md7 (Här påstås det att kallstarten är automatisk. Normalt brukar kalla dieslar starta lättare med fet blandning, varvid man prövar att ge pådrag, så att det kommer mycket bränsle vid kall motor.
2. Dekompressionsventilen anges vara till för att underlätta kallstart. Den fungerar genom att lyfta en ventil så att kompressionen uteblir, varvid motorn går lätt. Ordet är "lätt" eftersom en (is)kall motor inte alltid går så lätt. Men skulle man få för sig att veva igång motorn är det nödvändigt med en sådan ventil. Givetvis hjälper den till även vid elstart.
Är det så att du behöver den här dekomprimeringen för att få igång motorn då den är kall SÅ HÄR ÅRS, skulle jag dra slutsatsen att a) motorn är hyfsat tät (eftersom den "håller emot"), b) det kan vara fel på batteriet eller c) det kan vara fel på startmotorn eller ledningarna dit. Att motorn till slut startar tyder på att det inte är "snärt" i startfunktionen snarare än bränslebrist (indikation: fungerar tydligen smidigt vid dekompression, tar tid då man kör vanligt) - men en enkel koll är "hur många varv måste motorn snurra innan den börjar tända". Med dekomprimeringen aktiverad spinner den nog på ganska bra och behövs det alltid lika många varv (fort eller långsamt) pekar det på att bränslet inte är framme.
En krigslösning är att ha en extra startknapp i motorrummet, så du kan starta ensam med dekompressonshandtaget, men börja med kolla batteriet (mät), och kolla alla anslutningar och plusledningen till startmotorn (startreläet) och jordförbindelser/minusledning. Därefter kollar du så att bränsle alltid finns. En läckande matarpump kan ge de här symptomen, och bara för att du bytt membran behöver den inte vara tät (been there, done that... )- det finns en backventil i pumpen också. Dessvärre kan också en läckande insprutningspump ge samma problem, och det är inte lika lätt att meka rätt på.[/quote]
1. Vet du hur kallstarten fungerar på din motor? Detta ser man i handboken. Här: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=md7 (Här påstås det att kallstarten är automatisk. Normalt brukar kalla dieslar starta lättare med fet blandning, varvid man prövar att ge pådrag, så att det kommer mycket bränsle vid kall motor.
2. Dekompressionsventilen anges vara till för att underlätta kallstart. Den fungerar genom att lyfta en ventil så att kompressionen uteblir, varvid motorn går lätt. Ordet är "lätt" eftersom en (is)kall motor inte alltid går så lätt. Men skulle man få för sig att veva igång motorn är det nödvändigt med en sådan ventil. Givetvis hjälper den till även vid elstart.
Är det så att du behöver den här dekomprimeringen för att få igång motorn då den är kall SÅ HÄR ÅRS, skulle jag dra slutsatsen att a) motorn är hyfsat tät (eftersom den "håller emot"), b) det kan vara fel på batteriet eller c) det kan vara fel på startmotorn eller ledningarna dit. Att motorn till slut startar tyder på att det inte är "snärt" i startfunktionen snarare än bränslebrist (indikation: fungerar tydligen smidigt vid dekompression, tar tid då man kör vanligt) - men en enkel koll är "hur många varv måste motorn snurra innan den börjar tända". Med dekomprimeringen aktiverad spinner den nog på ganska bra och behövs det alltid lika många varv (fort eller långsamt) pekar det på att bränslet inte är framme.
En krigslösning är att ha en extra startknapp i motorrummet, så du kan starta ensam med dekompressonshandtaget, men börja med kolla batteriet (mät), och kolla alla anslutningar och plusledningen till startmotorn (startreläet) och jordförbindelser/minusledning. Därefter kollar du så att bränsle alltid finns. En läckande matarpump kan ge de här symptomen, och bara för att du bytt membran behöver den inte vara tät (been there, done that... )- det finns en backventil i pumpen också. Dessvärre kan också en läckande insprutningspump ge samma problem, och det är inte lika lätt att meka rätt på.[/quote]
Re: MD7B startar trögd
Kan det vara så att dekompressionsmekanismen aktiverat kallstaren ? Finns det någon mekanisk koppling till insprutningspumpen?
Jag har ett svagt minne att man skall kallstarta en md7 med att dra upp gasen, minns jag fel?
Jag har ett svagt minne att man skall kallstarta en md7 med att dra upp gasen, minns jag fel?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: MD7B startar trögd
Jag vet inte om det finns någon mekanisk koppling mellan dekompressionsmekanismen och insprutningspumpen (jag tror inte det finns), men när jag startar försöker jag alltid dra upp gasen lite. Det brukar hjälpa.
peterh skrev:Kan det vara så att dekompressionsmekanismen aktiverat kallstaren ? Finns det någon mekanisk koppling till insprutningspumpen?
Jag har ett svagt minne att man skall kallstarta en md7 med att dra upp gasen, minns jag fel?
Re: MD7B startar trögd
Hade samma problem med min 2002:a till jag hittade startmetoden för kall motor.
Halv gas, ett - två drag i dödaren. Sedan tryck på startknappen. Startar alltid direkt med denna metod. Kanske fungerar det på en MD7 också. Det är ju trots allt en Penta.
Halv gas, ett - två drag i dödaren. Sedan tryck på startknappen. Startar alltid direkt med denna metod. Kanske fungerar det på en MD7 också. Det är ju trots allt en Penta.
Re: MD7B startar trögd
Min gamla MD7B starter omedelbart, även på vintertid. Om motorn är OK, så behövs ingen specialprocedurer med dekompression, gaspådrag och dylikt. Dårlig kompression kan vara ett grund, slitne kolvar eller ventiler som bör renoveras.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Re: MD7B startar trögd
Menar du två drag i avstångningsvajern? Jag provade detta och motorn startade ganska bra....
b_syrsa skrev:Hade samma problem med min 2002:a till jag hittade startmetoden för kall motor.
Halv gas, ett - två drag i dödaren. Sedan tryck på startknappen. Startar alltid direkt med denna metod. Kanske fungerar det på en MD7 också. Det är ju trots allt en Penta.
Re: MD7B startar trögd
Teoretiskt, ja. Ventiler är renoverade, topplocket slipat och insprutningspump genomgången och justerad. Jag har inte kollat kompressionen. Saknar mätare/kompressionsverktyg.
hhmcsv skrev:Min gamla MD7B starter omedelbart, även på vintertid. Om motorn är OK, så behövs ingen specialprocedurer med dekompression, gaspådrag och dylikt. Dårlig kompression kan vara ett grund, slitne kolvar eller ventiler som bör renoveras.
Re: MD7B startar trögd
Är det så att motorn går trögt som om det är dålig kräm i batterierna, eller snurrar den i normal hastighet men vill inte starta? I min gummas Facil sitter en MD5 som har liknande märkligt beteende, den går jättetrögt när det är vår och kallt i vattnet, när vatten temperaturen stigit så startar den hur lätt dom helst. Men det är mycket låg fart på startmotorn vid kallt vatten på den motorn, trots nya batterier.
Re: MD7B startar trögd
Startmotorn är ny sedan två år, men batterierna är något år gamla. Men jag laddar batterierna och försöker starta med laddaren på - det kan också vara kontaktproblem på ledningarna. Skall mäta spänningsfall mellan batteripolerna och starmotor. Skall även kolla jordkabeln.
Spider skrev:Är det så att motorn går trögt som om det är dålig kräm i batterierna, eller snurrar den i normal hastighet men vill inte starta? I min gummas Facil sitter en MD5 som har liknande märkligt beteende, den går jättetrögt när det är vår och kallt i vattnet, när vatten temperaturen stigit så startar den hur lätt dom helst. Men det är mycket låg fart på startmotorn vid kallt vatten på den motorn, trots nya batterier.
Re: MD7B startar trögd
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48
Re: MD7B startar trögd
Gör inte det om du inte har väldigt gods skäl för details. Jag har själv en MD7B I min Maxi 87. Beroende på motor status skiljer startvilligheten. Viktigt är att det är bra fart på start motors, det kan du som sagts ovan hjälpa till med att använda ventillyftarspaken och att när man uppnåt bra startmotorvartal direct fälla ner spake not utan att släppa nyckeln från startläget. Det här for drar förståss oftast 2 personer. Vid mycket kall motor starter jag alltid med full gas och direct när motors tänder drar jag ner till strax över tomgång, det motsvarar kallstartreglaget. Obs att det gäller att inte låta motors Rusa upp när den är kall, då kan det uppstå motorskador. Dethär gäller vid temp 0-5 grader C. De fleets md7-ägare har drag it upp en manöverwire för kallstartfunktionen, det underlättar
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338