Precis kopplat in min nya solcell!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tomhenrik
Platinamedlem

Precis kopplat in min nya solcell!!!

Inlägg av tomhenrik » fre 30 maj 2014, 08:35

Tjena är så att jag inhandlat en solcell och regulator och kopplat in men tänkte kolla med er om jag kan anväda säg stereo samtidigt som den laddar eller om jag ska låta den ladda ett par timmar man kan väll förstöra batteriet om man anväder grejer samtidigt som den laddar?? Eller jag som imbillar mig att det skadar batteriet? Men i alla fall batteriet är ett biltema 12v 60 AH hur lång tid tror ni det tar o ladda ett sådant med 50 solcell ??

Vet att det är många frågor och konstiga där till men kan inget om batterier och solceller ...

Mvh
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Precis kopplat in min nya solcell!!!

Inlägg av Peter_K » fre 30 maj 2014, 09:34

Nej, du förstör inte batteriet om det laddar samtidigt som du använder förbrukare. Det tar bara längre tid att ladda.
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 30 maj 2014, 09:40

50W solcell borde ladda 50/12=c:a 4 A vid perfekta förhållanden. Säg att du kan få ut hälften pga moln, skuggning från båt och omgivning och att den inte är vinkelrät mot solen; 2A. Du har som c:a 12 tim/dygn; du laddar då 24 Ah. I teorin, alltså...
Det betyder att ditt batteri - om det är ungefär halvtomt (man sak aldrig ladda ur mer) är återladdat igen på 1-2 dygn om du inte tar ström ur det samtidigt. Då tar det naturligtvis längre tid beroende på hur mycket ström du förbrukar.
Alla borde ha skägg

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » fre 30 maj 2014, 10:00

Okay tror inte batteriet är helt slut då ekolodet funka och stereon bara stod och blinka men nu så har jag enbart solcellen och regulator kopplad tillbatteriet inget annat så den laddar nog på rätt bra + att det inte är ett moln på himlen så jag har lagt solcellen på sitt platserna i sittbrunnen och där ligger den och fångar upp all sol....men tack för svaren uppskattas
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Skriv svar