T skrev:Jag ska köpa ett par nya batterier. Jag ser just nu två alternativ (fast jag egentligen redan bestämt mig för det ena).
Det ena alternativet (gel) har en kapacitet angiven som 85 Ah och en annan kapacitet angiven som 950 Wh.
För det andra alternativet (AGM) är de båda kapaciteterna 92 Ah resp. 800 Wh.
För väldigt länge sen, när jag gick i skolan, fick jag lära mig att P = U * I, dvs. Watt = Volt * Ampere.
När det kommer till batterier finns
uppenbarligen ytterligare nån faktor, vilken är den och hur beräknas den? Av exemplen ovan inses att faktorn dessutom är olika för olika batterityper.

/T
Möjligen tänker du på Peukertfaktorn. (
http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law ). I korthet innebär den att batteriets kapacitet över tid blir större vid små strömuttag( 1A *100 timmar är gynnsammare än 100A * en timme). Då betyder det att om man räknar på att försörja tunga förbrukare, så får samma batteri lägre kapacitet än om man räknar på att försörja lättare förbrukning. Genom att välja olika belastningsfall kan man då få (ibland radikalt) annorlunda värden. En gissning är då att ditt första exempel är beräknat med ett mindre strömuttag än ditt andra exempel. Båda kan vara helt korrekta. En annan gissning är att batterierna kan vara en smula olika uppbyggda, och att batterikemin ser litet annorlunda ut, beroende på belastningsfall. Den standardiserade urladdningskurvan är mest till för att få ett likformigt testverktyg, det finns egentligen inget som säger att den kurvan är relevant för segelbåtsbruk.
Som en randanmärkning: AGM och Gel-batterier använder sig av två varianterr för att kunna ha tunna plattor med mycket aktiv yta (gelen respektive glasmattan är stöd för plattorna, som rör sig en del då man tar ut effekt) - det är större skillnader beroende på hur plattorna legererats och hur kemin i så fall ändrats. Så vill man ha koll för att optimera laddningen, så läser man på i tillverkarens datablad och går inte på enbart konstruktionsprincipen.
Vilket batteri är bättre? Det trista är att man inte kan veta. Det batteri som lever längst och ger mest "batteri-för-pengarna" skulle jag välja, och det framgår ju inte av dessa data. I min egen båt har jag funnit att "vanliga batterier" som kan fyllas på vid behov ger mest ampere-per-krona och i mitt eget fall, rimlig besvärsfrihet (men jag tycker inte det är hela världen att kolla batterierna ett par gånger under sommarhalvåret).
Bekymmersfrihet, slitstyrka, enkelt underhåll och "tål att glömmas bort"-faktorn är förmodligen av värde för alla som seglar mer än mekar. Vi är alla olika.