LazyJacks (lazybag)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gustavson
Silvermedlem

LazyJacks (lazybag)

Inlägg av Gustavson » mån 26 maj 2014, 08:10

Hej!
Jag håller på att sy en lazybag till min 31-fotare (Player 311). Helt plötsligt slog det mig att jag inte har tänkt på hur jag ska lösa problemet med lazyjacksen. Jag har sedan tidigare inte haft sådan lyx och är därför inte helt hemma på själva lösningen i masten. Jag kommer ha tre ringar (på varje sida) i min lazybag, sedan kommer det gå en obruten lina från den aktre ringen upp i masten (se skiss), nu till frågan, hur ska man göra uppe i masten?
ska man sätta block uppe i vantspridarna och dra vidare in i masten ner till mastkrage och sittbrun? eller finns det bättre lösningar?
tacksam för svar!

/ Gustav
Bilagor
lazy.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: LazyJacks (lazybag)

Inlägg av Anders S » mån 26 maj 2014, 12:03

Gustavson skrev:Hej!
Jag håller på att sy en lazybag till min 31-fotare (Player 311). Helt plötsligt slog det mig att jag inte har tänkt på hur jag ska lösa problemet med lazyjacksen. Jag har sedan tidigare inte haft sådan lyx och är därför inte helt hemma på själva lösningen i masten. Jag kommer ha tre ringar (på varje sida) i min lazybag, sedan kommer det gå en obruten lina från den aktre ringen upp i masten (se skiss), nu till frågan, hur ska man göra uppe i masten?
ska man sätta block uppe i vantspridarna och dra vidare in i masten ner till mastkrage och sittbrun? eller finns det bättre lösningar?
tacksam för svar!

/ Gustav
Om man skall få lazyjacks och inte whatchoutfortroublejacks skall man tänka på två saker: Det ena är att man skall ha en lösning för segelkapellet (det har du), men har man ett "vanligt kapell" måste man tänka på hur det skall anpassas. detta väntar man med tills man har full koll på var linorna bör komma. I ditt fall kan det bli så att någon ring måste justeras efter du provat eftersom det inte bara handlar om att få ner seglet bekvämt, utan också att det skall upp. Lattspetsarna har en lömsk förmåga att fastna i lazyjacksen på väg upp, hur elegant de än hanterar nedvägen. Det här innebär att man kan behöva jobba med vinklarna och lägensa för linorna i kapellet/bommen..

Med din lazybag blir det nog bäst att justera uppifrån, men det går ofta att ha justeringen vid bommen i stället. Om man skall ha block (eller ögon, beroende på var man justerar) på spridaren är ofta vettigt, man får ju en större vinkel på öppningen då. Sedan har du ritat ut lazylinorna litet oklart, men när man fått klart för sig hur linorna skall dras kan man ofta hitta den lina på var sida som blir justeringslina. Det är inte alldeles givet att det blir den aktersta linan som blir bäst till detta. Då jag hade lazyjacks gjorde jag en prototyp i billig, töjbar lina (för jag är född snåljåp). Jag envisades en vecka med denna alltför töjbara el cheapo, sedan köpte jag kvalitetslina och allt blev som man tänkt sig. Men det kan ju vara klokt att försäkra sig om att linorna är på rätt ställe innan köper dyrlina.
Anders S

Gustavson
Silvermedlem

Inlägg av Gustavson » mån 26 maj 2014, 12:38

Bock och tack för insikter!
Du är klart inne på något med "prototyptillverkning" min plan var faktiskt att köpa biltemas billiga flagglina (5mm 230kg) för att få lite erfarenhet denna säsongen (då jag är både student och från Småland dvs dubbelt snåljåp).
Att det blir liteinjustering med linorna som håller seglet (själva funktionen med lazy jacks) är jag nog klar över, dvs. att det är för mig sekundärt. Vad jag finner mer oklart är hur man på bästa sätt kan släppa/spänna från sittbrunnen? Jag har ingen rodkick så jag har fått för mig att man kan släppa på jacksen så att inte bommen slår i sprayhooden när man seglar, eller rättare sagt när man tar ner seglet (med hjälp av en liten markering på linan vid avlastaren) för att sedan spänna åt den då man inte har segel uppe.

frågan är då om man (denna säsongen) på prov ska testa att dra linorna upp till vantspridarna (där det sitter 2 block, ett sb och ett bb ca 20cm ut från masten) och dra dom "frihängade" utanpå masten ner till mastkragen och sedan skarva ihop till en lina som man drar in till avlastarna i sittbrunnen?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 26 maj 2014, 18:23

Bomhöjden regleras med rodkick (om det finns), dirk eller bomsax/bomgaffel (ovanligt numera).

Lazyjacksen brukar man inte ha till att reglera bokhöjden då de sitter lite fel, belastar veka beslag och vantspridare om belagen är fastsatta där. Vanligt är att man använder lina som töjer sig lite till Lazyjacks, så ställer man in dem en gång / säsong. Då går det fint att de avslutas vid masten, till exempel i bomhöjd eller var det nu finns bra fastsättningsmöjligheter.

Du bör fundera på om du vill sätta blocken i vantspridare eller på masten. Fördelen med vantspridare är att blocken och lazyjacksen kommer ut från masten, så att de inte skramlar och för oväsen när det blåser. Nackdelen kan vara att de kommer lite lågt med enkelspridare - det går att prova sig fram.

Tänk också på hur du vill att kapellet (lazybag) skall fungera vid segling, och för all del också i hamn. Skall du ha dragkedja så att det blir tätt? I vilket fall som helst kan vatten komma in - vilka avrinningsmöjligheter skall det finnas. Skall det finnas ventilationshål?
Hur vill du lösa kapellet runt masten? (syr du själv är en lös bit som sätts på vid långliggning att rekommendera, det blir enkelt och inga tygbitar som fladdrar runt).

En del sätter i långa uppstyvningar som lattor i överkant på kappellet för att hålla styr på det. På ett kortare kapell kanske detta inte behövs.

/J

Vilja
Erfaren medlem

Inlägg av Vilja » mån 02 jun 2014, 13:34

Hej, ser att du fått många bra inlägg. En sak man kan tänka på, vilket jag upptäckt på vår båt och som jag ska justera, är att sätta blocken en bit ut på vanten för att på detta sätt få lite större tolerans när man hissar. D v s mindre risk att lattorna hakar i lazy jacks-linorna.

Skriv svar