Offeranoder på järnköl?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Göran W
Silvermedlem

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Göran W » lör 31 maj 2014, 18:59

peterh skrev:
Göran W skrev:
peterh skrev:Som sagt, vi har olika erfarenheter. Måla du med giftfärg så kör jag med koppar och fett.
Bild kan jag publicera om du vill se ...
Ja tack, gärna bilder! Vi ligger i samma hamn. Varför fungerar koppar och fett på din båt men inte på min?
Det kanske fungerar därför att jag inte har några zinkanoder. Därför kan koppas lösas ut och hålla havstulpanerna borta.
Vad gäller fettet så har jag förlorat tidigare källan som jag vet fungerade, får se hur årets källa fungerar.
1) Varför fungerar det i så fall inte för mig, när jag avstår från zinkanod?

2) Har du någon bild, som visar hur stora angrepp du har fått på din propeller, på grund av att du avstår från zinkanodsskydd? Det låter som en väldigt dyr metod. Varför inte skydda den dyra propellern med en anod och dyka och skrapa bort skalen istället? De kommer ju ändå inte förrän i slutet av juli.

peterh
Diamantmedlem

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av peterh » lör 31 maj 2014, 19:05

Göran W skrev:
Ja tack, gärna bilder! Vi ligger i samma hamn. Varför fungerar koppar och fett på din båt men inte på min?
Det kanske fungerar därför att jag inte har några zinkanoder. Därför kan koppas lösas ut och hålla havstulpanerna borta.
Vad gäller fettet så har jag förlorat tidigare källan som jag vet fungerade, får se hur årets källa fungerar.[/quote]

1) Varför fungerar det i så fall inte för mig, när jag avstår från zinkanod?

2) Har du någon bild, som visar hur stora angrepp du har fått på din propeller, på grund av att du avstår från zinkanodsskydd? Det låter som en väldigt dyr metod. Varför inte skydda den dyra propellern med en anod och dyka och skrapa bort skalen istället? De kommer ju ändå inte förrän i slutet av juli.[/quote]

1/ du kan ha sämre mässing, du kan ha andra "lågvärda metaller" som hindrar kopparavgång.

2/ Nej men du kan få titta på den till hösten. De bilder jag har visar kölen propellern och delar av rodret ( alltså inga närbilder). Vad gäller propellern så spar jag dyra färger och byter blad vart 10-20 år i stället :-) Den är fortfarande slät om det är det du avser, den är 5 år i år.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar