Förlängning av skruv
Förlängning av skruv
Hur förlänger man en maskinskruv?
Jag skall montera ett grabbräcke. Ett problemet visar sig vara att fästena har en fast skruv, mellan 5 och 8 mm, och att det är tveksamt att denna räcker igenom där det skall sitta. Om den måste förlängas, var hittar man en förlängning? Belastningen är i skruvens längsriktning.
Det borde finnas en rörliknande mutter att gänga på där man kan förlänga till önskad längd med en gängad stång.
Men, vad är en korrekt benämning på en sådan förlängare och var hittar man den?
Det hela kompliceras givetvis av att det skall vara i rostfritt för marint bruk, ej lömsk mässing.
Jag skall montera ett grabbräcke. Ett problemet visar sig vara att fästena har en fast skruv, mellan 5 och 8 mm, och att det är tveksamt att denna räcker igenom där det skall sitta. Om den måste förlängas, var hittar man en förlängning? Belastningen är i skruvens längsriktning.
Det borde finnas en rörliknande mutter att gänga på där man kan förlänga till önskad längd med en gängad stång.
Det hela kompliceras givetvis av att det skall vara i rostfritt för marint bruk, ej lömsk mässing.
//Björn
Re: Förlängning av skruv
Du kan ju förmodligen rätt enkelt hitta en sådan i något mindre lömsk galvat stål, bara något svårare i rostfritt. Långmutter, skarvmutter eller förlängningsmutter är gångbara termer.BjörnS skrev:Hur förlänger man en maskinskruv?
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Och om inte hylsmutter finns i lämplig dimension så får du snällt be någon borra och gänga själv. Inte kul i RF, men genomförbart. Vad menar du med "mellan 5 och 8"?
Ett tips är annars att fråga en låssmed.
Ett tips är annars att fråga en låssmed.
/Anders G
Mellan 5 och 8 mm betyder att dimensionen på den fasta skruven är 5 mm eller 6 eller 8, Det finns några alternativa grabbräcken som är intressanta-
//Björn
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
OK. Då fattar jag. Set beror ju en del på vad du får plats med i hålväg. En skarvmutter bygger ju en del, medan en gängad rörbit tar mindre plats.
/Anders G
Det handlar om att hitta rätt ord.
Hjertmans har en form av kupolmutter utan kupol. Skulle kunna kapas men blir då väl kort med 5mm skruv i hylsan.
Stål FZB finns men då är muttern ca 10mm för en 6mm skruv.
Min spontana förhoppning var att hitta ett rör med någon dryg mm gods, invändigt gängad. Då hade man sluppit tänka så mycket själv.
Men, antag en 6mm skruv som skall förlängas. Vilken invändig diameter bör då ett rör ha för att kunna gängas med 6mm gängsnitt på rätt sätt?
Fritt ur minnet är gängsnittet 20-30mm vilket skulle ge en iskruvslängd på 10 - 15mm på var sida vilket, i sin tur, låter tillräckligt i mina öron.
Hjertmans har en form av kupolmutter utan kupol. Skulle kunna kapas men blir då väl kort med 5mm skruv i hylsan.
Min spontana förhoppning var att hitta ett rör med någon dryg mm gods, invändigt gängad. Då hade man sluppit tänka så mycket själv.
Men, antag en 6mm skruv som skall förlängas. Vilken invändig diameter bör då ett rör ha för att kunna gängas med 6mm gängsnitt på rätt sätt?
Fritt ur minnet är gängsnittet 20-30mm vilket skulle ge en iskruvslängd på 10 - 15mm på var sida vilket, i sin tur, låter tillräckligt i mina öron.
//Björn
Du nämner skruv. I mn värld är en skruv en sak med huvud och gänga, och de köper man med olika längder. Vill man ha riktigt lång så kapar man en gängad stång.BjörnS skrev:Det handlar om att hitta rätt ord.
Är det skruv du talar om eller är det något som sitter fast "pinnbult" eller liknande ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag antar att du menar vanlig M6 gänga? Se Wikipedia. Borde då vara 5mm hål. Hittar du rostfritt rör med den innerdian, eller något mindre så du kan borra upp så borde det gå. Skulle nog personligen ha minst 1mm gods per sida.Men, antag en 6mm skruv som skall förlängas. Vilken invändig diameter bör då ett rör ha för att kunna gängas med 6mm gängsnitt på rätt sätt?
/Anders G
Funkar även att svetsa/skarva. Har gjort det flera gånger.
Gängan närmast svetsen blir självklart förstörd.
Gängan närmast svetsen blir självklart förstörd.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Samtidigt undrar man varför dessa prylar har en påsvetsad bult? Varför inte gänga? Då kan man ju välja bultlängd fritt?
/Anders G
Svårbegripligt. Även med en svetsad skruv skulle man kunna reda ut det enkelt, bara den är lång nog. Då mäter man och sågar av den med bågfil. Möjligen kan en överlång skruv av misstag skruvas in hårt i "böjen" på grabbräcket och göra det en smula fult.AndersGustafsson skrev:Samtidigt undrar man varför dessa prylar har en påsvetsad bult? Varför inte gänga? Då kan man ju välja bultlängd fritt?
Björnn S får ju reda ut det hela på annat sätt. Med en skarvmutter kan man ju tänka sig en kort skruv och en stor bricka i nederänden, sedan en skarvmutter som är avpassad i längd så att det blir garanti på att det är innerskruven som "biter" mot insidan. Man kan kanske på något invecklat sätt borra hålet i två moment, utifrån med M6, och infrån med M10 (eller vad som nu kan passa, M6-muttrar är nyckelvidd 10 mm).
Anders S
En mutter ska ha ungefär samma höjd som skruvens diameter. Med skruv M6 betyder det att förlängningen bör vara minst 12 mm. Finns plats för detta? Även att skära en gänga i rostfritt utan efterföljande polering eller elektroplättering låter tveksamt med tanke på riskerna för spänningskorrosion orsakade av mikrosprickor som uppstår. Byte av skruv till rätt längd alternativt gängad stång / pinnskruv förefaller enklast och bästa lösning.
Varför inte helt enkelt köpa längre skruv?
Det beror nog på att skruven är svetsad i grabbräcket och inte enkelt kan bytas.D40P skrev:Varför inte helt enkelt köpa längre skruv?
Anders S