Offeranoder på järnköl?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Offeranoder på järnköl?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 24 maj 2014, 13:56

Varför ser man så sällan offeranoder på järnkölar? Finns det några nackdelar? Annat än ett visst högre vattenmotstånd?

Edit: relaterat
/Anders G

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av peterh » lör 24 maj 2014, 23:49

AndersGustafsson skrev:Varför ser man så sällan offeranoder på järnkölar? Finns det några nackdelar? Annat än ett visst högre vattenmotstånd?

Edit: relaterat
Nyttan är väl diskutabel så varför bry sig ?

Och varför ha offeranoder på propeller axlar ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Lasse L » sön 25 maj 2014, 10:01

peterh skrev: Och varför ha offeranoder på propeller axlar ??
Men så har vi alltid gjort, lärde min farfar mej..
Fördel, då växer det bättre på proppen. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Anders S » sön 25 maj 2014, 17:13

peterh skrev:
AndersGustafsson skrev:Varför ser man så sällan offeranoder på järnkölar? Finns det några nackdelar? Annat än ett visst högre vattenmotstånd?

Edit: relaterat
Nyttan är väl diskutabel så varför bry sig ?

Och varför ha offeranoder på propeller axlar ??
Zinkanoder fungerar IOFS jättebra, men bara helt nära sig. Fartyg med zinkanoder har (eller hade) massor av dessa och i moderna sammanhang zinksprutar man skrovet.

Propelleraxelnanoden skyddar propellern. Många tror att det inte behövs, jag har en Gori med trasigt kuggsegment som bevisar motsatsen, i alla fall i mitt fall. Att det växer (mer) är säkert alldeles korrekt, men här får man välja, och jag har en gång valt fel, och av skadan blir man vis, men inte rik. Rik på havstulpaner, därefter, däremot...
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Lasse L » sön 25 maj 2014, 18:51

Anders S skrev: Propelleraxelnanoden skyddar propellern. Många tror att det inte behövs, jag har en Gori med trasigt kuggsegment som bevisar motsatsen, i alla fall i mitt fall. Att det växer (mer) är säkert alldeles korrekt, men här får man välja, och jag har en gång valt fel, och av skadan blir man vis, men inte rik. Rik på havstulpaner, därefter, däremot...
Vet ej vad en Gori propp är.
"Normal" installationen i min värld är rostfri axel och fast bronspropeller. Då skyddas axeln ej proppen av anoden.
Rostfritt och brons ligger nära varandra i "spänningskedjan", så nära att offeranod ej behövs. 8)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Anders S » sön 25 maj 2014, 21:02

Lasse L skrev:
Anders S skrev: Propelleraxelnanoden skyddar propellern. Många tror att det inte behövs, jag har en Gori med trasigt kuggsegment som bevisar motsatsen, i alla fall i mitt fall. Att det växer (mer) är säkert alldeles korrekt, men här får man välja, och jag har en gång valt fel, och av skadan blir man vis, men inte rik. Rik på havstulpaner, därefter, däremot...
Vet ej vad en Gori propp är.
"Normal" installationen i min värld är rostfri axel och fast bronspropeller. Då skyddas axeln ej proppen av anoden.
Rostfritt och brons ligger nära varandra i "spänningskedjan", så nära att offeranod ej behövs. 8)
Jodu, så kan det vara, men är inte alltid. Gori är en vanlig foldingpropeller på äldre båtar, Volvos nyare folding har stor nytta av sina anoder, och i mitt fall, så kostade avsaknaden av anod en rund femtusing och en halv semester med osäker backförmåga och tveksam förmåga till framdrift. Den som har en fast bronspropeller (och alla bronser är heller inte alldeles säkra) kan klara sig utan, men den som har en ställbar, flöjlande eller foldingpropeller skall nog tänka till innan man avstår från zinkanoden. Om inte annat innebär mekanismrörelserna att propellern i sig själv får en skillnad mellan nyskavd, ren yta och lätt oxiderad yta och då kan man få korrosion enbart därför.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av HansH » mån 26 maj 2014, 07:39

Volvos foldingpropellrar behöver definitivt sina anoder!
Kompisen missade att byta sina anoder för några år sedan och när zinket var helt förbrukat så var det propellern som agerade offeranod istället.
Som tur var upptäcktes det i tid så det resulterade bara i att propellerns yta blev lite "gropig".

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2390
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Peter_K » mån 26 maj 2014, 12:47

Det låter litegrann som om det förekommit andra orsaker till att propellrarna ätits upp, kan det vara så? Landström som jordats i motorblock eller annat skoj tänker jag... Min Gori som satt på förra båten hade f ö inte ens plats för offeranod, och det verkade funka. Så hade jag ingen elanläggning värd namnet heller.
Alla borde ha skägg

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Re: Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Göran W » mån 26 maj 2014, 13:47

Min båt från 1976 har rak propelleraxel och tvåbladig foldingpropeller i brons. Efter 8 år, alltså 1984, utan offeranod på axeln, var kuggarna förstörda och ny propeller fick inhandlas. Jag utgick från att det var fråga om korrosion som låg bakom skadorna och har sedan dess varit noga med att använda offeranod. De nya bladen från 1985, är efter nästan trettio år helt intakta. Det finns inte minsta spår av korrosion eller förslitning. Så jag känner mig övertygad om att zinkanoden på propelleraxeln fyller en viktig uppgift.

Det finns de som bestämt hävdar att anoderna inte behövs, och att det är mycket bättre att avstå från dem, så att man därigenom skulle slippa påväxt av skal. Jag tog gud i hågen och testade detta ett år. Propellern klarade sig denna säsong från korrosion tack och lov, men inte lämnade havstulpanerna propellern, axeln och den närmaste omgivningen ifred. Det har aldrig växt så mycket skal som det året! Jag återgick sålunda till offeranod och sedvanlig bottenfärgsmålning av propeller och axel. Beväxning blir det hur jag än bär mig åt. Huvudsaken är att jag slipper köpa ny svindyr propeller var åttonde år.

Ett år var propeller och axel helt rena, men med den färgen var mitt samvete inte helt rent. Se de två nedersta bilderna:

http://www.seniorseglaren.se/bottenfarg-filer/skal.htm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Anders S » mån 26 maj 2014, 16:52

Peter_K skrev:Det låter litegrann som om det förekommit andra orsaker till att propellrarna ätits upp, kan det vara så? Landström som jordats i motorblock eller annat skoj tänker jag... Min Gori som satt på förra båten hade f ö inte ens plats för offeranod, och det verkade funka. Så hade jag ingen elanläggning värd namnet heller.
Så kan det utan vidare vara. Just galvanisk korrosion kan dessutom uppstå via GRANNENS båt om man har otur. Men en axelanod nära propellern och/eller propellerns egna skräddarsydda anoder hjälper mot det också. Särskilt verkar rörliga delar på ställbara/folding/flöjlande propellrar är extra utsatta. Jag tror att det beror på att de mot varandra arbetande ytorna är extra aktiva i kretsen som (kanske) uppstår, eftersom de är "nyskavda.

Alla gör sina egna val i detta
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Seawolf » tis 27 maj 2014, 17:12

Det finns många sätt att göra fel, och färre att göra rätt.

Har man högvärdig marinbrons och syrafast propelleraxel, OCH man har sett till att axel/propeller inte är i elektriskt ledande kontakt med något annat ombord så behövs inte offeranoder.

Ett stort antal gamla ballader och båtar av liknande ålder och typ kan betittas på de flesta vinteruppläggsplatser, och som har gamla väl fungerade foldingpropellrar och som inte haft offeranoder. Fördelen att inte använda offeranod är att man slipper havstulpaner på propellern, eftersom zinkanoden blockerar kopparn i propellern och ev. kopparbottenfärg från att verka.

Själv har jag tillämpat ovanstående sedan 1980 på två båtar och inte haft skymten av korrosion av varken kuggar eller annat.
Drabbas man av korrosion utan offeranod har man fel propellerlegering eller så har man underlåtit att isolera axel/propeller elektriskt från omvärlden.

Dessvärre finns det gott om gulmetallpropellrar på marknaden som är gjorda av varianter av gjutmässing som avzinkar, och det kan vara svårt att få säljaren att verifiera vilken legering de består av. Om man inte kan få fram denna uppgift - köp en annan propeller!

Vad gäller offeranoder på järnföremål så funkar mer eller mindre om de är i elektriskt ledande kontakt med varandra, att offeranoden är tillräckligt stor och att den är tillräckligt nära järnföremålet.

Om man har ett epoximålat järnföremål där det finns små porer här och där, så kommer det att uppstå "rostblommor" i porerna. Men vad som inte är lika känt är att om man har en offeranod i närheten, så kommer samma porer att utsättas för en galvanisk ström som äter sig in under färgen och kastar av den, ofta med början som små blåsor. Innanför blåsorna finner man ren, blank järnyta. Det förefaller som om denna galvaniska process är starkare än vad rostningen skulle varit. Däremot är det tacksammare att behandla blåsorna - det är ju inte rost under.

Så svaret på frågan om offeranoder på en epoximålad järnköl är nog att det inte hindrar epoxiflagning......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Göran W » tis 27 maj 2014, 17:40

Det är nog inte många segelbåtsägare som känner till sin propellers metallegering, än mindre vet vi om propelleraxeln är i kontakt med något annat ombord. Enklaste sättet att skydda sig är att använda en offeranod. Utan offeranod förstördes min propeller efter åtta år. Med offeranod har propellern klarat sig helt i 30 år.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att avstå från offeranod på propelleraxeln. Det har alla fördelar och inga nackdelar.

Och Seawolf, titta på bilderna på hur min propeller såg ut det år jag avstod från offeranod. Aldrig har det växt så mycket skal som då. Året efter med inslag av "ajabajafärg" var propeller axel och stödbock helt rena! Hur förklarar du det?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Seawolf » tis 27 maj 2014, 21:24

Göran W skrev: Och Seawolf, titta på bilderna på hur min propeller såg ut det år jag avstod från offeranod. Aldrig har det växt så mycket skal som då. Året efter med inslag av "ajabajafärg" var propeller axel och stödbock helt rena! Hur förklarar du det?
En avzinkande gulmetall utan offeranod avger inte kopparjoner, utan zinkjoner. Den skyddas inte mot havstulpaner.
En ajabajafärg innehåller inte bara koppar, utan även gifter som havstulpaner inte tål. Närvaron av zinkanod hämmar inte giftläckaget.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Re: Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Göran W » tis 27 maj 2014, 21:59

Seawolf skrev:
Göran W skrev: Och Seawolf, titta på bilderna på hur min propeller såg ut det år jag avstod från offeranod. Aldrig har det växt så mycket skal som då. Året efter med inslag av "ajabajafärg" var propeller axel och stödbock helt rena! Hur förklarar du det?
En avzinkande gulmetall utan offeranod avger inte kopparjoner, utan zinkjoner. Den skyddas inte mot havstulpaner.
En ajabajafärg innehåller inte bara koppar, utan även gifter som havstulpaner inte tål. Närvaron av zinkanod hämmar inte giftläckaget.
Det är möjligt, men faktum kvarstår att ditt resonemang inte håller.

För mig blev det ju precis tvärtom:

Utan offeranod, mer skal skal än någonsin, trots att det inte borde ha blivit någon beväxning enligt din teori.
Med offeranod (och kanske något giftigare färg än vanligt), helt rent, inte ett skal, trots att det borde ha blivit beväxning enligt din teori.

Det jag beskriver som "ajabajafärg" var en färg, VC17, västkustkvalitet (den med blått lock), som under många år var tillåten på svenska västkusten men förbjöds under några år. Sedan förra året är den som bekant tillåten igen att användas på svenska västkusten (där jag har min båt). Men det fall jag refererar till (den näst nedersta bilden, där propeller, axel och stödbock är vitmålade) gäller under "förbudstiden", då färgen fick köpas i Norge. Det är alltså inte fråga om någon kvalificerad giftfärg av typ fartygsfärg eller de skräckfärger som användes på 1970-talet och tidigare, utan en färg som den svenska kemikalieinspektionen av okunnighet råkade förbjuda under några år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Anders S » ons 28 maj 2014, 08:14

Seawolf skrev: Drabbas man av korrosion utan offeranod har man fel propellerlegering eller så har man underlåtit att isolera axel/propeller elektriskt från omvärlden.
Vad tycker du man skall göra då?

Jag menar, skämma ut sig med en fulmetallpropeller vill man ju inte, och skulle propelleraxeln sitta metalliskt fast på motorn får man ju åtgärda detta. För att sätta på en axelanod går ju inte? Eller?
Anders S

Skriv svar