wallas 1800 funderingar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
pihlgrim
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:56

wallas 1800 funderingar

Inlägg av pihlgrim » tor 22 maj 2014, 10:02

Hej alla hjälpsamma

Har precis köpt en maxi 95 och i den sitter det en wallas 1800 (tror jag det är). säljaren hade lite problem att få den att tända men efter lite service gick han i god för att den fungerar. När jag tänder den kommer det en ganska stark fotogendoft ur utblåset. Ska det göra det? Om inte, vad kan det bero på?
Jag är som sagt väldigt novis både som båtägare men framför allt med wallasvärmare så all hjälp på ett otroligt "prata med en 14 årings sätt" emottas vänligen. :-)
Hur mycket förbrukar de?
Törs man sova med dem igång eller kör man den endast när man är vaken?
Specialbränsle eller fungerar all fotogen?
När jag startar den tar det ganska lång tid innan det blir någon värme och inte supervarmt heller. Ungefär hur lång tid tar det innan den producerar full värme och hur varmt ska det bli?

Som sagt, tacksam för alla som orkar hjälpa mig. Har försökt hitta liknande trådar men inte hittat så mycket kring fotogenlukt...

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av peterh » tor 22 maj 2014, 10:13

pihlgrim skrev:Hej alla hjälpsamma

Har precis köpt en maxi 95 och i den sitter det en wallas 1800 (tror jag det är). säljaren hade lite problem att få den att tända men efter lite service gick han i god för att den fungerar. När jag tänder den kommer det en ganska stark fotogendoft ur utblåset. Ska det göra det? Om inte, vad kan det bero på?
Jag är som sagt väldigt novis både som båtägare men framför allt med wallasvärmare så all hjälp på ett otroligt "prata med en 14 årings sätt" emottas vänligen. :-)
Hur mycket förbrukar de?
Törs man sova med dem igång eller kör man den endast när man är vaken?
Specialbränsle eller fungerar all fotogen?
När jag startar den tar det ganska lång tid innan det blir någon värme och inte supervarmt heller. Ungefär hur lång tid tar det innan den producerar full värme och hur varmt ska det bli?

Som sagt, tacksam för alla som orkar hjälpa mig. Har försökt hitta liknande trådar men inte hittat så mycket kring fotogenlukt...
Det luktar en stund, men det går över efter några minuter.
Rätt fotogen är viktigt, tyvärr finns inte "esso blå" längre att köpa. Men undvik allt som heter lampolja.

Jag höll på länge med en wallas, bl.a. för att den startade bara varannan gång, det gick inte att reglera ner för mycket då tvärdog den.
Resultatet var att den ersattes med en webastu och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av stangen » tor 22 maj 2014, 10:41

Fotogenvärmare (Wallas, Thermic...) funkar bra när de funkar. I just ditt fall kanske man kan tycka en 1800 är i underkant för en Maxi 95, men...
Det viktigaste är:
- De måste få rejält med kräm. Har du låg spänning på batterierna kan det hjälpa att starta motorn tillfälligt. Feta, korta, kablar är också bra, annars är den kroniskt svårstartad.
- De behöver bränsle. Sitter tanken för lågt, för långt ifrån kan den vara svår att få igång.
- Du behöver köra värmaren. Kanske tom 1 ggr/månad året om. Låt den gå en timme. Även när båten är på land eller varm sommardag. Om den inte körs beckar den igen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 maj 2014, 11:02

Hittar du nån som är van att serva gamla Wallas mfl så kan han/hon säkert få din Wallas att fungera perfekt. Rätt höjd på veken mm... Rätt underhållna är de skitbra. Och strömsnålare än många andra system. Sommartid är 1800 watt ganska mycket ändå, har du dessutom en fotogenlampa i kajutan blir det varmt ganska fort.
Att ha motorn o laddningen igång när man ska köra igång Wallasen är smart, o bra för batterierna oxå. Samma gäller vilken värmare man än har, de tarrejält med ström när de ska igång
Det säljs ju helt nya nästan exakt lika Wallas för dyra pengar, så att döma ut den här konstruktionen är lite överilat.

http://www.hjertmans.se/articlegroup/wallas-varmare

http://www.wallas.nu/?gclid=CjgKEAjwwPa ... kr2bfD_BwE
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av AndersGustafsson » tor 22 maj 2014, 11:48

20140510_Wallas.jpg
Wallas 1800B
Efter att nyss ha totalrenoverat en 1800B så kan jag ge dig litet mera tips, se även diverse andra trådar:

Vekmontering
Pumpbyte

Rätt underhållna håller en 1800B i evighet, den har heller ingen elektronik som de nyare. Inte för att elektroniken i sig är ngt problem, den går enkelt att reparera, men keep it simple... Wallas har inga reservdelar längre, men du kan köpa nya veksatser från tex Hjertmans. Även packningen som sitter ovan brännarkoppen kan vara ett problem. Bästa materialet torde vara Isoplan 1000. Om någon kan tipsa var man kan köpa i mindre kvantiteter än en kvadratmeter så vore jag tacksam. Nu använde jag samma typ av tätpackad glasull som man tätar kaminer och eldrör med.

Nästa del som kan krångla är den lilla bimetallkontakten som skall indikera tändning. Kan behöva slipas och justeras, men för att göra det behöver hela brännardelen monteras loss och då måste man nästan alltid byta packningar och glödtråd. OBS, förväxla inte med eftertylningstermostaten som sitter högre upp, fäst med en fjäder.

Sämsta komponenten på Wallasen är bränslepumpen. Solenoidkontakterna ärgar och slutar fungera. Går att rengöra, men är uppehållande strid. Jag bytte helt kallt hela pumpen. Detta eftersom värmaren sitter trångt. Är den lätt att komma åt kan du ta ur pumpen varje år och fila kontakter.

Kabeln till styrpanelen bytt så att jord och glödtråd är 2,5 kvadrat, resten 1,5 allt tennad kabel. Hade även i sär kontrollpanelen, lödde tråd över ärgade banor, bytte kontatktstift och plint.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av Anders S » tor 22 maj 2014, 12:52

pihlgrim skrev:Hej alla hjälpsamma

Har precis köpt en maxi 95 och i den sitter det en wallas 1800 (tror jag det är). säljaren hade lite problem att få den att tända men efter lite service gick han i god för att den fungerar. När jag tänder den kommer det en ganska stark fotogendoft ur utblåset. Ska det göra det? Om inte, vad kan det bero på?
Jag är som sagt väldigt novis både som båtägare men framför allt med wallasvärmare så all hjälp på ett otroligt "prata med en 14 årings sätt" emottas vänligen. :-)
Hur mycket förbrukar de?
Törs man sova med dem igång eller kör man den endast när man är vaken?
Specialbränsle eller fungerar all fotogen?
När jag startar den tar det ganska lång tid innan det blir någon värme och inte supervarmt heller. Ungefär hur lång tid tar det innan den producerar full värme och hur varmt ska det bli?

Som sagt, tacksam för alla som orkar hjälpa mig. Har försökt hitta liknande trådar men inte hittat så mycket kring fotogenlukt...
Bästa "14-åriga nybörjare med Wallas"... :D

Det som är Wallas (och alla andra liknande modellers, Thermo och Thermic) stora poäng är att förbränningen och hyttvärmen i slangen hålls isär. Främst är det en säkerhetsgrej, men också en funktionsgrej (typ, ba). Det här genomförs genom att wallasens låga och förbränning bor i en egen kanal, och sedan värmeväxlas värmet bort och ut i hytten via en egen luftkanal som inte har kontakt med avgaser eller bränsle. I teorin (och praktiken) skall dessa två inte mötas, men det är i teorin, det! Det som nu kan tänkas (AndersGustafsson är inne på det, indirekt) är att det läcker en smula mellan brännardelen och hyttvärmedelen. Det finns ett par läckagepunkter som kan tänkas: Packningen eller helt enkelt glipor i värmeväxlartornet är en sådan plats - en annan är skarvarna mellan kanalerna till förbränningsdelen och hyttvärmeledningarna. En liten dunst av fåttåschen kan man tillåta, men egentlige skall det vra helt tätt. Luktar det minste av bränsle efter att värmaren blivit varm får man ta sig en titt efter var det kan läcka från förbränningskretsen.

För funktionen spelar det inte så stor roll om det skulle vara ett litet läckage på friskluftssidan av systemet, fläktmatningen och luftöverskottet till brännaren lär fungera ändå, men om det finns ett läckage i själva värmeväxlaren är det inte bra. Risken finns att (med olycka/otur/vidriga omständigheter) uppstår kolmonoxid genom dålig förbränning och den gasen är så obehagligt livsfarlig att den inte får förkomma inne i den täta båten. Det här kan man ganska enkelt kolla upp med en enkel provtryckning, men värmaren måste då tas ut och delas. Grundregeln är då att ett hål EFTER brännaren är ett allvarligt problem, att det luktar fotogen "bakvägen, dvs en läcka eller överströmning i luftkanalen INNAN BRÄNNAREN inte alls är lika farlig. Att det kan bli så är att värmaren trycker på (proportionsvis) mycket luft till brännaren, och innan den tänt och brinner stabilt och draget hjälper till kan fotogendoften spridas ut i lådans inre, och följa med ut i värmeutblåsen. Ett givet ställe för detta läckage är i packningen mellan den stora värmefläkten och den mindre förbränningsfläkten, som båda drivs av samma motor.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av AndersGustafsson » tor 22 maj 2014, 13:28

Absolut. Jag kommer givetvis att komplettera med CO-varnare.

En Wallas har en skorsten som är koncentrisk, avgas i mitten. Inluft utanpå. Förbränningsluften sugs in via den yttre delen, via en separat fläkt och pumpas ned i utrymmet med pumpen i min bild och strömmar förbi veken nedifrån. Den varma luften far upp, genom värmeväxlaren, ut genom skorsten.

Uppvärmingsluften tas igenom ett separat hål i sidan och far genom ett helt tätt utrymme, förbi värmeväxlaren.

Det gäller att det inte är hål på värmeväxlaren, som dock är i syrafast stål. Vidare att alla slangar och tätningar är täta, så det inte droppar bränsle. Man kan exvis provköra brännaren med en ren kartongskiva under.

På min båt togs luften ur stuvfacket, vilket kanske är suboptimalt, så jag satte ett par extra ventiler nära där wallasen suger.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av Anders S » tor 22 maj 2014, 14:58

AndersGustafsson skrev:Absolut. Jag kommer givetvis att komplettera med CO-varnare.

En Wallas har en skorsten som är koncentrisk, avgas i mitten. Inluft utanpå. Förbränningsluften sugs in via den yttre delen, via en separat fläkt och pumpas ned i utrymmet med pumpen i min bild och strömmar förbi veken nedifrån. Den varma luften far upp, genom värmeväxlaren, ut genom skorsten.

Uppvärmingsluften tas igenom ett separat hål i sidan och far genom ett helt tätt utrymme, förbi värmeväxlaren.

Det gäller att det inte är hål på värmeväxlaren, som dock är i syrafast stål. Vidare att alla slangar och tätningar är täta, så det inte droppar bränsle. Man kan exvis provköra brännaren med en ren kartongskiva under.

På min båt togs luften ur stuvfacket, vilket kanske är suboptimalt, så jag satte ett par extra ventiler nära där wallasen suger.
Det är det som är principen. Men när fotogendoften gör sig påmind har det läckt över en smula. Ligger då läckaget (övertrycket från förbränningsluften) på rätt sida brännaren (innan brännaren) så händer såklart inget farligt, mer än litet lukt. Jag tror inte någon fotogenwallas (även om den heter Thermo eller Thermic) därför helt kan undslippa lukten av fotogen, den är genomträngande och det finns ett par ställen där det måste bli ett helt litet läckage mellan inloppet till brännaren och fläktens luftkanal. Avgaser är något annat, då är det fel. Är brännkammaren och avgasröret helt skall det inte kunna gå illa (på det farliga sättet), men principen är som på gamla folkasnurror, om nu någon minns sådana. (De var dock inte försedda med syrafasta avgasrör, dessvärre).
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av AndersGustafsson » tor 22 maj 2014, 18:57

folkasnurror, om nu någon minns sådana
Jag kör en....
/Anders G

pihlgrim
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:56

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av pihlgrim » lör 31 maj 2014, 12:08

Supertack för alla inlägg!

En kort summering (a la 14 år)
kommer lukten på grund av lite uppstartsläckage - Ingen fara och ganska vanligt på gamla brännare! Lösning (utan totalrenovering) starta upp med god ventilation - slut problem!?
Kommer lukten från avgaser men slutar lukta efter att den blivit varm (kolmonoxid inte luktar) - kolmonoxidförgiftning!

Enda sättet att vara helt säker utan att montera isär hela brännaren är att köpa en kolmonoxidvarare??

Har jag i huvudsak förstått det rätt då?

Tackar särskilt för (typ bah) svaret :-)

Anledningen till att jag frågar som jag gör är att båten är, som nämnts, för mig ny och jag försöker sälja in hela båtkonceptet för min fru utan att skrämma bort henne med meck och skruvande så här i början men ändå kunna ge henne lite varma kalla vår nätter/kvällar. Kommer säkerligen ta hjälp av alla utförliga inlägg senare under hösten när jag har tid att kolla till den lite mer.

Med vänlig hälsning och tack än en gång för en utomordentligt trevlig bekantskap med detta forum

pihlgrim
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:56

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av pihlgrim » lör 31 maj 2014, 12:17

En liten fundering till!
Är det någon som har en sprängskiss eller på annat pedagogiskt sätt kan redogöra vad som är vad på den redan bifogade bilden så vore jag evigt tacksam!
All fin hjälp/felsöknings tips bygger på att jag som novis ska veta vad som är vad - vilket jag med handen på hjärtat får erkänna att jag tyvärr inte riktigt gör :-)

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av Besqua » lör 31 maj 2014, 12:41

wallas.fi
där finns sprängskisser, lycka till.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av Lasse L » sön 01 jun 2014, 07:52


Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: wallas 1800 funderingar

Inlägg av AndersGustafsson » sön 01 jun 2014, 18:21

All fin hjälp/felsöknings tips bygger på att jag som novis ska veta vad som är vad - vilket jag med handen på hjärtat får erkänna att jag tyvärr inte riktigt gör
Med tanke på att din Wallas kan elda upp din båt eller döda alla sovande med kolmonoxid så kanske det är allt skäl att vara försiktig.
/Anders G

Skriv svar